Räkna foderstat till unghäst?

L

linabergmer

Jag vet hur man räknar till stor häst, men är det andra värden man ska räkna med till unghäst?

Sv: Räkna foderstat till unghäst?

alltså det enda jag vet, har ingen speciell erfarenhet av unghästar i stor utsträckning, är att de har ett större proteinbehov. tex lucern har en högre protein halt och är bra för unghästar just för proteinbehovet

Om du tänker på kvoten smrp/MJ så har jag för mig att den ska vara runt 7 om hästen är 13-18 mån och runt 6,5 om hästen är 19-36 mån.

Mineralerna då? Ska det vara samma som till vuxen häst?

Nej det är andra värden som gäller men det varierar beroende på vilken ålder det gäller. Ett exempel är unghäst 13-36 månader Ca beräknas på 0,4*Mj, P på 0,25*Mj (iopfs samma som vuxen häst) och slutligen Mg 0,10*Mj. För selen gäller 0,2 mg per 100 kg häst oavsett ålder.
//marti

Numera beräknar man mineralbehovet per tillförd megajoule i foderstaten...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 069
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar