Räkna ut.. digitalt?

S

sweet_extraa

Finns det något program som är lätt och smidigt att göra en stall ritning i?

Eller finns det någon som kan hjälpa mig med det?
Jätte tacksam för all hjälp!

Sv: Räkna ut.. digitalt?

AutoCAD. Men det är inte superenkelt, och inte jättebilligt att köpa. Men känner du någon som har det så kan du nog lära dig grunderna ganska fort, och kanske få låna dennes programvara.

Har samma problem som dig - har gett upp och försöker lära mig AutoCAD för att kunna göra ritningen själv.

tack båda för svaren!
det första verkade inte bra om det var svårt :S

hur är det med sketchup? är det svårt?

Jag jobbar ju med sånt, men min man som är ny på det tog hem sketchup och lattjade lite med det för ett tag sen och han tyckte också att det var lätt.

Det finns andra cad-program tex http://www.qcad.org/qcad.html men det allra vanligaste är som sagt Autocad. Det är ganska svårt att lära sig och kostar en hel del pengar, men det är också det absolut bästa som finns.

Med tanke på att du ska göra bara en enkel stallritning, så är nog sketchup det bästa valet. På deras hemsida finns massa tutorials som är jättebra för att lära sig programmet. Jag rekommendrar att du tar hem dem och testar så ser du ungefär hur svårt det är. De allra flesta brukar faktiskt bli väldigt "frälsta" i programmet och tycka att det är otroligt roligt att jobba i.

Jag har för mig att det var en tråd om det på buke i vintras, så sök på det så hittar du lite fler röster om sketchup :)

då skall jag göra så :)

tack för det utförliga svaret, värt och testa iaf :)

tack båda för svaren!
det första verkade inte bra om det var svårt :S

hur är det med sketchup? är det svårt?

Grejen med att göra ritningar är att man måste förstå hur man gör dom, om programmet är enkelt eller svårt spelar mindre roll. Visst är sketchup lite enklare att lära sig, men det saknar även vissa användbara funktioner som finns i Autocad.

Jag skulle nog rekomendera att du skissar för hand först och får en uppfattning om ganska exakt hur du ska ha det innan du börjar i datorn. Kan man inte ett program måste man ha ganska god uppfattning om hur man vill ha det, ananrs tröttnar man lätt och det är bökigt att ändra sig osv. Använd smörpapper eller "riktigt" ritpapper för att rita med ditt förra förslag under ditt nya så kan du utveckla din aideer tills du hittar något som känns rätt.

tack för svaret =) jo jag har gjort precis som du säger en skiss hur det är tänkt. sedan har jag ett tunnare papper där jag har två tilläggs idéer och yttligare ett papper där det är lite ändrat. så allt sådant är klart. nu skulle jag bara vilja ha in de i datorn också

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 592
Senast: Mia_R
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
950
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Någon som har bra koll på vad som finns för stallplatser nära Klippan, Åstorp, Munka-Ljungby, Ängelholm, Hyllinge? Jag flyttar...
Svar
0
· Visningar
1 277
Senast: Rikke
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 149
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix