Nera

Trådstartare
Har blivit lite småintresserad av att köpa några räkor till mitt kar men som alltid finns det funderingar.
Vad jag förstått bär honan rätt mycket rom, vilket ju resulterar i en väldigt massa räkor till slut... Min tanke är väl inte att jag vill ha 1000tals (okej överdrift) räkor till slut. Hur funkar det där? Äter fiskarna upp bebisarna precis som med yngel eller får man helt enkelt vara beredd på att få en himmla massa räkor till slut?

Är det någon här som har räkor? Jag vill gärna se bilder och höra lite om hur de är att ha?

Sv: Räkor?

Jag föder upp räkor, och ja de blir bara fler o fler.
Vill man inte att de skall föröka sig så hemskt så kan man ju blanda dom med fisk som kan äta upp småttingarna, men de brukar ändå bli fler. ;)
(känner de sig hotade så går det bara in i ytter/innerfiltret o stannar o förökar sig där)

Om du däremot skaffar dig Amanos (Caridina multidentata) vars larver kräver saltvatten för att föröka sig så slipper du fler.
Amanos är trevliga, enkla, och flitiga på att äta alger.
De blir både större och äldre än de andra vanliga räkorna.

Som annan enkel sort räknas dvärgräkan. (körsbär och yellow fire) Även Bluepearl och Whitepearl är relativt enkla med.

Hur stort kar har du, och vilka fiskar har du i det? Göder du med något i karet? (EC, PMDD eller liknande)

Precis, det finns ju en massa olika sorters räkor, och alla förökar sig inte i sötvatten.

Men de färgglada "småräkorna" som du kanske tänker på förökar sig snabbt. Många fiskar äter räkyngel - om de får syn på dem. Räkyngel simmar inte omkring fritt i vattnet, utan gömmer sig så mycket de kan och kommer inte fram förrän de är tillräckligt stora. Så ju mer gömställen du har i akvariet (tänk tätt bevuxna rötter och liknande), ju fler räkor kommer du få. Om du inte har någon lite mer jaktintresserad fisk som kommer på var de gömmer sig och letar efter dem där.

+Anettejt

Jo det var väl framförallt de där små färgglada jag har kikat på. Men ja om de förökar sig så massor kanske jag får slå bort tanken... Jag har ett 54 liters kar med ett molly par och ett litet gäng neoner.

Jag göder med Easy Life, den med svart kork, vet inte vad den heter mer. haft funderingar på PMDD men inte kommit så långt som till handling än..

Fast att de förökar sig så mycket så de överbefolkar karet på ett negativt sätt kan du slå ur hågen. Klart du skall ha räkor. :)
De gör mycket nytta i ett akvarium.

Frestar dig med en gul dvärgräka:
9.jpg

Här tillsammans med Amanos:
5.jpg

Och slutligen ryggtavlan på en dominant Amanohona:
7.jpg

Tja, mina gjorde det. Förökade sig så mycket att de överbefolkade karet på ett negativt sätt, alltså, de blev säkert en 40-50 stycken vilket är rätt många i ett 100-literskar.

Nu har vi tack och lov fått tag på ett par ciklider som håller efter dem lite, så nu är det bara trevligt många. Ser ju nästan lite äckligt ut när de blir så många att de nästan kryper på varandra när det blir mat.

Skulle tippa på att jag har över 100 st i mitt ena 28L, med kanonfina vattenvärden. :)

Och det tycker du inte är lite mycket då? 100 st i ett 28 litersakvarium är väl ett bevis så gott som något på att de förökar sig rätt okontrollerat och blir otrevligt många om de får hållas?;)

Inte för vattenvärdena, utan helt enkelt för att de blir så många så att det inte ser trevligt ut längre.

Glöm nu inte bort att mina går sj och jag av ekonomiska skäl vill att de skall bli många. ;) Och jo, jag tycker det ser trevligt ut.
Har haft över 200 st i detta karet innan, lätt o smidigt när man skall fånga ett tjugotal.

Jag tycker de påminner om kackerlackor när de blir sådär många att de nästan kryper över varandra, lite småäckligt.

När de är lite färre är de mycket trevliga!

Som jag förstått det av dem som har räkor så rekommenderas man att ha en liter vatten per räka, detta för att de skall kunna bete sej normalt och må bra!

Är det då försvarbart att ha 200 räkor på 28 liter?
Ca en och en halv dl vatten per individ...

Bra djurhållning...:grin:
Men det är klart...ska man tjäna pengar så ska man...

/Swat

Oj sur över en annan tråd kanske?
Där jag gav dig fakta, du svarar med obefogat personangrepp. Tacksamt!

Dina synpunkter rör mig dock inte i ryggen. Du skall kanske påpeka detta för andra uppfödare som håller ett par 100 räkor i max 10L med?
Ganska så vanligt med 8L blanka kar utan cirkulation. Jämfört med detta så har mina räkor (som inte bor permanent hos mig) det prima. Inget jag skulle få dåligt samvete av.

Att hålla räkor och att föda upp dom är lite skillnad.
Rekommendationer av räkor o volym i alla ära, jag ser nog mer på vattenvärden.
Du skall kanske klaga lite i akvariebutiken för att dom håller ett hundratals Praktbotier i ett 80L med? Eller det är inte samma sak?
Kanske ett besök på Åleds kan ge dig en inblick i hur odling går till.

Notera att jag inte svarade med personangrepp...

Men om man är ute efter ett vackert sällskapsakvarium, tycker du verkligen att det inte är ett problem med 100 räkor på 28 liter? Tycker du själv att det är lagom antal för att få ett så vackert akvarium som möjligt?

Nej men STOPP nu!

Personangrepp för att jag ifrågasätter din djur-syn när du tycker att det okej att ha 200 räkor på 28 liter?

Att du sedan motiverar det med att "andra sköter sina djur ännu sämre!" ger ju ännu mindre trovärdighet, tycker du inte?
Om jag har hundar neontetror i handfatet och lyckas hålla vattenvärdena på en bra nivå, är det ok då?

Du - med flera - blir väldigt upprörda över att jag anser att vissa icke akvarieVÄXTER fungerar i akvarier och skriker HÖGT över min brist på kompetens!
Att jag sedan påperkar det olämpliga i att propagera för EXTREMT små akvarier med MASSOR av djur då är det personangrepp??
Lite komiskt, inte sant? :grin:

/Swat

Tycker absolut att du ska köpa räkor!

Jag har tre crystal red, och två amanoräkor i vårat kar. En av CR har släppt rom, men jag har ännu inte sett till några räklingar.

Om de inte dyker upp snart, så ska jag köpa tre till.

Jag är positivt överraskad över hur söta och trevliga de är att se på. Mycket roligare än på bild!

Lycka till!

Uppenbarligen, du vet inte själv vad du skriver eller har skrivet, du läser inte vad jag skriver.
Så,, I rest my case...

Jag har både ett hyfsat minne och är läskunnig, så...

Att du sedan väljer att stå för en ståndpunk i en tråd och en annan i denna får stå för dej!

Min vän är duktig på just räkor och aktiv på www.redbee.se - en bra sida om olika räkor. (TS titta gärna in på denna sida, här finns både många fina bilder och en hel del info, forum mm)

Oavsett om man håller på med hundar, räkor, fiskar eller kanariefåglar så anser jag att man måste ha en vettig grundsyn på sin djurhållning!
Om man dessutom arbetar med djur som yrke så bör man kanske tänka ytterligare en gång innan man uttalar sej om - i detta fallet - utrymme och mängd individer på hur många liter vatten!

Visst det kanske fungerar med 200 räkor på 28 liter, men är det bra?
Ja det är enkelt att fånga 20 räkor när de "bor så trångt", men är det en bra djurhållning och något man bör "skryta om" på ett forum?

Sätt inte krukväxter i akvariet för guds skull, men trava gärna era räkor på varandra så länge vattenkvaliteten är godtagbar?

/Swat

Som jag förstått det av dem som har räkor så rekommenderas man att ha en liter vatten per räka, detta för att de skall kunna bete sej normalt och må bra!

Är det då försvarbart att ha 200 räkor på 28 liter?
Ca en och en halv dl vatten per individ...

Bra djurhållning...:grin:
Men det är klart...ska man tjäna pengar så ska man...

/Swat

Fisk/räka per liter säger tyvärr inget, det är ett förlegat och på många sätt förenklat mått. Akvariets kapacitet att hantera kvävecykeln, djurens ev. revirbeteende och ev, sjukdomsspridning vid täta bestånd är det som spelar roll.

Fast kan du ju på fullt allvar, som yrkesperson, anse att 200 räkor på 28 liter vatten vara bra djurhållning?

Oavsett om vattenkvaliteten kan hållas på en bra nivå eller ej?

/Swat

Jag anser inte att mängden räkor eller akvariets storlek avgör djurhållningens kvalitet, nej.
Nu har jag inte testat att ha just 200 räkor i ett 28 liters, men jag skulle gå efter att alla ska kunna sitta samtidigt, dvs inte på varandra, alla ska ha chans att kunna äta och vattnets kvalitet ska vara hög. Klarar man detta, så spelar inte literantalet någon roll, klarar man inte det ovanstående kan literantalet eller antalet räkor vara rimligt att justera.

Jag personligen skulle inte orka hålla den mängden räkor på så lite vatten, för jag orkar inte lägga ner så mycket tid på att upprätthålla vattenkvaliteten.

För att kunna diskutera det "förmänskligande" i frågan måste vi först läsa in oss på om räkor upplever trängsel som vi. Jag kommer direkt att tänka på krill, som är ett räkdjur man sällan ser ensamt. Om liknande gäller för våra akvarieräkor vet jag inte.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 387
Senast: valpköpare
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 477
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar