Raka hästen. när???

I

isabelle_regina

Min ponny har redan börjat få tjock päls på halsen. :(
och svettas väldigt mkt när hon rids. När ska man raka första gången på hösten???
Har hört att man brukar göra det vid oktober/november när dom börjar få vinterpäls, men om hästen får det redan i slutet av augusti som min pålla??? kan man raka tidigare då???
Tycker det verkar väldigt jobbit för henne med så mkt päls när man tränar och tävlar.

Sv: Raka hästen. när???

Jag var tvungen att göra det när det blev så varmt i Agusti då hon hade att så lång päls att hon inte kunde vara ute utan att svettas.
Lite tidigt kanske , men nu går hon med täcke iallafall.

Jag ser inget dåligt med att raka tidigt , bara man täcker när det blir kallt , det är ju värre om hästen svettas så pass mycket och blir kall efter det.

Raka är väl en definationsfråga...det beror väl på vart du bor. Man rakar INNAN det blivit kallt. OCh då menar jag inte att du fryser...bor du tex i Skåne rakar du antagligen senare än de som bor i Lappland...Vart tog sunda förnuftet vägen...menar inte dig som skribent personligen, utan mera...alla dessa *jag har hört* jag har läst*...vart är källorna i detta ?? Man känner väl av sin häst bäst..

Tack för alla svar :bow: har bestämt mig för att raka henne så fort jag har tid!!
Tycker det är bättre att hon får gå med täcke redan i augusti, än att hon ska bli "sjöblöt" efter varje ridpass och riskera att hon blir sjuk....
//isabelle

Syftade du på mej eller ? :smirk:

Jag ska raka min hårboll i början av september när träningen kommer igång igen. Förvisso blir jag tvungen att raka på nytt i december (eftersom hans päls växer ut till en björnfäll in no time) men då slipper man ha en sjöblöt häst som knappt orkar arbeta pga pälsen. Personligen anser jag att tidpunkt för rakningen av hästen bör anpassas efter vädret samt hur hård träning hästen får. Man ser bäst själv på sin häst när det är dags. Visst finns det många "gör si" "gör så", men som jag envisas med att tjata om jämt och ständigt: Alla hästar är individuella så man kan inte gå efter en mall.
Lycka till med rakningen! Själv måste jag samla ihop ett helt gäng som kan hjälpa mig att se till så att det blir EXAKT jämnt på båda sidor.
Perfektionist? Vem, JAG? :angel:

Vi har redan klippt ett par av våra islandshästar. ("Rakar" ;) tycker jag man gör inför en operation t.ex. när all päls skall bort.

Klippte hals/bog/mage i början av augusti när det var så varmt. Det var ju inte att tänka på att rida när pållen satt ett par cm vinterpäls och det var 27° varmt.

Snart är det dags att klippa resten av gänget såg jag idag. De går ju efter ljuset och inte efter värmen så nu när det är mörkare har de andra också börjat sätta vinterpäls.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 021
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Cactus
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 888
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar