Räkning från DV - dyrt!!

Sv: Räkning från DV - dyrt!!

Runt 1000kr har alla mina räkningar legat på.
Två sprutor och ett ultraljud inkl resa osv blir ungefär 975kr.

Om två veckor är det dags igen.

Men å andra sidan är det skönt att slipa böka in den dräktiga ponnyn i släpet och utsätta henne för ännu mer smittor än nödvändigt.

Jag gillar DV :)

(På Ekerö körde vi iofs privat och det blev billigare men man kan inte alltid ha den lyxen!)

Jag tror inte att folk som inte har häst har lust att via skatten hjälpa oss att finansiera våra lyxhobbies.

Men folk som inte har barn ska vara med och betala för att andra ska ha barn och få en massa pengar för det trots att det är två i familjen som tjänar rätt bra... Det har inte jag lust med heller... :angel:

Jag vill inte bygga vidare på skattediskussionen om vem som vill vara med och betala vad, men tar ändå upp skatten. Min uppfattning är att på grund av att så mycket i vårt samhälle är skattefinansierat så märks det inte hur mycket saker och ting kostar. Jag har hittat Stockholms läns landstings nyckeltal för primärvården (dvs typ vårdcentralerna) 2004 (uppgifterna uppdateras inte längre, så 2004 är det sista året det går att ta statistik ifrån) vad gäller de FAKTISKA kostnaderna för olika former av vårdbesök. Ett utdrag:

Planerat mottagningsbesök läkare: 968 kr
Hembesök läkare: 1229kr
Brevkontakt läkare: 450Kr
Telefonbesök: 271kr

Detta gäller alltså läkarbesök - och jag gissar att de flesta vet att ett läkarbesök sällan är särskilt lånvarigt...

Fortsätter med lite andra siffror. Ett besök på ett av Stockholms akutsjukhus kostade strax över 2 000:- och ett vårddygn på sjukhus lite mer än 10 000:-.

Med de siffrorna (från 2004) som jämföresle tycker jag inte att de veterinärkostnader som här redovisas känns extremt höga, utan snarare ganska jämförbara med vad humanvården kostar.

Min "enhörning" hade ett kolikanfall för någon vecka sedan, så DV kom ut och rektaliserade, tog puls samt gav kramplösande. Idag kom räkningen - 2000 kronor!!! :eek: Alltså - nog för att veterinärvård kostar - men tusan, DV-stationen ligger bara några mil bort, det var mitt på dagen en vanlig vardag och hon var här i typ 15 minuter! This sucks! :(

Tydligen är inte taxorna samma över landet även om man strävat efter det. Vi brukar komma billigare undan. Jag värderar högt att DV har jour och är tillgängliga. Självklart måste detta finanseras.

Är mkt tacksam för att DV ställt upp och framförallt gått att få tag på när det varit akut. Typ några kolikfall, sto som kastade tvillingar, djup sårskada etc.

Ang kastade tvillingar så valde stoet (nåja) att kasta juldags morgon. Då var den enda vet just DV som jag fick tag på. Dock var han över 10 mil bort. Stoet var mkt dåligt. Djursjukhuset försökte ringa in vet osv. Jag ringde min privata och pratade in på telefonsvararen. Efter en och en halvtimme kom DV, en ung och ovan kille. Men med telefonkontalt med min privata vet (som var "hemma" 25 mil bort)så räddade han stoet. Djursjukhuset ringde också och erbjöd skicka en vet men då hade redan DV kommit.
En bra uppslutning och stoet hade inte klarat sej utan DV.

Använder DV till mycket, bla bes inför utlandstävlingar, vacc och en del akuta fall. När det gäller gyn/dräktighet så är den privata som gäller och är det hältutredningar så är det klinik som gäller.

Ngt som retar mej mer än att DV tar bra betalt är att Djursjukhuset tar så mycket mer betalt om hästen är försäkrad jmfrt med om den är oförsäkrad. :eek:

Noterar också att en dosa snus kostar 50 kr liksom ett paket cig. (Använder varken det ena eller det andra men...)

Fick en smärre chock idag när räkningen kom.. Kolik/förtoppning nu i fredagskväll. Summa: 6400 kr:eek::eek: Tur man har försäkring säger jag bara....

Fick en smärre chock idag när räkningen kom.. Kolik/förtoppning nu i fredagskväll. Summa: 6400 kr:eek::eek: Tur man har försäkring säger jag bara....

Ja, det var ju ännu värre. Samtidigt känns det extra retligt när man precis nästan kommer upp i självrisken.. Men jag är förstås enormt glad att vi slapp åka in med henne o.s.v. - ta i trä!

Tur att ni har försäkring iaf. Morsan den klantnarslet glömde att betal försäkringen på mitt russ så nu står vi här med vet räkningar för lite över 6000:- Hon fick fång för drygt 1 månad sedan och då blev privat vet utkallad och det gick på ca1800:- inkl medicin, blev inskickade till atgkliniken för röntgen plus behandling och där inne gick det på ca4300:-ink medicin och hovslagaren. Inge kul när man fick reda på att hästen va oförsäkrad och man måste stå för rubbet själva.

Jotack, det är så man baxnar!!
Porter hade kolik innan jul och då har vi DV på gångavstånd från stallet. Strax över 2000:- !!!!!!!

Oj! Jag ju vet var DV-stn ligger hos er, typ 100 meter bort! Men det kanske var jourtid åtminstone?

Hos oss tar de olika DV olika priser.
Man hoppas ju på att det är den med rimlig debitering som kommer även pga att den är betydligt mer hästkunnig.:angel:

"Ja i det här fallet känns det lite åt det där hållet också om du förstår vad jag menar utan att jag säger det rakt ut" - typ. :angel:

Själv undviker jag dv så långt det går. Har upplevt att okala veterinären samt kliniken här i närheten är både betydligt kunnigare samt billigare. (detta trots att man måste betala med klinikavgift om man åker in...)

Vet inte riktigt hur allt prissätts vore ju bra om det fast ngn typ av fasta avgifter så man hade ett hum om vad räkningen skulle landa på varje gång.

Ligger på samma kron antal här oxå i princip... Fick ut en DV som bad mig sticka hästen för blodprov vid korsis. Men räkning fick jag på blodprovs tagning iaf... Vi hade en superbra veterinärska som ställde upp alla tider på dygnet, hon levde för de sjuka djuren. Helt underbar människa!! Hon dog tyvärr i cancer för 2 år sen. :(

Men folk som inte har barn ska vara med och betala för att andra ska ha barn och få en massa pengar för det trots att det är två i familjen som tjänar rätt bra... Det har inte jag lust med heller... :angel:

En viss skillnad dock, barn behövs i ett samhälle. Hästar klarar man sig utan.

Fick just fakturan för ett nyligt besök på 2181 kr.

I den ingick Allmän undersökning (virussjuk häst m hög feber), munhåleinspektion och blodprov.

Bilavgift: 60 kr
Stationsavgift: 75 kr
Restidsavgift: 562,19 kr (runt 4 mil enkel väg)

Plus moms förstås.

Jag säger inte så mkt om avgifterna. Visst är det dyrt, men servicen är värd mycket också. De gånger det inte är akut så åker jag självklart till veterinären istället och får en billigare faktura för samma jobb.

*knapplån*

Även vi tycker DV är lite väl dyr... En av lånehästarna fick en spark vid hasen (sårskada med ficka) där jag var lite tveksam om vad som kunde ligga innanför (haser är komplicerade grejor!).

Ringde några veterinärvänner (som inte var tillgänliga) som tyckte att om jag var osäker var det säkrast att ta ut DV.

Strax under 2000 kr för en hastig titt, ett utlåtande "jag tror inte det är något ömtåligt därunder" (!?) och ett bandage som satt i 10 minuter.

Varsågod och skölj...

Liknande trådar

Hästvård Hade ut veterinären, som var MKT otrevlig och dum mot både mig och hästen. Han hade en lindrig släng av kolik i torsdags natt, och...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 002
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar