Rallylydnadskurser

angiepangie

Trådstartare
Bodde ju i gbg ett tag nu och hann få upp ett större intresse för rallylydnad, men blev tvungen att flytta tillbaka till Nässjö igen och lyckas inte hitta någonstans där det kommer startas nybörjarkurser :(

Så tänkte kolla om någon vet någon klubb eller liknande i närheten av Nässjö, eller ännu hellre Sävsjö då jag och sambon flyttar dit om ett tag.

Och när jag ändå är igång kan jag väl lika gärna fråga på :P

Man måste väl vara medlem i brukshundsklubben för att träna på kurser och liknande?
Och hur gammal måste hunden vara för att få börja?
Har det någon betydelse att det är blandras?

Kan nicht nada om det här då jag aldrig varit verksam inom det innan, så jag tänker att frågar man inte får man inte veta :P

Senast ändrad:
Sv: Rallylydnadskurser

Google is your friend! ;)
Sävsjö brukshundsklubb http://www.savsjobk.se/ klicka på just "kurser" (strunta i undermenyerna som fälls ner) där står det att de ska starta rallykurser :)
För att rent allmänt få träna på ett ställe måste du i regel alltid vara medlem i den klubben, behöver dock inte vara en brukshundsklubb just, min klubb ingår inte som en brukshundsklubb tex. Fördelen med en brukshundsklubb är dock att om du är under 25 år så kan du bli medlem i Hundungdom, då betalar du 230 kr och väljer till, i detta fallet Sävsjö, som din brukshundsklubb (annars kostar medlemsskapet hos dessa 400 kr).

Enya var nog ca 9 månader när jag gick första kursen med henne. Jag tror inte att det finns någon åldersgräns alls egentligen, men det är ju klart att det är en fördel om hunden vet att den är en hund och inte blir alltför trött i huvudet efter 5 minuter :)
Blandras har definitivt ingen som helst betydelse! Enya är ju det och vi har ju tillomed börjat tävla nu, inga problem alls! :) Bortsett från att det kostar en del innan du får göra din första start med en blandras (tävlingslicens och så).

Bara att fråga om du funderar över någonting annat :)

Kolla även in denna sidan! http://www.nassjobk.se/

"Rallylydnad
Drop in träningstillfälle med handledning.
Datum: kl 18.00-20.00, 31/8, 6/9, 13/9, 26/9, 6/10, 12/10, 19/10, 27/10, 2/11, 9/11
Pris: 40 kr - betalas på plats
Obs! Ingen föranmälan krävs."

Dock måste du ju vara medlem i klubben och det kanske är onödiga pengar om ni ändå snart ska flytta?
Men blir du medlem kan du ju hinna vara med på 3-4 tillfällen i vilket fall :)

(om du blir medlem i sävsjö som är en brukshundsklubb så får du dessutom medlemskap i nässjö för bara 100 kr om jag förstod det rätt, så det är ingen större summa pengar i vilket fall! :) )

Senast ändrad:

Taack :D
Ska försöka ta tag i allt när vi väl flyttat, blir så sjukt mycket med allt just nu med slutprov, flytt, vara hundvakt osv men lär ju uppdatera så
fort jag flyttat och blivit medlem :D

Tusen tack igen för all info!

Liknande trådar

Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 067
Senast: MML
·
Övr. Hund Någon gång vill jag flytta från Stockholm. Oklart när. Det måste passa jobbmässigt för både mig och partner, och viktigast av allt...
Svar
16
· Visningar
1 291
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 547
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 880
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur