Rakriktning

M

moniq

Hej! Finns det någon som enkelt och förståligt kan beskriva hur du rider och rakriktar din häst???:bow:

Sv: Rakriktning

Mycket ute i skogen, travar på rakt spår och försöker rakrikta. På banan blir det mest böjda spår.

Min travare är redan underbar att raktrikta utan problem, så jag tränar inte på det mer än när jag rider dressyrprogram. Men om hästen inte kan gå på rakt spår på ex medellinjen kan man väll (tror jag) lägga bommar någon stans i mitten, rikta er mot mitten och fortsätt framåt rakt, efter bomamrna :)

Hej! Finns det någon som enkelt och förståligt kan beskriva hur du rider och rakriktar din häst???:bow:

For mig menas rakriktning av hasten att fa den att anvanda bada kroppshalvorna lika, ar det det du menar? Det som IzabelGonzalez och Lundatorp pratar om ar inte rakriktning som jag tanker mig den. Det kommer inte att gora hasten liksidig.

Att rakrikta en hast ar ett jattejobb, men maste som ar nodvandigt att ga igenom for att fa en stark och hallbar hast. Forenklat sa har jag lart mig att rakrikta i foljande steg:

1) Mental avspanning
2) Muskular avspanning, stretchning av ryggmuskulatur
3) Skolor, framst oppna (eller trespar till att borja med, innan hasten kan boja sig i sidorna) dar man kan flytta framdelen och fa in en utskjutande bog tex samt att fa hasten att satta ner bada bakhovarna ordentligt i marken
4) Mer skolor (speciellt oppnor) for att fa hasten att vinkla bada bakbenen lika

Det allra viktigaste i rakriktningsarbetet ar att man som ryttare sitter mitt over hasten och inte later sig skjutas over pa en av rygghalvorna pa hasten. Dar kan oppnan (eller trespar) ocksa vara till stor hjalp for ryttaren att hitta sina sittben och sin balans pa hastryggen.

Rakriktning kraver tid, talamod och konsekvens och det ar nagot man alltid far jobba med, det ar bara det att skillnaden mellan hastens tva kroppshalvor (ochryttarens!) blir mindre och mindre ju mer skolad hasten (och ryttaren!) blir.

Tack för bra svar! Ska försöka jobba med detta så gott vi kan!
Moniq:bow:

Och titta framåt inte ner på hästen.. Annars blir det aldrig rakt.

Säger som Sombre. Rakriktning för mig är inte att rida hästen rakt fram som vissa skrivit, utan arbetet att få hästen liksidig. Det är ju ett oändligt arbete som aldrig blir färdigt, utan någonting man jobbar med varje gång man sitter på hästen.

Det viktiga är ju att lära sig hur man ska rida hästen i de olika varven. Det måste sitta i ryggmärgen. Alla hästar har ju en rak och en "mjuk" sida.

Den mjuka sidan är ju den svagare sidan och den som upplevs lättast kanske (men egentligen är den svåra...). I den här sidan svarar hästen sämre för skänkeln, är svårare att ställa pga. att den hellre viker halsen, galoppen brukar ha sämre kvalitet. I den svaga sidan ska man försöka rida hästen rak och rätt mycket framåt. Mycket skänkelvikningar i friskt tempo. Passa bogarna hela tiden så man inte tappar ut dom, och att inte halsen böjs.

Den stela/raka sidan är den starkare sidan. Kanske stelare att ställa, men rakare i halsen vilket är en fördel. Svårare att böja, därför att innerbogen gärna tränger inåt, vilket även gör det svårare att få ett stöd på yttersidan. Mycket öppnor/slutor, lite lugnare tempo så hästen inte springer istället för att böja sig.

Mycket babbel blev det...haha Men som sagt, jobba med detta HELA tiden, oavsett om man "bara" ska rida ut. Sen skadar det inte att rannsaka sig själv, hur liksidig är du? Borsta tänderna med fel hand ibland, osv. Ju mer liksidig ryttare, desto mer liksidig häst.

Enkelt sätt att förklara? Nej.
Om man ska hårddra det lite så för mig går allt dressyrarbete egentligen ut på att stärka och gymnastisera hästen så att den bär och skjuter på så jämnt som möjligt med sina bakben.

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
327
Senast: Freazer
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
218
Senast: Sryoqwe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar