Räkna med gräs i foderstaten?

Sv: Räkna med gräs i foderstaten?

En viss uppskattning bör man göra för hästens hälsa.
Ex: På försommarbete, om de gå ute 24 timmar får de i sig ungefär 9 kg ts. Ts halten är c:a 15-20% på bete. Då får de i sig drygt 100Mj och c:a 750 smrp. En häst som jobbar hyfsat mycket och är någorlunda normalfödd, och arbetar i snitt, skritt 25 min/dag och högre tempo (trav och galopp) 20 min/dag (vi har bara fysiskt träning varannan dag) behöver c:a 70 Mj och c:a 400 smrp om hästens vikt är runt 420 kg.

Undra på om hästarna inte mår bra med bl.a. gallor och tarmproblem som följd när man ger kraftfoder ovanpå detta :eek:

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Men kan det verkligen stämma? Jag utger mig inte för att kunna räkna ut detta med bete men min FT-häst går ute ca 10-12 tim/dag i gräshage och det enda jag minskar är lite av grovfodret. Drar jag ned mycket på kraftfodret och mycket på grovfodret så brukar han tappa direkt och orkar definitivt inte med sitt jobb.

Det beror givetvis på vad för typ av bete du har och värdena på grovfodret. Jag bor i södra Skåne där det inte är magert precis ;)
Här står en del intressant: SLU

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

På hela vintern?:o Mina hästar kostar runt tusenlappen styck per månad för sjutton, bara maten då. :mad: De bara äter och äter.

Hehe, det är bra med liten tjockboll ibland :D Visserligen får jag mitt ensilage rätt billigt (1,25kr/kg) och har haft kalasvärden med en kvot på 9,9 (om man nu gillar kvoter). Fått komplettera med lite halm för han blir kass i magen av bara ensilage, och lite lucern nu på slutet. Och loppfröna då, förstås, och bakjäst.

Jag kanske inte ska tycka så illa om hans tendens att omvandla sina gräsdrömmar till fett :cool:

Intressanta uppskattningar:) Jo det är en del de får i sig, men många behöver få i sig ungefär i de storleksordningarna året om för att hålla hullet, och med extra bus i sommarhagen dygnet runt = extra motion behöver en del ändå ett litet tillskott. Fast det är ju ett fåtal. Normalhästen behöver nog inget extra förrän på sensommaren.

Mitt kallblodssto behöver otroligt nog ca 90-100 mj och motsvarande mängd protein med kvot 6-7 för att hålla hullet. Lättfödda kallblod, sure... :crazy:

Men en del ger kraftfoder på betet bara för att de tror hästen måste få det bara för att man rider lite och fattar inte hur mkt de får i sig av att beta så mkt som de gör.

jag är inne i någon slags matematisk period, måste bara få räkna lite! :D

Om hästen äter 9 kg ts/dag och ts-halten är ca 80 % betyder det att hästen äter ungefär 16-17 kg gräs/dygn? Right? Och ca 0,7 kg gräs i timmen? Är inte det lite lite? :crazy:
Och om det motsvarar ca 100 MJ och 750 g smbrp skulle alltså försommargräset innehålla ungefär 6 MJ/kg och 46 g smbrp/kg gräs.
kan det stämma? Det låter rätt rimligt i mina små öron. Du råkar inte sitta inne med några mer siffror, till exempel på hur gräsets näringsinnehåll förändras över sommaren? :angel:

Hittade hela andra siffror;
Gräs ca 10 cm högt: 2,2 MJ/kg och 36 g smbrp/kg
Gräs ca 15 cm högt: 2,1 MJ/kg och 28 g smbrp/kg

Det låter lite lite.. Asch, jag vet itne hur jag har det! Kan någon hjälpa mig att reda ut det hela!

Ts halten är c:a-20% så det rör sig om närmare 50 kg gräs/dygnet.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Heh, ja jag ser nu att jag läste fel :angel: Tyckte väl det lät lite väl lite med 16 kg per dygn.
Då låter det genast mer rimligt! Tur jag har dej :p

I det foderstatsprogram jag använder finns gräs med som foder. Man kan välja mellan riklig eller lite tillgång, försommar eller sensommar med mera. Sen anger man hur många timmar hästen går i hage så räknar programmet ut hur många kilo gräs hästen sätter i sig.

Det blir ju inte exakt jag vet det, men man får lite hum om hur mycket eller oftast får min del hur lite kraftfoder hästen behöver

PM:a om program? :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 334
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
878
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka