Rakning av "morrhår" del 2

Sv: Rakning av "morrhår" del 2

Jag tror inte att DSM upplever att det är så fruktansvärt illa men att det är en åtgärd som är negativ för hästens välbefinnande o säkerhet utan att på ngt sätt vara positivt eller ha ett vettigt ändamål.
Det finns rapporter om hästar som slutar äta efter att känselhåren klippts bort
PL

Senast ändrad:

Chima skrev:
När man rakar ansiktet så går det ej att raka det som är närmast ögonen och då ser det ut som hästen har glasögon :D va fult :angel:

Johodå! det går :D tar bara en liten klippmaskin och gott om tid!

mörkros skrev:
Känselhåren har ett syfte. Varför kan man inte låta hästen få vara naturlig, istället för att anpassa den efter oss? :confused:

Men om man inte ska anpassa den efter oss så borde vi inte rida på den heller? :angel: :devil:

Känselhåren har inte med hur bra de prestera i tävlingar, det är vi människor som tycker de ska se så fina ut som möjligt:crazy: :smirk:

Hästen har fem sinnen, dessa är.

Synen
Hörseln
Lukten
Smaken
Känseln

Känseln: En häst använder munnen, manken och hovarna för att känna.
Känselhåren runt munnen är en extra förstärkning.

Synd att förstöra, tycker jag för att behaga oss människor:confused: ;)

Snäjkie skrev:
Men om man inte ska anpassa den efter oss så borde vi inte rida på den heller? :angel: :devil:
Förstår inte riktigt hur du tänker:confused: :crazy:

Vi behöver ju inte försämra deras ena sinne för att den ska se snyggare ut?:cry: i detta fallet "känseln"

Nikkis skrev:
jag skulle aldrig få för mig att raka bort hästens känselhår i ansiktet!

det "enda" jag klipper på huvudet är håren i öronen som sticker UT,men inte I själva örat!

om man ska raka bort hästens känselhår så varför inte raka av sina egna ögonfransar,elelr varför inte kattens/hundens morrhår för?

dom är där för ett syfte och ett bra sådant,namnet "känselhår" säger väl allt om saken..förstår inte meningen med att avlägsna det,visst det kanske ser snyggt ut,men jag tyckte inte alls att det är spc bra,och defenetivt INTE att raka bort håren I hästens öron (tänkte att föregående talare gjrode det på sin häst) och det fattar jag verkligen inte varför man gör det,dom skyddar hästens öron mot det mesta faktiskt..spc insäkter på sommaren!

skulle vilja höra en vettig förklaring till det,och att det enbart görs för att det är snyggt vill jag inte ens höra nåt om!:devil:

tycker att man bör tänka lite mer på hästen och dens bästa än vad man själv tycker e snyggt..hästen kanske "trivs" med det,men har den ngt större valmöjlighet eller?? tror nog inte att den ber sin ägare om att få sitt hår avlägsnat..

undrar ifall dom som rakar bort känselhåren rakar/klipper bort hästen "lilla" hovskägg också? som är till för att när hästen är blöt att vattnet ska "droppa" ner istället för att rinna ner längst benet/karleden och ev orsaka mugg/strålröta...
:bow: :bow: :bow:

jag tycker det är rätt, varför ska du raka bort dem? varför är alla så utseendefixerade. tänk på hästen i stället för på er sj för en gångsskull :(

Om vi vänder på frågan då : VARFÖR raka bort dem? de har ju ett syfte? Varför ska hästen behöva "lida" för människans utseendefixering?

Jag tycker att man kan raka känselhåren på hästarna. Hästar som går lite högre klasser i dressyr brukar alltid ha rakad mule. Jag har inte märkt av att det stör hästarna på något sätt:o

Niinnaa skrev:
Jag har inte märkt av att det stör hästarna på något sätt:o

men om vi säger så hära då: hästen kanske inte VET hur det känns att ha känselhår då dom hinner avlägsnas innan dom växer ut..hur kan då hästarna veta om dom trivs med det eller ej..?

Varför skall man göra det.
Det finns etologer som sysslar med hästars beteende som menar att de påverkas. Om du anser att du vet bättre så får du väl försöka påverka DSM eller ngn av remissinstanserna.
PL

*Gotlandsrusset* skrev:
jag tycker det är rätt, varför ska du raka bort dem? varför är alla så utseendefixerade. tänk på hästen i stället för på er sj för en gångsskull :(

Har jag sagt att jag rakar bort dem? Jag ifrågasätter bara folks uppfattning då det verkar finnas många hästar som mår fint även utan deras känselhår.

Jag menar heller inte att hästarna presterar bättre utan känselhår, men de presterar bevisligen mkt bra. Och en häst som inte mår bra kan omöjligt prestera så bra på den nivån.

Kickis skrev:
Jag rakar min häst inför tävling. Då ryker både morrhår och de längre "morrhåren" vid ögonen. Ögonfransarna får såklart vara kvar. Öronen klipps oxå. Mellan tävlingarna får de så klart växa ut igen.

Vid ögonen? :eek: Är du inte rädd att hästen ska slå i och skada ögonen?

Hästar är fogliga djur som finner sig i det mesta.
Finns de som står inne hela dagen eller som alltid rids i ridhus.
Ändå kan de prestera bra på den för vissa så viktiga tävlingsbanan.

Men vi säger såhär. Hästarna är inte gjorda för att stå i stall överhuvudtaget. Hästar är inte gjorda för att rida på. Hästar är inte gjorda för att äta den mat vi ger dem.
Men våra hästar har vant sig vid våran miljö, de vet inget annat. De är uppvuxna i denna miljö. Mår de bra? Ja, det får vi anta. Är det naturligt för dem? Nej. Mår de inte bra tycker jag alla ryttare (fritidsryttare, tävlingsryttare you name it) ska ta o lägga av med ridningen och släppa hästarna fria igen.
Det spelar ingen roll om du tävlar på hästen eller inte, den är ett vanedjur som du sa, alltså den vänjer sig vid olika situationer och fogar sig efter det. Nu snackar jag om majoriten, minoritetsgrupper som tex vanvårade, sjuka eller vilda hästar räknar jag inte med här.

En häst som är van vid att gå utan sina känselhår och mår lika bra för det, hur kan det vara hemskare än att en häst har vant sig vid att släpa omkring på en människa på ryggen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka