Sv: Räkna på foder eller titta och anpassa?
Jag är av den åsikten att man får titta och anpassa vare sig man har uträknad foder eller inte.
Det är ju bara grundsiffror och dessa siffror kan slå lika fel som om man inte hade några siffror med alls i hästens foderstat.
Men visst, för de som känner sig osäkra eller inte orkar skaffa kunskap om hur en häst reagerar eller ser ut beroende på vad den stoppar i sig eller hur olika foder fungerar utifrån sin sammansättning så är det ju bra att ha siffror att förlita sig på.
Det sorgliga är ju när folk har uträknade foderstater och litar så blint på siffran att de kan låta en häst får både för lite eller mycket foder, de följer ju bara siffran till punkt och pricka och inte förstår var det slår fel.
Sådant ser man mycket av här på buke bl.a - men, han har ju uträknad foderstat!
Man kan inte ens garantera sig att hästen få de mineraler den behöver ha överskott eller underskott utifrån en uträknad foderstat eftersom det är individer.
Så därför tycker jag att har man en god baskunskap så behöver man inte analysera, besitter man den inte eller inte har intresse att lära sig så använd analyserat foder och uträknad foderstat.
Tittar man här på buke så är det de som har analyserad foderstat som gnäller mest över hur deras hästar ser ut eller inte ser ut tycker jag.
Själv så har jag genom åren fodrat både analyserat och oanalyserat, i båda fall har jag dessutom tittat på individen och de lär en massor, det sorgliga i det hela är ändå att det inte blev ett smack bättre av analyserad uträknad foderstat.
Jag känner mig så pass säker i min foderkunskap att jag kan göra foderstater utan analyser till hästägare genom att titta på hästen dess omgivning och vad den för dagen stoppar i sig och det har hittils blivit till det bättre i samtliga fall.
Siffror är bra för många, men individen får aldrig glömmas bort och vi måste ta större ansvar och börja titta och inte förlita oss på siffrorna till fullo som för många gör idag.
Så länge man förstår så är ingen sämre eller bättre med eller utan analyser tycker jag.