Räkning från DV - dyrt!!

Tabitha

Trådstartare
Min "enhörning" hade ett kolikanfall för någon vecka sedan, så DV kom ut och rektaliserade, tog puls samt gav kramplösande. Idag kom räkningen - 2000 kronor!!! :eek: Alltså - nog för att veterinärvård kostar - men tusan, DV-stationen ligger bara några mil bort, det var mitt på dagen en vanlig vardag och hon var här i typ 15 minuter! This sucks! :(

Sv: Räkning från DV - dyrt!!

Jotack. De är inte billiga inte. Jag var tvungen att ta ut en lördag riktigt sent..drog i väg på 5235 ,-

jo man kan ju undra vad det tar betalt för!
när jag tar ut min DV för vacc på 1 häst ser det ut såhär (resa 2 mil)

grundavgift: 200
behandlingsarvode: 60
medicin mm: 170
resa: 150

o med moms så stannar det på 725:- för 5 minuter, en spruta på anäll häst, o kråka o klistermärke i passet...
helt otroligt!
håller med, borde inte vara så dyrt..

En gång fick jag hämta medcin hemma hos veterinären och sen fakuterade hon mig för besinkostnaderna :devil:

I ditt fall tog dom 60 kr för att vaccinera din häst skriva in det i passet o skriva ut räkningen. resten var vaccin o kostnaden för att åka ut till dig samt moms.
PL

Allt kostar pengar även för veterinärerna. Bensin, försäkring på bilen, slitaget på bilen (man brukar räkna på runt 40 kr milen om man räknar med slitage och sånt på en bil), alsolspriten som de tvättar med, bomullen som de använder vid tvätten, kanylerna, sprutorna, handskarna de har på sig, vaccinet, lönen, arbetsgivaravgiften, lokalerna de hyr, med mera med mera. Detta är saker som inte betalas via skattemedel (till skillnad från vår läkarvård) Därför måste de ta betalt för det. Jag som jobbar inom kommunen måste ta ut en avgift på 800 kr i timmen för att täcka 70% av min tjänst (resten betalar kommuninvånarna genom skatten), Då ska det tilläggas att jag inte har någon provision eller så utan helt vanlig lön (som inte är jättehög)Och då går det inte åt på långa vägar så mycket material som veterinären gör av med. Visst är det mycket pengar, och inte så kul att punga ut med, men jag tycker nog inte att de tar ut några direkta överpriser om man tänker på vad det kostar att hålla igång en sådan verksamhet. Räkningarna som vi får från vår privata veterinär ligger ungefär på samma nivå.

jag tycker också det är dyrt, det är en sak som faktisk var betydligt billigare i norge!! betalar ungefär dubbelt så mkt här som jag gjorde där. vilket är konstigt eftersom lönar o andra kostnader är lägre i sverige.

det kostar typ 1000 spänn bara att ta ut vet, oavsett vad han gör... vilket oftast inte är så mkt. :p

jag tycker det är dåligt att det är så dyrt. borde inte staten vara med och betala dv precis som dläkare?? kan faktisk förstå att folk som har ont om pengar drar sig för att tillkalla veterinären, och det igen går ju utöver djurskyddet..

Jag tror inte att folk som inte har häst har lust att via skatten hjälpa oss att finansiera våra lyxhobbies.

Staten är med o betalar för DV, det bidraget får dock inte bli ngn subvention till häst o hundägare.
PL

Allt kostar pengar även för veterinärerna. Bensin, försäkring på bilen, slitaget på bilen (man brukar räkna på runt 40 kr milen om man räknar med slitage och sånt på en bil), alsolspriten som de tvättar med, bomullen som de använder vid tvätten, kanylerna, sprutorna, handskarna de har på sig, vaccinet, lönen, arbetsgivaravgiften, lokalerna de hyr, med mera med mera. Detta är saker som inte betalas via skattemedel (till skillnad från vår läkarvård) Därför måste de ta betalt för det. Jag som jobbar inom kommunen måste ta ut en avgift på 800 kr i timmen för att täcka 70% av min tjänst (resten betalar kommuninvånarna genom skatten), Då ska det tilläggas att jag inte har någon provision eller så utan helt vanlig lön (som inte är jättehög)Och då går det inte åt på långa vägar så mycket material som veterinären gör av med. Visst är det mycket pengar, och inte så kul att punga ut med, men jag tycker nog inte att de tar ut några direkta överpriser om man tänker på vad det kostar att hålla igång en sådan verksamhet. Räkningarna som vi får från vår privata veterinär ligger ungefär på samma nivå.

Jo tack, jag vet det. Jag har haft DV ute vid ett antal tillfällen tidigare (bl.a. en halv söndag i våras), men jag har faktiskt aldrig förr reagerat över priset! Kan tillägga att läkemedel + övrigt material bara ligger på 130 kr + moms enligt fakturaspec:en. Jag jämför med min "privata" vet som var ute tidigare i höstas o gav kramplösande - det kostade 700 kr totalt. Den "privata" vet:en har även varit ute och UL:at vid flera tillfällen - för runt 800 kr. Så jag vidhåller att jag tycker 2000 kr för detta besök är svindyrt! Men det är väl bara att betala och vara glad.. :angel:

Senast ändrad:

Det finns inget som heter grundavgift så jag utgår från att det var inställelsearvode eller restidsavgift dvs kostnaden för att koma ut.
PL

jag har inte lust att betala för alla som röker och får lungcancer heller. inte heller för skolor eftersom jag inte har några barn.

man kan inte välja vad ens skattepengar ska gå till. tyvärr.

Skall man diskutera DV-priser så har det stor betydelse vilken period man talar om. För tre veckor sen genomförde nämligen DV en genomgripande taxereform bla för att få en mer enhetlig taxa över hela landet. Vissa saker har blivit billigare andra dyrare. Restid har definitivt blivit dyrare.
PL

Vem betalade för din skolgång????
Vissa saker är rimligt att vi betalar gemensamt men dit hör inte folks privata husdjur.
PL

Min "enhörning" hade ett kolikanfall för någon vecka sedan, så DV kom ut och rektaliserade, tog puls samt gav kramplösande. Idag kom räkningen - 2000 kronor!!! :eek: Alltså - nog för att veterinärvård kostar - men tusan, DV-stationen ligger bara några mil bort, det var mitt på dagen en vanlig vardag och hon var här i typ 15 minuter! This sucks! :(

Min kuse hade ett kolikanfall på juldagen. Det gick på 1900 för samma undersökning och kramplösande. Men det var ju en jourkväll..

DV:n kom ut när min häst hade vrickat sig och fått en broddspark, vardagskväll vid 19. Han var där i en kvart och gav penicillin, smärtstillande och antiinflammatoriskt. Räkningen var på 2800 kr, men hellre det och en snabbt tillfrisknande häst.

Liknande trådar

Hästvård Hade ut veterinären, som var MKT otrevlig och dum mot både mig och hästen. Han hade en lindrig släng av kolik i torsdags natt, och...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 002
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV