Räkna på foder eller titta och anpassa?

Sv: Räkna på foder eller titta och anpassa?

Jag har fått hjälp av folk från hippofoder, Salsa och Mustang, Just nu får han krossad korn, betfor och hippomusli, han klarar inte av havre eller liknande för det sätter sig på huvudet, han blir så stressad och orolig då och då minskar han i vikt för det. När vi var på djursjukhuset med honom så visade träckprovet blodmasksägg men han är avmaskad mot det för ca en månad sen. Han hade hakar då med som de har raspat bort. Han åkte in till djursjukhuset för kolik.

Jag använder mig utav utträkning, känner mig verkligen inte tillräckligt duktig för att räkna ut foderstat efter erfarenhet å ögat. Däremot så märker jag å kan ändra foderstaten "för ögat" med hjälp av att jag har en uträknining å ändrar om så att det blir bra.

Tidigare fodrade jag alltid med ögat men nu analyserar jag grovfodret och får hjälp med att räkna ut en "skräddarsydd" foderstat. Visst går det att fodra enbart med ögat, att se om en häst är i bra hull och om det är pigg och glad är ju inte så svårt, däremot är det ju omöjligt att se om det fattas något i grovfodret som gör att hästen skadas av det på längre sikt. Jag känner mig mycket tryggare nu när jag har analys på fodret och kommer absolut fsrtsätta med det.

Ingridl skrev:
Vad är rimligt och nödvändigt ?????? Provocerar nu lite ...

Ja, det är väl en bedömningsfråga. Men analyser har funnits betydligt längre än så och jag förstår ärligt inte en aktiv bakåtsträvan som jag anser att det är när man inte tackar för den hjälp man kan få.

Förutom den hjälp pappret ger, så tittar man på individen och anpassar mängd och typ av mat efter det. För t ex grovfoder så tror jag det var lättare förr då fler odlade sitt eget - men för oss som nu köper grovfoder så talar ju faktiskt lappen om vad det vi köpt är värt näringsmässigt.

Jag är av den åsikten att man får titta och anpassa vare sig man har uträknad foder eller inte.

Det är ju bara grundsiffror och dessa siffror kan slå lika fel som om man inte hade några siffror med alls i hästens foderstat.

Men visst, för de som känner sig osäkra eller inte orkar skaffa kunskap om hur en häst reagerar eller ser ut beroende på vad den stoppar i sig eller hur olika foder fungerar utifrån sin sammansättning så är det ju bra att ha siffror att förlita sig på.

Det sorgliga är ju när folk har uträknade foderstater och litar så blint på siffran att de kan låta en häst får både för lite eller mycket foder, de följer ju bara siffran till punkt och pricka och inte förstår var det slår fel.

Sådant ser man mycket av här på buke bl.a - men, han har ju uträknad foderstat!
Man kan inte ens garantera sig att hästen få de mineraler den behöver ha överskott eller underskott utifrån en uträknad foderstat eftersom det är individer.

Så därför tycker jag att har man en god baskunskap så behöver man inte analysera, besitter man den inte eller inte har intresse att lära sig så använd analyserat foder och uträknad foderstat.

Tittar man här på buke så är det de som har analyserad foderstat som gnäller mest över hur deras hästar ser ut eller inte ser ut tycker jag.

Själv så har jag genom åren fodrat både analyserat och oanalyserat, i båda fall har jag dessutom tittat på individen och de lär en massor, det sorgliga i det hela är ändå att det inte blev ett smack bättre av analyserad uträknad foderstat.

Jag känner mig så pass säker i min foderkunskap att jag kan göra foderstater utan analyser till hästägare genom att titta på hästen dess omgivning och vad den för dagen stoppar i sig och det har hittils blivit till det bättre i samtliga fall.

Siffror är bra för många, men individen får aldrig glömmas bort och vi måste ta större ansvar och börja titta och inte förlita oss på siffrorna till fullo som för många gör idag.

Så länge man förstår så är ingen sämre eller bättre med eller utan analyser tycker jag.

Madick skrev:
Har du analys fodrar du inte enbart med ögat, anser jag. Då VET du ju om höt behöver kompletteras med något proteintillskott, eller är helt skevt på mineralerna osv.

Det är ju inte räknandet som avgör om foderstaten är korrekt eller inte!

Jag har haft samma hö leverantör i ca 5 år och ibland har han analyserat höt, ibland inte. Det hö vi fått i år har varit analyserat, men ibland har han inte skaffat analys på det. Man han brukar ha ganska bra koll på om höt har bra värden eller inte, och är ärlig i det. Han har tre olika ställlen som han tar höt ifrån så därför kan det skilja lite på värderna. Så ibland när han kommer med ett lass, så kan han bara säga att det här höt är värdena något under den förra leveransen som du fick, men är ändå hyfsta bra. Så då ger jag bara hästarna några kilon mer än vad dom brukar få.
Förra året fick vi en leverans där han talade om att det var ganska dåliga värden i höt, men hade inga siffror på det.
Så vad jag menar är att jag inte alltid ha analysen i siffror, utan till största delen fodrar med ögat. Men jag tycker att det fungerar bra ändå.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka