Rakning av "morrhår" del 2

Sv: Rakning av "morrhår" del 2

rocki skrev:
Det undra jag oxå?:crazy:

Har man en hund som ska klippas så ;) Jag tror BeastieBabe har en pudel. Närmin klipps nästa gång såryker nog mustacherna också och då blir det nog lite svårt att lämna kvar morrhåren :angel:

Finns det något som bevisar att djuren lider av det? Då betyder det alltså att majoriteten av alla tävlingsryttare runt om i världen (syftar då på hopp o dress eftersom jag inte är mer insatt i andra tävlingsformer) som rakar bort känselhåren är djurplågare?

Vår pudel rakas vi då inte känselspröten på, oh hon är en pudel i alla fall. :idea:

Genesis:
Allt är ju relativit. Men jag tycker man ska göra skilnnad på de hästar som står i stall alt. gruspadock 24 timmar om dygnet och hästar som går i kuperad terräng. Våra hästar behöver verkligen sina känselhår så som dom lever, och ja, de tävlas.

Självklart förstår jag skillnaden på deras hästar och "våra". De kanske inte har lika stor nytta av deras känselhår då de inte går i kuperade hagar. Men de står ändå i box, de äter i krubba - där måste skaderisken vara ganska stor utan känselhår också, om de nu påverkas så negativt?
Hade en häst i vårat stall som var helrakad (morrhår o alltihopa) den hästen gick i samma hage som de andra och den verkade inte ha några problem alls med att leva utan känselhår (en glad och pigg häst som verkade må hur bra som helst).

Djurskyddsmyndigheten anser att sig ha underlag för att känselhåren har stor betydelse när det gäller att skydda känsliga områden där hästen inte ser samt när det gäller att hantera foder.
Jag tycker att det är en helt ok regel. Även om känselhårens betydelse inte skulle vara så stor som DSM anser kan jag ändå inte se någon anledning att ta bort dem.
PL

peter_lundin skrev:
Enligt förslaget till nya djurskyddsbestämmelser för häst kommer avlägsnande av känselhår att bli förbjudet.
PL

:bow:

Jag klipper öronhåret som sticker ut (inte i öronen) och käklinjen, samt hovskägget på min gamla ponny som hade så lite att det inte gjorde någon nytta utan snarare försvårade för mig att hålla rent i karlederna då hon hade anlag för mugg.
Numera har jag fjordingar med rejäla hovskägg som fyller sin funktion och skyddar karleden så de skulle jag aldrig få för mig att klippa bort.

Några "morrhår" skulle jag aldrig få för mig att klippa!

Självklart förstår jag skillnaden på deras hästar och "våra". De kanske inte har lika stor nytta av deras känselhår då de inte går i kuperade hagar. Men de står ändå i box, de äter i krubba - där måste skaderisken vara ganska stor utan känselhår också, om de nu påverkas så negativt?

Jodå, jag anser att skaderisken bör vara större hur man än har häst om man tar bort känselhåren. i varje fall bör hästen ha svårare att orientera sig i maten om inte annat.

Hade en häst i vårat stall som var helrakad (morrhår o alltihopa) den hästen gick i samma hage som de andra och den verkade inte ha några problem alls med att leva utan känselhår (en glad och pigg häst som verkade må hur bra som helst).[/

Jag hade en häst för många år sedan som var helt blind på ena ögat och mycket taskig syn på det andra ögat också, men han klarade sig finfint, och man märkte ingen skillnad på honom och de andra hästarna. Men det är väll inget bevis för att hästen inte behöver synen eller?

Rumpnissen skrev:
Jag hade en häst för många år sedan som var helt blind på ena ögat och mycket taskig syn på det andra ögat också, men han klarade sig finfint, och man märkte ingen skillnad på honom och de andra hästarna. Men det är väll inget bevis för att hästen inte behöver synen eller?

Jag skulle inte få för mig att raka bort min ponnys känselhår, känns fruktansvärt onödigt. Klipper inte hovskägget, hon har så lite så det syns knappt om man inte är väldigt pedantisk.

Dessutom fattar jag inte riktigt varför man tycker att det är en anledning att klippa bort känselhåren på mulen för att man tävlar? I hoppning spelar det ju absolut ingen roll och jag kan inte tänka mig att en dressyrdomare skulle tänka att "ja, egentligen skulle den ju ha en 7:a men gud vilka långa morrhår den har, det får bli en 5:a istället"...

Kung Bob skrev:

Jag skulle inte få för mig att raka bort min ponnys känselhår, känns fruktansvärt onödigt. Klipper inte hovskägget, hon har så lite så det syns knappt om man inte är väldigt pedantisk.

Dessutom fattar jag inte riktigt varför man tycker att det är en anledning att klippa bort känselhåren på mulen för att man tävlar? I hoppning spelar det ju absolut ingen roll och jag kan inte tänka mig att en dressyrdomare skulle tänka att "ja, egentligen skulle den ju ha en 7:a men gud vilka långa morrhår den har, det får bli en 5:a istället"...
Självklart tänker inte en dressyrdomare så men helhetsintrycket för en häst med rakad nos och för en som inte har det är det stor skillnad. Ser mycket elegantare ut med rakad nos. Briars nos tex skulle så bra mycket fular och större ut om han hade hår kvar.

Jag rakar min häst inför tävling. Då ryker både morrhår och de längre "morrhåren" vid ögonen. Ögonfransarna får såklart vara kvar. Öronen klipps oxå. Mellan tävlingarna får de så klart växa ut igen.

Nikkis skrev:
till vilken nytta då för?
jag måste raka själva pälsen på min hund då det är en pudel, dom fäller inte sitt hår utan det blir bara längre och längre.. när han får mer än 1 cm hår runt sin mun börjar han matvägra, och då är jag så lat att jag inte orkar sitta å klippa runt morrhåren utan jag kör med rakapparaten rakt över hela ansiktet på honom.. han blir jättenöjd och glad när det är klart :)

*dubbelpostat, har segt internet idag*

Senast ändrad av en moderator:

Rumpnissen skrev:
Vår pudel rakas vi då inte känselspröten på, oh hon är en pudel i alla fall. :idea:

Genesis:
Allt är ju relativit. Men jag tycker man ska göra skilnnad på de hästar som står i stall alt. gruspadock 24 timmar om dygnet och hästar som går i kuperad terräng. Våra hästar behöver verkligen sina känselhår så som dom lever, och ja, de tävlas.
jag vill gärna se bild på din pudel, närbild på ansiktet, min matvägrar när håret på nosen blir för långt.. och en pudel ska väl iallafall se ut som en pudel och inte som en Puli eller Pumi.. eller?

Min häst svettas på benen... :smirk: under lindorna, om jag inte klipper hans ben, iaf första klippningen... Har ett halvblod som blir en islänning på vintrarna... :D

:bow: :bow: :bow:

*tar tacksamt emot den nya lagen*

Tycker f.ö. att folk som rakar bort känselhåren är överlöjliga och borde skaffa sig en BarbieHäst istället...

jo men det är ändå en vettig anledening till att raka..
men jag är helt emot att man ska raka Bara för att det är snyggt..

Minelli skrev:
Briars nos tex skulle så bra mycket fular och större ut om han hade hår kvar.

men vilken tur att det inte är en skönhettävling/ utställning Briar sysslar med då.:devil:

tror nog att han skulle prestera lika bra på dressyrbanan med sitt "morrhår" än utan..:cool:

Dessutom om nu inte Jan skulle rakat Briar's mule från första början tror jag nog inte att allmänheten skulle uppmärksamma det eller bry sig spc mkt faktiskt...

det är helt enkelt Fåfänga från människans sida - och en onödig sådan.

Rumpnissen skrev:
Jodå, jag anser att skaderisken bör vara större hur man än har häst om man tar bort känselhåren. i varje fall bör hästen ha svårare att orientera sig i maten om inte annat.

Men frågan jag ställer mig är hur alla dessa hästar som går omkring utan känselhår kan klara sig om det nu är så himla illa? Hur dessa tävlingshästar kan prestera så bra på tävlingsbanan om de far så illa av det?

Klarar sig hästen fint med syn på ett öga, kan prestera precis lika bra som hästar med två ögon, då kanske det är så att hästar klarar sig likabra med syn på ett öga.

Jag tycker bara att det är så konstigt att folk reagerar så starkt på detta då det är så otroligt många som rakar av känselhåren. Dessa hästar tävlas på högsta nivå = de måste må bra. Skulle de inte må bra skulle de inte kunna prestera, det är iaf jag övertygad om.

mörkros skrev:
Känselhåren har ett syfte. Varför kan man inte låta hästen få vara naturlig, istället för att anpassa den efter oss? :confused:

Håller helt med....:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka