Gaaahhh! Oh vad roligt :/

Sv: Gaaahhh! Oh vad roligt :/

Du borde bestrida fakturan...
Veterinären kan ju fan inte debitera mer för att det är snöstorm, vilken usel veterinär... Det står ju dessutom på fakturan vad som är gjort, och det är ditt "bevis" när du bestrider fakturan. Tyvärr är det en längre process, men tro mig, du kommer få rätt i slutändan och då kostar det inget annat än tiden. Men du ska snabbt skicka tillbaka en kopia på fakturan med ett brev där du talar om att du bestrider fakturan och att hans juridiska ombud kan kontakta antinegn dig, eller en person som kan hjälpa dig som ditt ombud i dina privata ekonomiska ärenden. Alltså, du behöver ingen affärsjurist för detta, men nån med bra kunskaper i hur det skall gå tillväga. Givetvis är en jurist det ultimata.

/cj

Lite förtydliganden inte bara till Seejii.
Om vi talar om DV så är tidstaxan för sen jourtid 992 kr debiteras per påbörjad 15 minutersperiod, både beträffande inställelsetid o behandlingstid. Visst kan snöstorm öka kostnaden eftersom inställelsetiden ökar. Till detta kommer bilkostnad 35 kr/mil stationsavg ca 100 kr, medicin samt moms. Några tusen drar iväg ganska fort om vet har en bit att köra.
Distriktsveterinärer har ingen allmän skyldighet att behandla sällskapsdjur, något att tänka på för er som aldrig skulle ta ut dv på dagtid men kräver att denne skall komma ut på nätterna. Det är naturligt att servicen blir bättre för ordinarie kunder.
Om ingen annan möjlighet till vård finns o fallet ur djurskyddssynpunkt inte kan vänta till dagtid är dv skyldig att ställa upp. Obs det är veterinären som avgör om fallet kan vänta eller ej.
PL

En sak till. I vissa distrikt blir joursituationen helt ohållbar när icke jourande vet står för en stor del av underlaget dagtid. Dv:s lokala bemanning är ju anpassad till underlaget dagtid.
PL

:eek:
Stäm henne! Så där får det fan inte gå till!

Var upp till vet här också förut och fråga om apuplats.
Var nån praktikant där som var helvrickad. Jag hade brutit armen då men tagit bort gipset. (typ samma dag lätt och lyfta armen och hälsa då :smirk: ) då tar hon bara tag i armen och rycker upp den, för hon skulle bara hälsa. Jätteskönt! :mad:
Sa att jag brutit armen och inte kunde lyfta den. Då släpper hon bara ner den (AJ!) och sa typ bara: "Jaha vadårå" morr

mackan skrev:
liknande sak hände min stall kollega då hennes häst trampat in något i hoven och inte ens kunde stå på benet.... ringde jouren som hade vikarie denna dag - en liten tjej som tveksamt kliver in och kollar lite i hoven, konstaterar var intrampet är, och ska gräva ut lite i hoven. Hon kunde inte använda instrumenten som var till för detta. Alltså allvar: stod och mixtrade en evighet och förkunnade sedan att "ja jag vet faktiskt inte hur man använder dessa". Sen lägger hon till att "jag skulle försöka lite mera om det inte vore så att jag just nu håller på att tillfriskna från influensa"
!!!!!??? Vad har det med oss och göra - hästen som behövde akut hjälp, hans ägare, och situationen i största alllmänhet? Hon jobbar ju på jouren!?
Sen ger hon honom en stelkramps spruta, förkunnar att "ni får ringa hovslagaren så får han komma ut i morgon" och skriver ut en räkning för 1000 kr!
Jag menar - vad gjorde hon mer än stelkramps sprutan då, som väl max kan ha legat på ett par hundra? I princip kostade det alltså 800 kr för henne att öppna stalldörrn och förkunna att hon inte kunde hjälpa oss pga personliga skäl? eller?! Blev själv så förbannad att jag var tvungen lämna stallet tillfälligt av risk att bli riktigt uttalat otrevlig - vilket ju inte direkt var min roll, då det var min kollegas häst etc....
Men vad 17?! Tycker detta var så oproffsigt och fel att man bara bleknar! så du är inte ensam....... :eek:
Bedrövligt!! :mad:

är ju inte den enda som sag tdet och du måste väl ändå hållamed om att en vet inte får bete sig på det där viset?!

Tycker att det är synd att så många här har så negativ erfarenhet av DV. Jag har själv aldrig haft problem med "mina" veterinärer. Hade själv ute en veterinär för några veckor sedan och han undersökte en B-ponny som har patella luxation. Han skrev också ut b-vitamin och tokosel och detta kostade 625 kr ( dagtid ). Jag fick ett mycket bra och "vuxet" bemötande. Det har jag alltid fått, trots att jag som 18 åring ringde en vet. ganska ofta ( hästvaccinering, hundvacinering, kattkastrering, hundavlivning, höftundersökning på hund och sårundersökning på en valp och andra småsaker). Han övertygade mig när min hund hade gjort inbrott i kylskåpet och käkat upp två paket jäst att jag kunde ringa mitt i natten om det var något jag undrade över. Och jag vet att han skulle komma på studs om jag ville att han skulle göra det.
Synd att denne veterinär tog sitt liv för att han inte ville ¨gå i pension. Djuren var hans liv.
Önskar att det fanns fler som honom!

Jag tycker det verkar som om fiaskurken mest klagar på priset vilket är svårt att uttala sig om när man inte vet avstånd mm, att hon inte hade en gällande försäkring är knappast vets fel. Ok det låter som om vets attityd var tråkig men det kan man knappast stämma för. Om du pratar om Mackans fall så skall du inte tro att det är så lätt att slippa undan jouren för att vet inte är riktigt frisk, ofta finns det ingen som kan hoppa in istället.
Att hon inte kunde använda grejorna var kanske klantigt men ofta finns det olika grejor på olika arbetsplatser o den praktiska utbildningen på häst har stadigt blivit sämre.
PL

Senast ändrad:

Enya skrev:
Tycker att det är synd att så många här har så negativ erfarenhet av DV.

Jag fick en CHOCK när jag flyttade hit. Jag är uppvxen med hästar, kor och hundar, bland annat. Och den man ringde när någon blev krasslig var DV. Som kom, såg och segrade typ. Skämt åsido, han var kanon.

Sen flytatde jag ett tag och DV passade på att dö i förtid tyvärr =/ Men samtidigt byggde de upp en YPPERLIG DV-station. Fem veterinärern (bla Buba) och det var super. Man visste att vilken tid på dygnet, vilken dag på året man än ringde så fick man tag i en veterinär som såsnart det gick kom ut, och kunde häst och var kompetent.

Sen flyttade jag hit, och möts av puckovet här (ja jag står för det, att han är pucko) och inser att från att ha haft underbar veterinärtillgång så har man nu INGEN.. jättekul *inte*

Men överallt annars där jag bott har det fungerat SUPER med DV. Men det här distriktet är det som Gud glömde. Förhoppningsvis går han väl i pension snart.. hoppas jag. (Han är jättebra på smådjur och kossor och sånt, bara hästar det skiter sig)

Min häst fick in en pinne i ögat på nyårsafton och tog ut distriktaren. Hon drog ut pinne, skrev ut precept och var där i 1 tim nästan skulle jag gissa på. Kostade inte mer än 2500 kr. Tycker inte det var mycket ändå.

LillaGeisha skrev:
Alexandra, anmäl honom till Jordbruksverket omedelbart! Så får inte en D-vet, eller någon vet över huvud taget, uppföra sig. Man ska ju inte behöva flytta för att få tillgång till bra vetrinärer.

Mvh//LG

Det hjälper inte, när det börjar blåsa kallt om öronen på honom så dyker det plötsligt upp en dödssjuk kossa som han var tvungen att åka till (och som inte yppats ett ord om innan, helt enkelt för det är en efterhandskonstruktion). Och lantbrukets djur ska prioriteras framför sällskapsdjur (dit häst räknas) så det faller där.

Vi är många som försökt och vi är många som gett upp. Tyvärr. Sommarvikarierna brukar bli chockade av två saker:
1) Att de tas emot som om de vore Kungen. Man blir ju alldeles lyrisk för att det KOMMER en veterinär när man ringer liksom.

2) Att den hästrelaterade utrustningen är en mardröm och består av finadyne och vaccin i princip. Vi fick slanga unghästen med kolik med en avklippt bit av vår vattenslang, för 'riktiga' slangen var så torr att den sprack när den lindades upp.

Så, nu väntar vi bara på att han ska gå i pension. SJV är medvetna om problemet, intilliggande distrikt (DV där säger iaf att hon är chef över vår DV, hur det går ihop fattar jag inte, men när hon talar så rör det iaf på sig) vet om problemet men vill inte anmäla utan försöker via hårdhandskar få honom att åka ut. Och då gör han ju det, men det enda som händer hästäögaren är att vi blir fattiga. Hjälp får vi inte (se ex med fölet med luftvägsinfektion. Kostade mig 1200 kr, för ingenting).

Så.. jag är medveten om att den gång det är AKUT och hästen inte kan transporteras till klinik så är det bara gå över till grannen och be honom ta med geväret =/

Mitt f-bolag för valacken har förresten skrivit in i mitt försäkringsbrev att mian jouravgifter för klinikbesök skall ersättas oavsett om det är ett jourfall eller ej. Jag fick strida med dem ett par ggr över onödiga jouravgifter de vägrade betala pga att det inte var jour, men jag överklagade och hänvisade till att jag försökt få ut DV men han vägrat och att försäkringsvillkoren innefattar att hästen skall ha vård och att veterinärs föreskrift ska följas. De fick hans nummer och ringde och pratade med honom (DV) tillslut, och sen fick jag tillägget i min försäkring att de ersätter alla jouravgifter oavsett om de visade sig nödvändiga eller ej. Det säger en del..

Det som fascinerar mig med prissättningn är att den SKIFTAR så hemskt. Ett enkelt, bokat besök på dagtid som tar tio min går loss på 1200 kr, medan ett akutbesök mitt i natten en helg, och som tar 2 h och en hel del medicin, går lös på 2500 kr. Det första känns SVINDYRT, det andra BILLIGT. Men jag förstår inte hur det går ihop. Inte heller hur en vacc kan sluta på över tusenlappen..

Jag skrev här eftersom jag själv tyckte priset var orimligt högt och ville bara höra vad ni tyckte. Plus att hon var mkt otrevlig och det tycker jag är synd... DV hade 2, 5 mil enkel resa till mig.

Grundavgift: 1000 kr
Behandlingsarvode 1500 kr
Medecin 80 kr
Reseersättning 260 kr
Moms 710 kr

totalt 3550 kr

Besöket tog fem minuter.

Låter häftigt. I första hand skall du diskutera debiteringen med chefen på stationen i andra hand med dv-enheten på jordbruksverket.
Grundavgift finns det inget som heter i dv:s debitering.
PL

fiaskurken skrev:
Hm... då har hon alltså lurat mig??? :eek:

Du har ingen post för 'inställelse' vilket jag har på alla mina DV-räkningar. Jag antar det är dne hon döpt om till grundavgift, men det är en väl häftig avgift även som inställelseavgift.

Fick du en av HENNE skriven räkning eller fick du räkningen senare från Jordbruksverket?

hon skickade en räkning till mig någon vecka efter, det står hennes namn på så jag antar att den är från henne?

fiaskurken skrev:
hon skickade en räkning till mig någon vecka efter, det står hennes namn på så jag antar att den är från henne?

Behöver det inte vara..

Här får du aldrig en räkning på plats, utan på plats får du ett FÖRRÄTTNINGSUNDERLAG (där står dock vad du kommer få betala). Sen kommer en räkning från Jordbruksverket (efter 2 - 8 veckor, beror på när veterinären för över förrättningsunderlaget till JSV).

Då får jag i ett kuvert från jordbruksverket en Faktura. Där står fakturadatum, fakturanummer, förfallodatum och kundnummer i en grå ruta i högra hörnet.

I övre vänstra hörnet är JSV:s logga, under den står 'Distriktsveterinärerna. Vår referens Ekonomienheten/DVO)

Sen kommer en fakturaspecifikation där det står förrättningsnummer, Veterinär: Förnamn Efternamn Samt vilken DV-station det är (ort). Sedan Har du en kolumn som talar om vad beloppet avseer, där det finns tre poster: Djursjukvård, Läkemedel och Moms. Dvs på den här fakturan kan du inte se vad du betalat enskilt för de olika grejerna, utan det står på förrättningsunderlaget.´Längst ner står 'Vid frågor om enskilda förättningar kontakta behandlande veterinär'

Sen har du totalsumma, plus ett inbetalningskort, som är utställt på Jordbruksverket, PG nummer 476 64 03 -2.

Lappen du får vid besöket (eller omd e inte har dator i bilen någon - några veckor efter besök) är från VETERINÄREN och där ser du precis vad allt kostat. Sen får du själva fakturan från JSV men där kan du t ex inte se hur mkt som är resa, hur mkt som är ditt eller datt.

Så du har inte fått en räkning via Jordbruksverket. Alltså har du ENDERA fått ett förättningsunderlag, eller så har du fått någon annan intressant form av faktura??

FÖRR; innan datoriseringen, så fick man ju en handskriven räkning av veterinären, på sådant där 'fladderpapper' och endera betalade du kontant där och då (och fladderpappret blev ett kvitto) eller så fick du en faktura sen.

Om de inte har dator i bilen (vår DV här vill inte det t ex) så kan du endera få ingen lapp alls vid besöket, eller så får du ett 'fladderpapper' (eller du får två fladderpapper, en är kopia). Då står det högst upp på fladderpappret (som är liggande A4) 'Paktikjournal för distriktsveterinär. Förrättningsunderlag/Gårdsjournal. Och där står sen djuridentitet, djurslag, diagnos, behandling etc etc.

Så jag blir inte riktigt klok på vad du eg fått, om det inte är ett förättningsunderlag?

Liknande trådar

Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 464
Hästvård Några av er kanske har läst om min fölunge (numera åring) som hela tiden drabbas av otur och är skadad och sjuk om vart annat. Opererad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 800
Senast: maria_b
·
Hästvård Gamlingen som är nordsvensk vallack på 28 år hade som vanligt lekt med lillkillen i hagen och varit hur pigg som helst! Jag tog in...
Svar
5
· Visningar
1 036
Senast: Iris71
·
Distans Det vart en oväntat lång dag! Bestämde mig ju (med hjälp av er här) att rida hästen jag fått låna som var nyskodd på Rönningeritten. Vi...
Svar
4
· Visningar
1 116
Senast: movgli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama