Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Egna grovfodret är slut och jag har möjlighet att få köpa hö av en granne. Höet är analysreat till ko och det borde ju rimligtvis gå att räkna om värdena till häst, någon som vet hur?
Har fått en omvanlingstabell från Roland Svanberg på Analycen, det skiljer dock inget i praktiken mellan beräkningen för nöt och för häst vad gäller smrp.
Kontrollera om värdena är för kg foder eller för kg ts. I det senare fallet behöver de räkans om enligt ts-halten.
Jag har någonstans i röran en omvandlingsformel, som jag inte är människa att hitta just nu (kanske därför att allt är nedpackat i lådor och väntar på att gästrummet/biblioteket ska bli färdigt).
Helena Handberg kan säkert hjälpa dig med den biten om du ber henne snällt...
Tackar för försöket , jag ringde Roland själv. Siffrorna blev smrp 59g/kg foder samt 8,3 MJ/kg foder. Däremot sa han att mineralvärdena gick att använda rakt över.
Jag använder värdena direkt. Räknar endast om från Mj och smrp per kg TS till kg foder.
På analysen vi får med höet vi köper, står det både Effektivt protein OCH Smältbart råprotein, så jag anvädner förståss smrp som vanligt.
Trädgård & Växter Vad försår ni nu? Funderar på om jag ska sätta ner nåt mer än det jag redan har som är penséer, chili och gyllenbär. Allt har varit...
Hästmänniskan Jag sålde min fjordhäst och hon hade gallor, kommer inte ihåg om det var båda fram kanske? Men veterinären förklarade vad det var ( vi...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.