Rakning av "morrhår" del 2

Sv: Rakning av "morrhår" del 2

Nikkis skrev:
jag skulle aldrig få för mig att raka bort hästens känselhår i ansiktet!

det "enda" jag klipper på huvudet är håren i öronen som sticker UT,men inte I själva örat!

om man ska raka bort hästens känselhår så varför inte raka av sina egna ögonfransar,elelr varför inte kattens/hundens morrhår för?

dom är där för ett syfte och ett bra sådant,namnet "känselhår" säger väl allt om saken.Är inte allt hår det?.förstår inte meningen med att avlägsna det,visst det kanske ser snyggt ut,men jag tyckte inte alls att det är spc bra,och defenetivt INTE att raka bort håren I hästens öron (tänkte att föregående talare gjrode det på sin häst) och det fattar jag verkligen inte varför man gör det,dom skyddar hästens öron mot det mesta faktiskt..spc insäkter på sommaren!

skulle vilja höra en vettig förklaring till det,och att det enbart görs för att det är snyggt vill jag inte ens höra nåt om!:devil:

tycker att man bör tänka lite mer på hästen och dens bästa än vad man själv tycker e snyggt..hästen kanske "trivs" med det,men har den ngt större valmöjlighet eller?? tror nog inte att den ber sin ägare om att få sitt hår avlägsnat..

undrar ifall dom som rakar bort känselhåren rakar/klipper bort hästen "lilla" hovskägg också? som är till för att när hästen är blöt att vattnet ska "droppa" ner istället för att rinna ner längst benet/karleden och ev orsaka mugg/strålröta...

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

kicket skrev:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

klart allt hår har sin "mening" men vissa hår är mer "känsligare" än andra, och därmed mkt viktigare för hästens del att få ha kvar dem.

Tycker att det är SÅ oerhört löjligt att ens försvara ngt sådant som att "det är Ok att raka bort känselhåren på hästen"

Fattar verkligen inte poängen med det faktiskt,har FORTFARANDE inte fått en enda VETTIG förklaring av "er som rakar bort känselhåren" till varför ni ska raka bort just DOM specifika håren på hästen,som dels är viktiga för hästens del OCH som är SÅ otroligt charmiga!

Tjaa...då tror jag nog att jag ska ta å raka bort min katts morrhår nu då..tycker att det är SÅ mkt snyggare utan!

Undrar hur NI hade reagerat om ngn skrev en sådan tråd!?
hade säkerligen blivit kallad för det ena och det andra kan jag slå vad om..!:cool:

Senast ändrad:

Visst, det är inte naturligt för en häst att stå i stall.
Eller ridas.
Men jag tycker ändå de kan få behålla sin (för den fjollige ägaren) generande hårväxten.

Fast när jag tänker efter, hm, undrar om inte mitt sto skulle bli söt i en rosa tyllkjol. Kanske bleka lite slingor i manen oxå. Eller extensions kanske? Hm. Är inte öron ganska fula egentligen...Man skulle ju kunna toppa dem lite iallfall. Hon har ju så långa öron.

Bullfia skrev:
Visst, det är inte naturligt för en häst att stå i stall.
Eller ridas.
Men jag tycker ändå de kan få behålla sin (för den fjollige ägaren) generande hårväxten.

Fast när jag tänker efter, hm, undrar om inte mitt sto skulle bli söt i en rosa tyllkjol. Kanske bleka lite slingor i manen oxå. Eller extensions kanske? Hm. Är inte öron ganska fula egentligen...Man skulle ju kunna toppa dem lite iallfall. Hon har ju så långa öron.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
sj har jag alltid velat ha en prickig häst, ska no färga henne vit men röda prickar, e väldigt sött...:rofl: :rofl:

Bullfia skrev:

Haha, jag bara väntade på en sån här kommentar..! :rofl:

Jag har fortfarande samma åsikt som i förra tråden, dvs att INTE ska klippa hästens känselhår, varken runt mulen eller ögat. Kan man inte komma på någon bättre anledning än att det är "snyggt" eller för att alla som tävlar i högre klasser gör det, så kan man lika bra låta bli.

Jag tycker inte att det verkar farligt med att raka av "morrhåren" på hästen. Min häst klipper jag aldrig med hennes ridpass blir inte extremt hårda så hon blir inte dyngsvett varje gång. Men i stallet jag har henne uppstallad i är det en ägaren som helklipper sin häst. Det enda som är kvar är håren på den mjuka delen av mulen, man, lugg och svans. Resten är borta. Jag tycker det är ganska extremt eftersom hon har inte speciellt tjock vinterpäls..men jag hinner ju inte se om hon blir väldigt svettig efter ridpassen som orakad.

Niinnaa skrev:
Jag tycker att man kan raka känselhåren på hästarna. Hästar som går lite högre klasser i dressyr brukar alltid ha rakad mule. Jag har inte märkt av att det stör hästarna på något sätt:o

kan, kan man ju. Men som en annan sa tidigare; varför raka bort dom? Jag är inte emot det, jag har inte sätt att hästarna har ont för det men de har ju ett syfte..nämligen samma sak som katterna (och andra djur) ; att känna sig fram i mörkret. Hästarna använder dom nog även på dagen då de ska hitta lite go'saker :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka