Räkna med gräs i foderstaten?

W

Willebillebus

Har bytt hö i stallet, då det förra var så dåligt och ska nu räkna ny foderstat.

Nu har det växt upp ganska mycket gräs i hagen, ska jag räkna med det på något sätt i foderstaten?

Hur gör ni nu när gräset kommit?

Han går på lösdrift.

Sv: Räkna med gräs i foderstaten?

Näe jag räknar inte med det, fär det är omöjligt att veta hur mkt hästen får i sig. Men i takt med att gräset växer upp låter vi dem gå och beta i våra extremt gräsiga beteshagar en stund varje dag, då blir det rätt naturligt att jag utgår från vinterfoderstaten som jag räknar ut och börjar dra ner lite i taget. Om ett tag slutar hästarna vilja ha sitt lunchhö och då slutar jag ge det. De får samtidigt en kraftfodergiva mindre när de börjar gå ute till sent på kvällen. Sedan minskas morgongivan ner till något kilo hö. Sedan släpper jag på bete i början av juni och då försvinner slutligen kvällsfodret också.

Så vill hästen äta en normal vintergiva grovfoder tycker jag den ska få det, då vet du att det inte är tillräckligt med gräs ännu. Ev kraftfoder kan vara bra att dra ner på /börja plocka bort iom att det nya gräset är väldigt näringsrikt.

Då han är promenad-häst så vill jag inte ge honom kraftfoder "i onödan".
Det är ganska mycket gräs i hagen, det är en väldigt stor hage med bara 2 hästar i.

Dock äter dom ff upp sitt hö.

om det börjar bli mkt gräs i hagen, skulle jag om det går försöka dela av eller byta hage så att de inte kan äta allt för mkt gräs på samma dag, så att magen hinner med. Nytt gräs är ju väldigt proteinrikt och många hästar blir lösa i magen...

Så länge de vill ha hö så räcker inte gräset. När gräset ger tillräcklig näring kommer de rata höet.

Trådkapning!

Hur gör man med hästar som måste få kraftfoder varje dag genom hela sommaren trots att de äter gräs - dräktiga och digivande ston, till exempel, eller hästar som är svåra att hålla hullet på. Hur räknar man när det enda grovfodret de äter är gräs?

Det går inte att räkna på nåt vettigt sätt. Det man kan tänka på är att de första veckorna/månaderna av sommaren har gräset en jättehög kvot, uppåt 11 i början, så detär meningslöst att ge tex lusern om de redan får beta så mkt de orkar. Kraftfodret brukar behöva ge lite mer på energisidan än proteinsidan, så tex spannmål, olja, diverse färdigfoder kan passa, om det nu behövs något på kratigt bete, de flesta får ju i sig mer än de nånsin får när de står uppstallade. Senare på sommaren när näringsvärdet börjar sjunka kan man behöva fodra med lite högre kvot.

Förra året fick jag börja ge lite kraftfoder i slutet av juli när jag började rida mer, innan dess behövdes det verkligen inte, men mitt sto var inte dräktigt men lite svårfött.

kapar tråd, lånar knapp*

Min ponny tycks inte ha någon botten :crazy:
Det har knappt börjat växa ute än, och han har redan börjat gå upp i vikt. Ja, bilda fett runt magen. Inte bukighet.
De går kvar i vinterhagen, som visserligen är rätt stor, men rätt "sliten" efter den blöta vintern. Det lilla som tittat upp har han glufsat i sig och börjat lagra.. De står fortfarande inne på nätterna.
Sommaren har inte ens börjat och han lägger redan på sig. Vad gör man :crazy:
Känns lite väl extremt att ta fram betesreducerare redan, och minska grovfodret vill jag inte heller göra för mycket, så han går hungrig. Kraftfoder får han givetvis mycket lite (ca 100 g) för att få i honom loppfrö och annat nyttigt. Motionerar ca 6 timmar per vecka.

Så länge de vill ha hö så räcker inte gräset. När gräset ger tillräcklig näring kommer de rata höet.

Hö kommer dom att få samma mängd så länge dom äter upp det.

Då gräset kommer upp succesivt och dom har ätit det från början, har inte magarna blivit dåliga.

Min fundering var om jag behöver lägga till lusern, vilket behövs enligt fodestats uträkningen (dock bara en liten mängd) nu när han äter gräs?

I det foderstatsprogram jag använder finns gräs med som foder. Man kan välja mellan riklig eller lite tillgång, försommar eller sensommar med mera. Sen anger man hur många timmar hästen går i hage så räknar programmet ut hur många kilo gräs hästen sätter i sig.

Det blir ju inte exakt jag vet det, men man får lite hum om hur mycket eller oftast får min del hur lite kraftfoder hästen behöver

Kan du inte pm:a mig vad du använder för program?

Lite kan du ju börja minska på övriga fodret. Det märks ju att han äter mer eftersom han går upp vikt, då borde han väl inte bli hungrigare om du bara minskar så mkt att intaget hålls hyffsat konstant istället för ökat. Loppfröna är nog bra och behålla, de får isig en hel del sand och skit när gräset är pyttekort:p Svårt med lättfödda rackare, det är inte mina som tur är.

I det foderstatsprogram jag använder finns gräs med som foder. Man kan välja mellan riklig eller lite tillgång, försommar eller sensommar med mera. Sen anger man hur många timmar hästen går i hage så räknar programmet ut hur många kilo gräs hästen sätter i sig.

Det blir ju inte exakt jag vet det, men man får lite hum om hur mycket eller oftast får min del hur lite kraftfoder hästen behöver

Coolt det har jag aldrig sett förut. Men det måste nog vara ganska vilda gissningar eftersom att en del hästar betar hela tiden medan nån annan plockar lite ointresserat. Sedan är det nog rätt svårt att bedöma om det är måttligt eller lite tillgång och värdena kan variera beroende på vad det är för arter som växer. Men bra fingervisning ia alla fall kan jag tänka mig. :laugh:

Jovisst har jag börjat minska, men han kan inte leva på gräset helt än (även om jag ibland har god lust att låta honom göra det..).
Han får lika mycket loppfrö som musli, 1 dl, och mindre kan jag knappt ge för att få i honom fröna :p

Det dumma är att hästen han bor ihop med behöver mycket mat, men hon äter inte så mycket när hon står inne på nätterna.. Och ute glufsar han i sig nästan allt förstås. Tror jag ska flytta honom till Sibirien eller nåt :cool:

Bra plan, skicka iväg honom bara!:laugh: Man tror alltid att det är så billigt och bra med en lättfödd häst, men det är verkligen inte lätt. Allt måste ju stämma precis så man får i den det den behöver men inte mer. Min ena häst däremot är det bara att ösa på , hon blir inte det minsta tjock. Den ändra är sådär trevligt mittimellan, håller sig smäcker och fin på 8 kg hö och ½ liter lucern, lite korn och mineraler. Fast hon är baraa 5 år och typ 140 hög kallblodstyp, så man vet inte om hon också utvecklas till en liten tjocksmock. :D

Min häst orkar helt enkelt inte äta upp sitt hö, när han ätit gräs i några timmar. (Vänjer in dem nu.) så jag minskar på grovfodret ja.

Ja, billigt är det i alla fall. Har inte lagt mer än max 2000 spänn på mat i vinter :D och då är det mest loppfrön och annat för magen som kostat. Ja, och så ensilaget då förstås.
Visst finns det tigrar i Sibirien? Hehehehe, då får han ju motion samtidigt! :devil:

Jo lite gissningslek är det nog men man kan också lägga in om hästen är tunn eller fet och massa inställningar. Beräkningarna baseras förmodligen på ett genomsnittsvärde. Men enligt programmet fick mina hästar mer än tillräckligt av allting när de gick på bete och det stämde nog för hästarna var väldigt blanka, harmoniska och lite för runda

På hela vintern?:o Mina hästar kostar runt tusenlappen styck per månad för sjutton, bara maten då. :mad: De bara äter och äter.

En viss uppskattning bör man göra för hästens hälsa.
Ex: På försommarbete, om de gå ute 24 timmar får de i sig ungefär 9 kg ts. Ts halten är c:a 15-20% på bete. Då får de i sig drygt 100Mj och c:a 750 smrp. En häst som jobbar hyfsat mycket och är någorlunda normalfödd, och arbetar i snitt, skritt 25 min/dag och högre tempo (trav och galopp) 20 min/dag (vi har bara fysiskt träning varannan dag) behöver c:a 70 Mj och c:a 400 smrp om hästens vikt är runt 420 kg.

Undra på om hästarna inte mår bra med bl.a. gallor och tarmproblem som följd när man ger kraftfoder ovanpå detta :eek:

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 334
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
878
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka