Raka eller inte raka...

MaRomer

Trådstartare
Har en lite shettis kille på 6 år. Har haft honom rakad på hals+mage varje vinter sedan han var tre år. Detta då han svettas mycket de dagar då solen råkar titta fram, och inte torkar han heller=/

I år rakade jag "bara" halsen. Och han går utan täcke varje dag. Men de dagar det har regnat så tar det 2 dagar för honom att torka...Jag är rädd för att han ska få fuktskador, eller vad man nu ska kalla det. Så skulle det regna några dagar på raken så hinner han inte torka emellan. Även fast han står på stall men tio andra hästar. D.v.s lagom varmt på natten.

Att lägga täcke på honom över pälsen är nästan lika illa, då han skulle börja svettas så fort det slutat regna.

Så nu är frågan om jag ska raka av all päls och köra med täcke ist. Skulle jag raka honom nu så skulle pälsen hinna växa ut innan det blir riktigt kallt ute.

Fram med förslag!

Jag brukar alltid få raka honom på våren då han ej släpper pälsen som han ska. (Har testat med b-vitamin spruta mm mm.)
 
Sv: Raka eller inte raka...

Jag har börjat helraka min shettis i oktober. Han rids regelbundet och blir ju så svettig. Har däremot ett bra täcke att lägga på för han blir ju frusen i början, är ju jätte stor omställning från björnfäll till superkort. Vitsen är främst att få en lagom tjock vinterpäls när dec-jan närmar sig. Detta har funkat bäst för mig i alla fall, annars är det nästan bara en pälsboll att försöka rida på i februari...
 
Sv: Raka eller inte raka...

Ja detta har jag gjort innan också. Men jag måste raka honom redan i början på september. Han svettas extremt lätt! Täcken har jag så det räcker och blir över=) Dock så går han bara i hage, rids eller körs ej. Utan blir som sagt svettig av att bara stå.
 
Sv: Raka eller inte raka...

Jag har rakat min russtravare, men det är ju för att hon tävlas och tränas hårt för att palla med att springa, och hon blir dyngsvettig om inte jag rakar henne ;) Hon har varit rakad i ca hm, 2 veckor?

Men om ponnyn blir svettig av att bara stå .. är inte det lite konstigt? Eller jag vet inte alls .. men det bästa kanske vore för ponnyn då att raka den? Om den aldrig torkar så är ju inte det bra .. jag skulle nog ha rakat, kanske ha lämnat en liten ruta på ryggen .. efter täcket liksom till och börja med och se om det blir bättre?
 
Sv: Raka eller inte raka...

Denna lilla kille har konstaterat problem med att kunna reglera sin temperatur. Och har även svårt att sätta/släppa päls vid rätt årstid. Att han svettas när solien ligger på och det är 15+ när han har päls för 15- tycker jag inte är kontigt. Det är ju ryggen som han inte torkar på så att lämna päls där verkar meningslöst. han har tidigare år varit rakad så här:

20127186.jpg


Dena bild är tagn den 12 maj, och som ni ser har han inte ens börjat fälla...
10054450.jpg


dock så började jag täcka honom samtidigt som jag rakade honom förra året. Så då fick han aldrig den TJOCKA päls han har i år.

Tror det blir en liten rakning för grabben i helgen.
 
Sv: Raka eller inte raka...

Söt liten krabat du hade! :D Men, då förstår man ju lite mer .. men snällast mot hästen vore väl då ändå att klippa honom helt, är iaf vad jag tycker :)
 
Sv: Raka eller inte raka...

Jag har en shettis med liknande problem och klipper honom minst två gånger om året, oftast fler... Alltid vår o höst men ibland blir det även på vintern o sommaren med... han har aldrig haft tunn sommarpäls utan svettas bara av o gå i hagen om han inte klipps o på vintern blir de världens björnpäls så han klipps för att vara lättare att sköta o för hans egen skull med. Han går täckt halva året när de e regn o rusk så han fryser aldrig, frös betydligt mer när han hade full pälsutstyrsel o blev genomvåt... Jag helklipper min, rubb o stubb åker väck från hov till öra...
 
Sv: Raka eller inte raka...

Riktigt så drastisk är jag inte. huvud och ben blirt kvar på min. så blir inte benen kalla i snö och rusk.
 
Sv: Raka eller inte raka...

Här nere ser vi knappt röken av snö så det skapar inget problem för oss... :D Fast jag har faktiskt låtit benen va ibland på vintern men på sommaren ryker allt!
 
Sv: Raka eller inte raka...

Jag har de senaste åren klippt vår shetlandsponny helt varje höst.
Det är ohållbart annars, han blir fuktig och kliar sönder sig annars.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
18 925
Senast: Hedinn
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 046
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 038
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp