Rakning av häst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lamicell
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 4 341
L

Lamicell

Hej!

Min häst är väldigt jobbig när man skall raka honom och funkar nästan inte om man inte söver honom, men jag undrar om de finns nåt lungnande man kan köpa nånstans som funkar bra??? någon som vet?? Tusen tack!:bow:

Sv: Rakning av häst

Om du alltså vill ha tips på ett bra lugnande medel rekommenderar jag att du ber dig veterinär injicera Dozadine eller Domosedan intravenöst. Förstnämnda är bättre, men det måste nog importeras direkt från Australien för att komma till Sverige nångång, ganska nytt.

Okeej okej, finns de inget som man kan typ köpa på apotket eller liknande eller de kanske inte är så bra? jag kan inget om de där så ja vet inte riktigt..

Nej, och om det mot förmodan finns nog så kan jag nog våga uttala mig om att det ganska så säkert inte fungerar vid klippning av besvärlig häst, de kräver mer lugnande än man tror.

Prata med din veterinär!

Jag skulle råda dig att vänja hästen istället.. drogade hästar kan också bli rädda, och då blir de riktigt farliga!!

När jag fick en av mina hävdade ägaren att han inte gick att klippa utan lugnande, ex plegacil. Never ever! tänkte jag. Idag klippte jag honom för andra gången (första var för ett år sedan) och han somnade nästan... utan droger!

Jag skulle råda dig att vänja hästen istället.. drogade hästar kan också bli rädda, och då blir de riktigt farliga!!

När jag fick en av mina hävdade ägaren att han inte gick att klippa utan lugnande, ex plegacil. Never ever! tänkte jag. Idag klippte jag honom för andra gången (första var för ett år sedan) och han somnade nästan... utan droger!

JO kanske de men nu är de så här att min häst blir farlig utan lungnande, tex. en gång såå bröt han armen på mig...

desutom har jag försökt flera gånger utan det, men de går ju verkligen inte..

Jag har klippt oerhört många hästar hittills, klipper under vinterhalvåret 1-3 i veckan, och har därmed träffat på alla sorter. Och mitt råd är definitivt; känner man inte att man kan lita på sin häst till 100%, spruta!! Och med detta nya medel Dozadine, finns det noll risk att de "vaknar till" för tidigt, innan du är klar. Plegicil tycker jag i allmänhet är ett ofantligt värdelöst lugnande vid klippning av hästar. Nä, Domosedan eller Dozadine ska det vara.

varför är det ett sådant måste att klippa?
hur har du försökt vänja honom vid det?

hur är han att hantera i övrigt?

Jag är inte säker på att hon använt pleg, vet bara att hon nämnt det i något samanhang med denhär hästen. Men som sagt, jag använder inte en typen av preparat själv, så vilket man ska använda/ inte använda låter jag vara osagt.

Min är också besvärlig, kan kicka efter den som klipper. Jag brukar bremsa honom och det fungerar jättebra. Det gör vi även när han har blivit sprutad i leder på kliniken för då kickar han också.

Hej!

Jag hade en häst som var galen att klippa, varför vi bestämde oss för att inte klippa den mer. Hon hade en klippt remsa på ena sidan av halsen, så för jäklig ut på tävlingen helgen efter.:rofl: Så jag vill bara fråga lite försiktigt varför du måste klippa hästen? Det går oftast bra ändå, trots att man äger en "raggsocka" eller "nallebjörn" till häst.

Eftersom att det är en tävlings häst, är ute och tävlar mkt så för att han skall kunna orka måste han vara rakad.

Det är ljudet han är rädd för och jag har försökt vänja honom vid det många gånger, att ha liknande ljud på när ja är i stallet, och pysslar om honom , men de har inte gett nåt lyckat resultat.

Själva grejen är väl inte hur han bröt min arm utan att han gjorde de.... jag undrar varför de är så viktigt att veta hur de gick till.

men iallafall Han är hur snäll som helst i all annan hantering såå...

Min är också besvärlig, kan kicka efter den som klipper. Jag brukar bremsa honom och det fungerar jättebra. Det gör vi även när han har blivit sprutad i leder på kliniken för då kickar han också.

Bremsning har ja provat de funkar inte tyvärr

Det är viktigt eftersom det är en säkerhetsfråga. Blev du sparkad? Stod på fel ställe? Etc.. Jag försöker hjälpa dig här

Hurvida han är klippt eller inte har ingen betydelse för orken. Däremot är det mer praktiskt/bättre för hästen eftersom den torkar fortare.

Proppa bomull i öronen och klipp en annan häst "framför näsan" på honom. Ha klippmaskinen igång i stallet ganska nära honom och flytta närmare efterhand. Skaffa en (nästan) tyst maskin.

Senast ändrad:

Okej, då förstår jag.

Bomull i öronen och med en kraftig flughuva ovanpå är kanon i så fall. Ha apparaten igång, ge honom godis varje gång du startar den. Prova också att vidröra honom med apparaten avstängd.

Okej asså...jag stod och höll honom medans en klippte honom...han fick panik stegrade sig, knäckte min arm ur led, lag trillar och på nåt sätt vänder han sig och sparkar precis när ja ska resa mig...så gick de till..

Okej, då förstår jag.

Bomull i öronen och med en kraftig flughuva ovanpå är kanon i så fall. Ha apparaten igång, ge honom godis varje gång du startar den. Prova också att vidröra honom med apparaten avstängd.

Jag har testat allt dehär, men inget funkar av de..

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 507
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?