Raggiga skator?

gul_zebra

Trådstartare
Har märkt att många skator de senaste dagarna har varit väldigt raggiga, med väldigt lite fjädrar i nacken och ful fjäderdräkt. De ser väldigt små ut också, men det kan ju vara de lite väl få fjädrarna som lurar ögat. Annars verkar de fullt friska, av det lilla jag kunnat se.

Så, snabb fråga - är det ruggning som spökar, eller kan det tänkas gå något skit bland skatorna här? :confused:

Sv: Raggiga skator?

Mycket möjligt, fast jag kan inte påstå att de skatungar jag sett genom åren varit så fula i fjäderdräkten :confused:

fågel som fågel... mina undulater kan se förjävliga ut. Typ skabbräv.

Skulle inte vara orolig! :)

tänk fölunge ;)

Jag har två skator som håller till i trädgården, som ser ut som du beskriver!
Förmodligen är det ungar eller ngt. :crazy:
De har kanske kommit i puberteten och fått moppefjun?! :idea::idea:

kl

Nästa fråga är då; har skator flera kullar per år?
För det är länge sen nu som jag började se skatungar..

Tillägg: Eller så är det bara ruggningstider!

lägger inte alla fåglar 2-3 kullar? ska inte svära på det men skulle tippa på det ;)

Jag kan inte se humorn i det där men visst, vi säger så :p

Jenka: Kan skator ha flera bon så kan de säkert ha flera kullar på en sommar också :D

lägger inte alla fåglar 2-3 kullar? ska inte svära på det men skulle tippa på det ;)

Nej, inte alla, på samma år.
Mycket möjligt dock att skator gör det, jag vet som sagt inte. Och om de gör det så gissar jag fortfarande på att det är ungar.

Wikipedia:
Om en kull blir förstörd, kan ett par lägga en ersättningskull. Om även denna misslyckas, kan det bli ännu en kull. I undantagsfall är även en tredje kull möjlig.

Det kan inte vara "min" skata ni sett då?

Vaknade en morgon av att det rasslade i ventilationen i taket i mor och fars sovrum. 5 timmar senare låter det fortfarande konstigt så vi tar bort locket och kollar. Där sitter en skatunge, hur den kommit in är ett mysterium!

Slutar iaf med att jag får äran att ta ut den, fick tag i stjärtfjädrarna som jag drog ut honom/henne i. Fick väl en 5-6 st kvar i näven när den väl var ute :o

Som tack fick jag en massa rivsår och bitsår av den innan jag hann släppa ut den genom dörren.

Såg den häromdagen, den ser rejält ruggig ut :D

Nämen fy, skatungar som är så söta annars och så går du och gör den ful! :D
Hade förresten en skatunge hemma för några år sen jag också, fast den hade blivit attackerad och tagits hem medvetet. Så jävla söt! Jag förstår inte hur folk kan ogilla skator, de är ju så grymt fina :love:

Btw, Capricciosa hälsar ;)

Jenka: Man måste nästan älska hur det där citatet är skrivet... :D

Hellre ful än död ;)

Fjädrarna växer ju ut så småningom får vi hoppas :D

Åh! Capricciosa börjar se lite sliten ut, men ack lika vacker som alltid :love: ge henne en puss på magen från mig!

haha! Tänkte faktiskt inte på det först men 1+1+1 och i undantagsfall ytterligare en blir ju 4 kullar :p

De skator jag ser nu är raggiga på huvudet.

Hon må se sliten ut men pigg och glad är hon iaf - bebissällskapet gjorde verkligen susen :love:

Will do! :D

Jenka: Här ser de ut att vara plockade i nacken och har en skitful fjäderdräkt i övrigt.
När är det ruggningstider för vildfåglar egentligen? Jag har skitdålig koll på sånt där, märker knappt av nån ruggning på mina egna fåglar :o

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 713
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 177
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka