Räkna om nötanalys på hö?

Eastwick

Trådstartare
Egna grovfodret är slut och jag har möjlighet att få köpa hö av en granne. Höet är analysreat till ko och det borde ju rimligtvis gå att räkna om värdena till häst, någon som vet hur?

Sv: Räkna om nötanalys på hö?

Är du säker på det? Inte ens på smrp:n? Vill minnas att hans tidigare proteinvärden legat en bra bit över 100...

Har fått en omvanlingstabell från Roland Svanberg på Analycen, det skiljer dock inget i praktiken mellan beräkningen för nöt och för häst vad gäller smrp.

Kontrollera om värdena är för kg foder eller för kg ts. I det senare fallet behöver de räkans om enligt ts-halten.

Nu har jag fått siffrorna,
TS 84%
Råprotein 108 g/kg TS
Effektivt råprotein 86 g/kg TS
Energi 9,8 MJ/kg TS

Kalcium 2,2
Fosfor 1,9
Magnesium 1,0
Kalium 20,3

Antar att smrp är detsamma som effektivt råprotein?

Hur bär jag mig åt nu då?

Effektivt råprotein är INTE samma som smrp.

Jag har någonstans i röran en omvandlingsformel, som jag inte är människa att hitta just nu (kanske därför att allt är nedpackat i lådor och väntar på att gästrummet/biblioteket ska bli färdigt).

Helena Handberg kan säkert hjälpa dig med den biten om du ber henne snällt...

Tackar för försöket :bow: , jag ringde Roland själv. Siffrorna blev smrp 59g/kg foder samt 8,3 MJ/kg foder. Däremot sa han att mineralvärdena gick att använda rakt över.

Jag använder värdena direkt. Räknar endast om från Mj och smrp per kg TS till kg foder.
På analysen vi får med höet vi köper, står det både Effektivt protein OCH Smältbart råprotein, så jag anvädner förståss smrp som vanligt.

Det var det jag blev lurad av, på denna analysen fanns inget smrp med. Endast effektivt råprotein, tur det finns folk att fråga iaf. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 967
Senast: tara
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
633
Senast: WildHorse
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 014
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka