Rakad Alaskan Malamute?

Nynthia

Trådstartare
Hej!

Är det någon som har eller har haft Alaskan Malamute som familjehund och fått idén att raka eller klippa den? Hur har det fungerat isåfall, är det något att rekommendera, blev det någon positiv skillnad, osv.

Sv: Rakad Alaskan Malamute?

Har den något problem med huden/pälsen eller vad är det som gör att du efterfrågar en "positiv skillnad"?

Varför klippa? Då kommer den ju frysa :/. Hellre sänka temperaturen inne eller ha hunden ute så mycket som möjligt om det är att hunden är för varm inomhus.
Pälsen är ju isolerande och både verkar värmande på vintern och kylande på sommaren.

Jag känner två som rakar deras långhåriga hundar. En har en överpälsad alaskan husky och en har en berner sennen. Båda blir mycket piggare. Den bernern rakas bara inför sommaren medan huskyn hålls rätt kort året runt eftersom den tränas hårt.

Ingen Malamute men jag känner flera som har leonberger som rakar dom , men dom har vinterpälsen på vintern.

Vi rakar vår blandras, som har jättetjock päls, på sommaren. Började med det för några år sedan och det är STOR skillnad, han blev mycket piggare under varma dagar. Resten av året får pälsen vara kvar.

Jag hade en bordercollie/collie som hade colliens päls och bc'ns färg= jättevarm på sommaren.

Jag rakade han varje vår och det var som att han blev valp på nytt. Det här med att pälsen isolerar från värmen tror jag inte jättemkt på. Däremot att den isolerar från solstrålar köper jag. Huden blir ju mer exponerad av solstrålarna så man får ju våra försiktig och hålla dom från solen, men det brukar man ju göra med hundar som har lätt för att bli varma också.

Det var otroligt skönt både för hunden och för mig. Han blev mer harmonisk och kunde somna lättare istället för att ligga och flåsa. Mer praktiskt vid regn också, lättare att torka. Kag hade dock nästan alltid regntäcke både med kort och lång päls på.

Jag såg bara fördelar med att ha honom klippt.

Sambon rakade sin gråhund en sommar när de va ruggigt varmt, hunden hatar dessutom och bada.
Funkade jättebra, men när snön kom under jaktsäsongen fastnade det massor i pälsen. Klipptes inte sommaren efter och inga problem mer med snö i pälsen.

Sänka temparaturen inne så en malamut trivs? Då skulle man behöva ha max 5 gradet inne och helst frostgrader. En kompis har haft samojeder och de trivs bäst när de får ligga ute i snön i -20. Knappast något man kan tillgodose inomhus.

Pälsen är knappast kylande på sommaren. De är gjorda för ett kallt klimat året om. Har själv pälshund, som har långt ifrån malamutens tjocka och isolerande päls, och har haft hela livet och de blir bra mycket piggare och trivs i sommarvärme när de är klippta.

Självklart kan du klippa den inför sommaren, ts!

Mår den dåligt av pälsen skulle jag klippa.
Vi har en pälshund som hålls nereklippt året runt, han mår väldigt dåligt i sin långa tjocka päls och hatar allt vad pälsvård heter.

Sänka temparaturen inne så en malamut trivs? Då skulle man behöva ha max 5 gradet inne och helst frostgrader. En kompis har haft samojeder och de trivs bäst när de får ligga ute i snön i -20. Knappast något man kan tillgodose inomhus.

Pälsen är knappast kylande på sommaren. De är gjorda för ett kallt klimat året om. Har själv pälshund, som har långt ifrån malamutens tjocka och isolerande päls, och har haft hela livet och de blir bra mycket piggare och trivs i sommarvärme när de är klippta.

Självklart kan du klippa den inför sommaren, ts!

Den har inga problem inomhus med den temperaturen jag har, jag var orolig för det när jag tog den först eftersom att den har gått som draghund förr och därmed varit ute året runt i princip. Men det har gått bra från start tack och lov, sen är det självklart inte optimalt.

Precis, det jag eftersträvar med min fråga är om det är en fördel för henne under sommaren. Hon har inga problem med värmen då heller med den pälsen hon har nu, men kan man göra hennes liv lättare eller roligare genom att bara klippa pälsen så vill jag ju göra det förstås.

Tack för ditt svar. =)

Har den något problem med huden/pälsen eller vad är det som gör att du efterfrågar en "positiv skillnad"?

Nej, den har inga problem alls. Varken att vara inomhus i värmen eller att vara ute i solen eller vätan. Fullt frisk hund som inte har rätt psyke för vad rasen är menad för. Hon fungerar i sin päls på sommaren också, en positiv skillnad på att klippa eller raka henne skulle vara om det är till fördel för henne eftersom att hon inte bor utomhus året runt längre. Piggare under den varma perioden av året eller liknande. Eftersom att jag aldrig har sett någon göra detta med en polarhund och eftersom att det här är min första av sådan ras så skrev jag här. =)

Om hon funkar bra med sin päls skulle jag inte röra den alls, risken finns att det blir värre.

Hojt hojt.

Hoppar in här med svar från utgångsfrågan med klippning av hund som har tjock päls. Då jag själv har en med mycket päls. :D

När jag skaffade min Kuvasz tik för 4 år sedan så hade hon bott sina första 2 år på gård och arbetat som gårdshund och hade världens burrigaste päls.
Jag visste vad jag skaffade mig för ras då jag haft lång erfarenhet av rasen tidigare samt jag bodde på gård hos mina föräldrar och tänkte rasen skulle passa perfekt för våran del.

Däremot så blev våran tik väldigt mer social sen hon flyttade hem till oss och ville hellre vara mer inomhus med familjen och med det kom ju problemet hon fick värme eksem och sommartid fick hon blöteksem då pälsen inte gjorde något nytta för hennes del. Hundgård var inget alternativ för tiken och spara på pälsen var inte att tänka på, så det blev nerklippning i samrådan med uppfödaren för den var bara onödigt mycket ivägen för hennes del då tikens behov var något mer viktigare än att bevara en päls.
Den största positiva inverkan var så klart att lynnet på tiken blev att hon blev mycket piggare, ville vara med ute mer och röra på sig vid joggingturer och andra aktiviteter med mycket rörelse. :)

För övrigt så tycker jag det är något av det bästa jag gjort för tikens skull då hennes bästa är det jag hade i åtanke.
Och det är nog det du ska ha i åtanke med.
Om du ska enbart skaffa en hund för och klippa ner den för den ska passa in i din livsstil är det fel och otroligt själviskt.
Fundera då heller på att skaffa en annan ras som passar bättre in på din livsstil. :D

Mvh Xoya. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Då var det äntligen dags för mig att börja leta hund. Egentligen har jag siktet inställt på samojed då jag är uppvuxen med samojeder och...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 669
Senast: bollen__
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 457
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 650
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar