Sv: Räkna med gräs i foderstaten?
Men kan det verkligen stämma? Jag utger mig inte för att kunna räkna ut detta med bete men min FT-häst går ute ca 10-12 tim/dag i gräshage och det enda jag minskar är lite av grovfodret. Drar jag ned mycket på kraftfodret och mycket på grovfodret så brukar han tappa direkt och orkar definitivt inte med sitt jobb.
En viss uppskattning bör man göra för hästens hälsa.
Ex: På försommarbete, om de gå ute 24 timmar får de i sig ungefär 9 kg ts. Ts halten är c:a 15-20% på bete. Då får de i sig drygt 100Mj och c:a 750 smrp. En häst som jobbar hyfsat mycket och är någorlunda normalfödd, och arbetar i snitt, skritt 25 min/dag och högre tempo (trav och galopp) 20 min/dag (vi har bara fysiskt träning varannan dag) behöver c:a 70 Mj och c:a 400 smrp om hästens vikt är runt 420 kg.
Undra på om hästarna inte mår bra med bl.a. gallor och tarmproblem som följd när man ger kraftfoder ovanpå detta
Rolle
Islandshästar på lösdrift
Men kan det verkligen stämma? Jag utger mig inte för att kunna räkna ut detta med bete men min FT-häst går ute ca 10-12 tim/dag i gräshage och det enda jag minskar är lite av grovfodret. Drar jag ned mycket på kraftfodret och mycket på grovfodret så brukar han tappa direkt och orkar definitivt inte med sitt jobb.