Sv: Räkor?

Mina utrymmes aspekter är INTE ett sätt att förmänskliga - i detta fall - räkorna!
Det handlar mer om hur man ser på "bra djurhållning" eller ej!

Om fiskar trivs i stim - vilket många gör - så är det alltså med detta tänk ok att ha hur många som helst så länge alla kommer till maten och vattenkvaliteten är ok?

Om räkor som lever vilt väljer att leva i stim på många hundra djur på x antal miljoner liter vatten - av bla säkerhetsskäl - är det då ok att vi "klumpar ihop" dem på väldigt liten yta, bara för att det går?

/Swat

Om fiskar trivs i stim - vilket många gör - så är det alltså med detta tänk ok att ha hur många som helst så länge alla kommer till maten och vattenkvaliteten är ok?

Nu blir ju diskussionen väldigt teoretisk, men ja. Om den trivs i stim, alla får mat och vattenkvaliteten är bra, vad menar du skulle begränsa? Du har ännu inte specificerat exakt vilken faktor som skulle vara begränsande, annat än någon hänvisning till trängsel, något en stimlevande fisk givetvis inte upplever.

Fast även om ett djur "fungerar" så måste vi ju ändå tänka lite etiskt eller?

Gödkyckligar "fungerar" ju i fabriker, de är flocklevande och har tillgång till mat, vatten och god ventilation. God djurhållning?

Hundar klarar av att leva hela sitt liv i en rastgård utan en enda promenad eller annan aktivering. Så länge då får mat, vatten och skydd från väder och vind! Bra djurhållning?

Räkor klarar av att leva 200 stycken i 28 liter vatten! God djurhållning?

För MEJ blir svaret på alla dessa tre frågor NEJ!

När vi pratar om levande varelser - räkor, hundar, hästar, ankor eller vad som helst - så MÅSTE vi ju tänka lite länger än "Fungerar det?".

Sedan kommer vi så klart till frågan när har ett djur förmågan att inse sin livssituation?
Vi tror ju i alla fall att en kyckling som slipper trängas med tusentals andra, som kan gå ute, sprätta i jorden, få uppleva solsken osv är en "lyckligare" kyckling!
Vi tror att hundar som rastas regelbundet, har ett socialtumgänge, stimuleras mentalt sov är "lyckligare".

Kan en räka uppskatta att bo i ett inrett akvarium, med färre individer att konkurrera med och mer stimulans än "ett tomt kar"?
Eller kan de bo 200 st i ett kar på 28 liter endast fyllt med fredskallor och vara lika "lyckliga"?

Och var drar vi gränsen? När är det okej att sluta tänka "etiskt"?

/Swat

Nu blir ju diskussionen väldigt teoretisk, men ja. Om den trivs i stim, alla får mat och vattenkvaliteten är bra, vad menar du skulle begränsa? Du har ännu inte specificerat exakt vilken faktor som skulle vara begränsande, annat än någon hänvisning till trängsel, något en stimlevande fisk givetvis inte upplever.

Jag anser att det även måste finnas simutrumme. Åtminstonde för en fisk, räkor simmar ju inte på samma sätt så där vet jag inte riktigt.

TS: Råkade (:angel:) få hem ett gäng räkor i helgen, riktigt roliga krabater! Skulle bara vara tillfälligt men några blir nog kvar.

Jag fick räkbebisar igår. De är ju pyttesmå och genomskinliga och syns knappt :p

Jag är väldigt fascinerad av dessa räkor. Och mycket riktigt blev det ett gäng kvar, ska skaffa ny bostad åt de så småningom men de ska få fortsätta gå själva.

Jag puttar upp den här tråden då jag går i precis samma funderingar som TS.

Jag har också ett 54 literskar, göder med PMDD + EC och funderar på att skaffa några räkor. Jag har ingen aning om sort, men har kikat lite på körsbärs, red crystal etc. De "vanliga" antar jag. Bör man hålla sig till en sort eller kan man blanda lite?

Så undrar jag också lite kring hur många som är lämpligt att skaffa och vill gärna höra fler erfarenheter kring hur de förökar sig. Ärligt talat tycker jag faktiskt att de ser lite småläskiga ut, så jag vill absolut inte ha ett akvarium som bokstavligt talat kryllar av räkor (jag tror inte att mina nuvarande fiskar är direkt utmärkande som räkyngelätare heller, så dem skulle jag antagligen inte få någon större hjälp av). Då avstår jag nog faktiskt hellre och håller mig till fiskar även i fortsättningen.. Så erfarenheter hitåt, tack. :)

Typ alla fiskar äter små räkyngel.
CR och CB bör du undvika om du använder PMDD då de dåligt tål Nitrat o Koppar. Räkor trivs bäst i en temp på ca 22º. (bortsett från nån enstaka räksort som vill ha högre temp)

Ja det förstår jag att de gör, men jag har fått uppfattningen att vissa fiskar är lite mer på än andra, så att säga.

Ajdå. Är det (PMDD) direkt skadligt/dödligt för dem eller bara inte särskilt optimalt? Finns det några räkor som tål det bättre än dessa två?

Typ alla vanliga räkor bortsett från CR/CB klarar PMDD.

*kl*

För en som inte är så insatt, vad är PMDD? Ska det inte vara något nitrit i vattnet öht och hur håller man det borta?
Äter platys räkbebisar? Har tidigare då jag haft akvarie uppfattat dem som ganske motvilliga att äta levande bortsett från sina egna yngel.:angel:

PMDD är ett gödningssystem. Nitrit vill man inte ha för mycket av i vattnet eftersom det blir dåligt för invånarna då, man håller det borta genom att ha bra filter och göra tillräckligt täta vattenbyten, gärna också växter som kan förbruka den näring som frigörs i vattnet.

Nitrit uppstår ur avfallsprodukter från djuren i ett akvarium, alltså får man antingen städa bort dem, eller se till så att de bryts ner och att det finns växter som tar upp den nedbrutna näringen. Eller bådadera - göra rent och bryta ned.

Tack för info!:) Kan man se om det är mycket nitrit i vattnet, ex att det blir mycket alger eller måste man ta ett prov? Och vad är bäst att köpa för gödningsmedel?

Jag har röda körsbärsräkor och trivs väldigt bra med dem. Jag hade dem först i ett 105 liters kar ihop med levandefödare (guppy/Molly/Platy/Svärdbärare). Jag hade även tät växtlighet och både räkor och guppy förökade sig med blixtens hastighet, vilket dock inte gjorde mig något, när de blev för många gjorde jag en rejäl rensning och bytte in överskottet till en akvarieaffär som tar emot hemuppfödda fiskar och räkor. Nu har jag av utrymmesskäl bara ett akvarium igång, vilket innebär att räkorna går ihop med lite tetror, en scalar, guramis och algätare i ett 250 liters kar. Scalaren plockar en del yngel, men tät växtlighet gör att många klarar sig ändå. Nu har jag ingen aning om hur många de är, men inte så det kryllar. Räkorna verkar dock inte må dåligt av att gå många tillsammans så länge vattnet är bra, de är dock väldigt känsliga för nitrit, så det var största problemet för mig i 100-litersakvariet. Jag tyckte det var grymt svårt att mata em lagom mycket där. Nu delar de mat med fiskarna, vilket är mycket lättare.

Jag har även haft Amaniräkor och Mountin rock och de var också trevliga. Mina mountin rock dog dock i samband med skalömsning, vet inte vad som hände där...

MvH Countrystyle.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 387
Senast: valpköpare
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 477
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar