Raka av man på nordis

Kingsland89

Trådstartare
Ja, vad tycker ni om att raka (klippa) av manen tätt intill mankammen på en Nordsvensk?!

För första gången i mitt liv har jag sett detta själv...måste säga att *hrm* det var inte alls snyggt! :cool:

Visst måste det finnas annan lösning på en halvlång tråkig man på en nordis än att snagga den :eek:

Sv: Raka av man på nordis

Hade jag haft en nordis med halvlång tråkig man så hade jag hellre låtit den vara än att göra något med den. Snaggning måste ju vara fruktansvärt fult, likaså att klippa eller rycka den. Tycker inte nordisar passar i ståndman heller faktiskt.

nu lär jag väl bli lynchad men jag snaggade min tinker, och han var faktiskt jäkligt snygg i det hade halsen att bära upp det och ordentligt med lugg.
Nu var då detta inte ett frivilligt beslut utan han hade kliat sig mot ett nytjärat tak, det var en enda stor tova med tjära i.
Idag är manen utväxt, tog ca 2 år.

Så gör man bara om det har hänt något som i Gravindas inlägg annars är det totalt tabu att klippa och/eller rycka manen på sådana raser tycker jag.

Fast på min förr unghäst som hade världens mesigaste man,fick en rejäl tjock och välväxt man efter att jag rakat av den helt och hållet pga att det var fullt med kardborrar i den,att han dessutom vart att se mycket snyggare ut med rakad man då var ju bara ett pluss! :d Han gick från en tanig bebis med några strån,till att faktist bli en snygg två-åring med faktsist ganska snygg hals! :D

KL

Jag kan tycka det är snyggt på ett riktigt stabbigt kallblod med rejäl nacke... annars, huva... låt den vara. Fläta upp den i en ardennerfläta om du tycker den ser trist ut när det hänger.

Jag snaggade min shire i höstas. Då hade han kliat bort nästan all man alldeles på egen hand i somras så det var liksom lika bra. Han såg hemsk ut med en lång test här och där liksom.

Så det blev bättre så här:

P1010074.jpg

Men jag vill förstås gärna att den ska växa ut igen. Just nu ser han oerhört lustig ut med sin ståndman som än så länge inte lagt sig men är galet lång :rofl:

Fördelen med att snagga är ju att man får nytt friskt tagel att bilda en ny snygg man av. Även om det tar tid innan det är något att tala om.
Slitet tagel... har ju precis som slitet hår hos oss en tendens att fortsätta att trassla och bli slitet. I bland kan total snaggning vara det bästa.

Jag tror att man tycker att det ser konstigt ut just för att det inte är så vanligt. Speciellt hos kallbloden. De "ska" ha lång rejäl man så att säga.

Själv snaggade jag bort en sliten man på en av mina...(ej nordis) men av rejäl typ för att få fram frisk tagel att börja om med. Men fram kom ett helt annat uttryck hos damen och jag konstaterade att hon klädde fantastiskt bra i snaggad man. Hon var sen snaggad resten av livet...

Jag rycker min nordis man när den ser tråkig ut. Har även toppat den med sax vid behov. Jag tycker inte det finns tabun ;) Han har relativt tjock man men inte sådär supertjock, vågig härlig man som vissa har. Så den blir lätt tunn i topparna, då rycker jag bort det som är längst!

Hade det inte varit för att det tog så lång tid innan manen växte ut hade jag velat se hur han ser ut i stubb :D

Det beror ju helt på vilken nordis det är. På rätt häst - skitsnyggt. På fel häst - vedervärdigt.

Anser inte att rasen alls styr vad som är rätt/fel häst.

Beror ju på anledningen.
Hade en nording som var en jäkla gris och rullade i allt och när hon smutsade ned sig kliade hon manen så det såg hemsk ut. Jag snaggade henne för att kunna hålla henne ren och för att hon led av klådan (kunde ju inte bada henne varje dag hehe hon hatade dessutom vatten). Hon såg lite mysko ut men var söt.

Sedan så har jag en arab som har eksem och kliar sig. Hans man rakades av i sommar eftersom jag ville kunna smörja och hålla rent för att lindra hans klåda. Sedan kliade eksemtäcket mot manen så han var olycklig och svettigt blev det i manen där under täcket. Han blev jättenöjd då jag rakade honom, det luftades och kliade mindre och jag kunde vid behov smörja och tvätta rent. Han är väl sveriges enda snaggade arab men han ser riktigt sportig ut...en skönhet klär ju i allt hehehe.

För mig går hästens välmående först, grät då jag rakade av araben hans fina man men då han mådde bättre av det så gick det före min fåfänga :rofl:

NEJ fy aja baja!! :mad: ;)

En Nordsvensk ska ha naturlig man, inte klippa! Både fult och fel och icke rastypiskt. Precis lika illa som en Fjordhäst med lång man. Min Nordsvensk har en fantastisk man och hade någon satt saxen i den hade jag handgripligen tagit hand om den personen :devil: :D

Är manen förstörd eller om hästen har klåda är det förstås en annan sak.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att fjordingar med lång man är fina :angel:

Dock har min fjording fått behålla sin korta ståndman, men fortfarande.. jag tycker det är läckert! :D

Lite OT, men kunde inte låta bli att kommentera. :p

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte försöka samla hop lite o lika saker som är väldigt mycket i mitt huvud justnu. Som INTE är om soc mötet nästa vecka och att...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 515
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 677
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka