Rakt bett-storlekssfråga

Calvaro

Trådstartare
Har precis köpt ett rakt bett till min häst. I vanliga fall har han 12,5cm så jag köpte det. Men nu när jag provade det så ser det lite stort ut. Hur mycket kan man tolerera att det sticker ut på var sida?
:confused:

man brukar väl säga att ett bett ska sticka ut 5 mm på varje sida?
min häst har 12,5 på raka bett, 13,5 på delade

För att bettet ska ligga still i munnen och ge så tydliga och direkta signaler som möjligt ska det inte sticka ut något alls. Det ska alltså inte kunna glida i sidled genom hästens mun om du tar ett ledande tygeltag.

Detsamma gäller ledade bett, så jag brukar använda det oledade bettet som måttstock eftersom det inte kan vika sig i munnen och "försvinna". Samma storlek oavsett om
bettet är oledat eller ledat! :)

Ok. Då har han förmodligen haft en storlek för stort hela tiden fast det har inte synts eftersom det andra bettet är ledat....
Tur att jag får byta!

Bettet ska inte sticka ut nånting!! då är det för stort.

kontrollmät bettet och gå ev. ner en storlek. Men kom ihåg att det är det raka bettet som "talar om" vilken stl man ska ha, (på alla bett).

jag har precis provat ett rakt bett på min häst,
och på sina delade bett har hon 12,5.
men på det raka har hon 11,5...

Även om du redan bytt måste jag bara tillägga en sak: ett rakt bett skadar inte hästen även om det är för långt (Som ett ledat bett har större risk att göra) utan det blir bara svårare att rida på. :)

Fast de verkas mätas olika. Har flera gånger jämfört raka bett med delade och fastän det står samma storlek på dem är det skillnad.

Men ja, om hästen kan ha ett rakt bett i storlek A bör den kunna ha delade bett i samma storlek.

Olika typer av bett kan mätas på olika sätt, enda sättet att veta att man får rätt storlek i affären är att ta med linjalen och mäta...

Köpte ett oledat bett med rörliga ringar i storlek 10,5, men det var för stort. När jag mätte var det 10,5 cm innanför upphöjningarna som ringarna sitter i. Men inget hindrar ju dem att glida in i munnen, alltså låg bettet inte still i munnen om jag inte valde en storlek mindre. Jag köpte ett muffat bett istället, satt mycket bättre. :)

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: fio
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 126
Senast: Reshästen
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen