Rallylydnad

peace

Trådstartare
Går nu en kurs i allmänlydnad som snart är slut, frågade min instruktör vad hon rekomenderade att jag skulle gå sen (är så att min hund har lite svårt med andra hundar "nära i koppel" har blivit mkt bättre). Då föreslog hon rallylydnad, hon menade att man jobbar mkt enskilt men är liksom ändå med andra hundar(som vi vill fortsätta att träna han med). Är det någon som håller på med rallylydnad får ni gärna berätta hur det går till och hur man jobbar.

Sv: Rallylydnad

kan tyvärr ingeting om de, de finns inte här vad ja vet!
men syster tärnar dem ed sin hund och dom älskar de bägge två!

de är väll lydnad där du vid vissa stationer skall utföra olika saker, lydnadsgrejer, lite roligare sakerä n på vanlig lyndnad samt at td hela tiden får prata med hunden!

följer denna tråd och ser va de vekrligen är för något...:idea:

jag har tränat lite rallylydnad på skoj (tävlar "vanlig" lydnad) och det är jättekul! ett bra sätt att börja träna lydnad på, eftersom det går ut lite på att vara så positiv som möjligt.

många delar är hämtade direkt ur den vanliga lydnaden, som fritt följ i olika tempon, vändningar på stället, kvarsittande osv, men det är inte lika strikt med ditt "soldatuppförande".

Det är som cillamuffins skrev lite av tävlingslydnad "light". Den största skillnaden tycker jag är att i rallylydnaden får du väldigt gärna berömma hunden när du tycker det passar sig, så länge du inte rör vid den.

Har tävlat några gånger och kommer att fortsätta med det till våren.

Jag tränar båda mina hundar i rallylydnad.

Började med att gå en intensivkurs med tiken för att jag ver nyfiken, och fastnade totalt. Och istället för en hund som gärna gör det man vill på lydnadsplan men inte så mycket mer än så, så fick jag en hund som ÄLSKAR när man plockar fram träningshalsbandet och knappt kan bärga sej innan man är framme på klubben. Studsar runt planen och verkligen VILL jobba. Riktigt roligt!

Fick hem en omplaceringshund för lite drygt en månad sedan, vid 3 års ålder inte har gått mer än en valpkurs. Började träna för intstruktör i rallylydnad på en gång. Och han snappar upp allt man vill att han ska lära sej på en gång.

Bara en massa positivtet i träningen, möjligheten att få upprepa och gestikulera fram kommandon passar både mej och hundarna tokbra. Vi älskar det!

Hoppas verkligen att fler får upp ögonen för det här och att fler tävlingar kommer att annordnas i landet!

Jag kör mycket rallylydnad; är en härlig kombination av agility och lydnad som vi också kör:)

Mycket handlar om att man ska ha roligt och att både förare och hund ska se och låta glada. Under tävling får man bla avdrag för "hårda" kommandon och sträckt koppel.

I lättaste klassen har man koppel på hunden (vilket kan vara lite trixigt..), och då är det enkla grundrörelser i en ganska kort bana. Olika tempoväxlingar, positionsförändringar och fria följ, slalom etc är exempel på olika nybörjar-klass skyltar.

Rally är URKUL både för dig och för hunden; prova kan man ju alltid göra:-)

Läs mer på www.rally-lyndnad.se

Lycka till!

//gilly

Ps alla, vi på nyköpings bk planerar att hålla en tävling i vår! Ds

Ja jag har bestämmt mig nu, jag ska absolut anmäla mig till en kurs till våren:bump: Låter ju verkligen som det är ngt för oss:) Jag är väl inte särskilt tävlingsinriktade men tycker att det är kul att gå kurs, och framförallt tycker hunden om att "jobba". Men stämmer det att man jobbar ganska enskilt? Att det liksom är en bana man ska gå och då gör man det enskilt bara du och hunden inga andra eller?

Japp det är väl det målet man jobbar emot i alla fall, att kunna gå en bana :)

Jag vet inte alls hur det går till på andras kurser men vi gör i alla fall så att vi tränar ett visst antal moment varje gång, i inlärningssyfte. Både hunden och du måste ju veta vad ni ska göra vid varje skylt på banana. Just den träningen kör vi i grupp. Man tränar med sin egna hund på ett moment i taget, som vilken annan lydnadskurs som helst. Våran instruktör visar skyltar och förklarar för dom som inte förstår och sen tränar man tills det sitter.

Och på slutet av varje tillfälle så får vi en liten bana att gå igenom, och DÅ jobbar man självständigt, helt själv medans alla andra står på sidan. Får sedan tips och råd från våran instruktör om hur vi ska gå vidare i träningen, vad som kan göras bättre och vad som redan går toppen.

:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 651
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
917
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 225
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka