M

Montéryttare

Någon som vet bra uppfödare för Ragdoll´s med andra färger än den svenska(maskad m blå ögon)... Tänkte importera och börja avla... Någon som har bra tips?

Om inte svenska så utländska... Jag vet inte riktigt vart jag skall börja eller vända mig!

Sv: Ragdoll

Hur har du tänkt organisera din avel om du vill föda upp icke-godkända färger?

Precis. Skaffa en eller 2 honor o börja avla registreradom i usa och hoppas på bättre tider här i sverige :angel: . Tror inte att det är bara jag som gillar dom andra färgerna... :d

Om man börjar avla i tillräckligt stor utsträckning så kanske man kan få andra färger godkända eller åtmindstone godkänd som Solid ragdoll, för det är väl så dom heter?

Har du själv erfarenhet av Ragdoll?:)

Jag har kompisar som föder upp dem, väldigt trevliga katter även om jag föredrar korthår.

Jag skulle råda dig att börja ta kontakt med de svenska uppfödare som gör solida parningar. Det är ett enormt arbete att dra igång med importer och ofta får man inte köpa från tex usa och många europeiska länder om man är novis. Det krävs mycket kontaker och referenser för att få köpa en avelskatt (utomlands).

Jag har ju själv en ras där inga hanar finns i landet. Det kräver väldigt mycket arbete och pengar, men samtidigt får det ju vara värt det om man sysslar med något man brinner för och tror på.

Men vilka svenska avlar på Solid? Jag hittar inga nämligen...

Jo jag kan tänka mig att det är ett enormt arbete och det är ju synd att man inte har referenser ännu, så det är väl bara att skippa...

Jag ska skicka en länk till dig så fort jag hittar den...

Det finns ett massivt motstånd mot att godkänna de solida/mink-färgade raggisarna under det namnet. Den bästa vägen att gå mot ett godkännande tror jag är att försöka etablera den som syskonras (tex som man gjort på siames-oriental och balines-orientalisk långhår), så man kan låna in maskade katter till solid avel men inte tvärtom (på siam är det ju långhår man inte får para tillbaks).

Hos koraterna har vi ju motsatta problematiken. Ett fåtal uppfödare vill kunna korspara korat och de nyskapade syskonraserna thai bluepoint och thai lilac. Jag skulle gärna sälja en mask- eller lilabärande kattunge till en thaiuppfödare, men aldrig köpa en katt för avel med annat än solida blå i stammen...

Jag ska skicka en länk till dig så fort jag hittar den...

Det finns ett massivt motstånd mot att godkänna de solida/mink-färgade raggisarna under det namnet. Den bästa vägen att gå mot ett godkännande tror jag är att försöka etablera den som syskonras (tex som man gjort på siames-oriental och balines-orientalisk långhår), så man kan låna in maskade katter till solid avel men inte tvärtom (på siam är det ju långhår man inte får para tillbaks).

Hos koraterna har vi ju motsatta problematiken. Ett fåtal uppfödare vill kunna korspara korat och de nyskapade syskonraserna thai bluepoint och thai lilac. Jag skulle gärna sälja en mask- eller lilabärande kattunge till en thaiuppfödare, men aldrig köpa en katt för avel med annat än solida blå i stammen...

Tack för länken...

Jo jag har mailat med en i Ragdoll klubben och det verkar vara väldigt svårt som ensam uppfödare att få dom godkända... men men, kanske bara skaffar en för min egen skull...

Har kollat även på Somalikatter eller Chinchilla!:d

Senast ändrad av en moderator:

Vad för chinchilla? Det är en färg, inte en ras...
Somalis är läckra, och det finns så få av dem att nya uppfödare behövs. Där går det dessutom att ta in ganska obesläktade katter från tex Norge och Finland-mycket lättare med kommunikationen eftersom synsättet på uppfödning är mer lika (och mycket billigare än lång väntan på rabiestester och flygresor)

Jag har bara ögnat igenom annonser och fakta, men chinchillae väl liknande perser...

Jo jag vill hitta e katt som är sällsynt och blir uppskattad i avel, såkattungar får bra hem...Aldså inge dussin katt som svensson har.

Är tänkt som inne katt så det måste vara en lugn o nöjd katt i tempramentet, därför passade regdollen in då jg gillade den skarpt!

Har haft perser men den är så sönderavlad nu så det är inget roligt...

Mailade m en Somolli ägare och vad jag förstod så bör ärgaren inte jobba heltid som vi gör... Så den verka inte vara optimal tyvärr även om man vill... Den måste ju trivas i miljön och må bra!

Chinchillan likställs ofta med perser, vilket inte är rätt. Chinchilla är en färg som egentligen heter svartsilvershell och finns på "min" ras Brittisk Korthår och även på Burmilla som ser ut som Burma fast i annan färg.

Mailade m en Somolli ägare och vad jag förstod så bör ärgaren inte jobba heltid som vi gör... Så den verka inte vara optimal tyvärr även om man vill... Den måste ju trivas i miljön och må bra!

De flesta kattuppfödare lever helt vanliga "svensson-liv" och jobbar heltid, det går alldeles utmärkt. Kattuppfödning är en så pass dyr hobby att den nästan kräver att man arbetar heltid (iaf om man är ensamstående).

Tänker du ge dig på en ovanlig ras behöver du en bra inkomst eftersom du med största sannolikhet kommer vara tvungen att importera och då eventuellt resa utomlands för att kolla utställningar och träffa uppfödare.

De flesta kattuppfödare lever helt vanliga "svensson-liv" och jobbar heltid, det går alldeles utmärkt. Kattuppfödning är en så pass dyr hobby att den nästan kräver att man arbetar heltid (iaf om man är ensamstående).

Tänker du ge dig på en ovanlig ras behöver du en bra inkomst eftersom du med största sannolikhet kommer vara tvungen att importera och då eventuellt resa utomlands för att kolla utställningar och träffa uppfödare.

Jo vihar inkomst båda sådet räcker. Jag gör det inte för att vinna på det utan jag älskar katter o kattungar... Men vag vill hitta någon lagom ras att avla på... Men men, allt beror på svar nästa vecka med större lght och STOR garderob som är perfekt för om man ska ha kattungar att knata runt i till en början!

Chinchillan likställs ofta med perser, vilket inte är rätt. Chinchilla är en färg som egentligen heter svartsilvershell och finns på "min" ras Brittisk Korthår och även på Burmilla som ser ut som Burma fast i annan färg.

Hmm..okay, intressant.

Jag har nog tittat på en Perser med chinchilla färg då! Men den såg inte liga sönder pressad ut mellan nos och ögon! :)

Chinchillaperser är avlade tillsammans med de andra perserfärgerna och har samma hälsoproblem som rasen i stort (ingen värdering lagd i det, jag säger bara att gillar man inte perseravel är det precis samma sak) men de är inte lika typande-än! Personligen tycker jag det är mycket snyggare med en katt som har näsa, men det är ju inte åt det hållet aveln strävar.

Chinchillaperser är avlade tillsammans med de andra perserfärgerna och har samma hälsoproblem som rasen i stort (ingen värdering lagd i det, jag säger bara att gillar man inte perseravel är det precis samma sak) men de är inte lika typande-än! Personligen tycker jag det är mycket snyggare med en katt som har näsa, men det är ju inte åt det hållet aveln strävar.

Näsa eller inte, jag hade sånna vidriga problem med andning och rinniga ögon på min perser så det fick jag nog av.. Jag vill ha en katt som är avlad utan att man har avlat för hårt...

Men chinchilla perserna jag såg på bildsåg ut att lite mera näsa... men det kanske bara var en "bild-villa"...

Näsa eller inte, jag hade sånna vidriga problem med andning och rinniga ögon på min perser så det fick jag nog av.. Jag vill ha en katt som är avlad utan att man har avlat för hårt...

Men chinchilla perserna jag såg på bildsåg ut att lite mera näsa... men det kanske bara var en "bild-villa"...

Det börjar faktiskt uppstå en liten "upprorsrörelse" mot de platt-ansiktade perserkatter som idag dominerar i utställningsvärlden så kanske du ska se efter dem istället för chinchillapersern specifikt? Ögon- och andningsproblem har iofs inte bara med nosens längs att göra utan även med ögonstorlek och andningsvägarnas trånghet att göra så låt dig inte luras av söta ansikten. Se till dragen i ansiktet. Är näsborrarna trånga? Är ögonen extremt stora?

Det börjar faktiskt uppstå en liten "upprorsrörelse" mot de platt-ansiktade perserkatter som idag dominerar i utställningsvärlden så kanske du ska se efter dem istället för chinchillapersern specifikt? Ögon- och andningsproblem har iofs inte bara med nosens längs att göra utan även med ögonstorlek och andningsvägarnas trånghet att göra så låt dig inte luras av söta ansikten. Se till dragen i ansiktet. Är näsborrarna trånga? Är ögonen extremt stora?

Jo ögonen ser ut att bara bli större o större, vilket är ledsamt att se... Hur skulle perser avel ta det om man letade upp någon katt med lite "hälsosammare dra" mån tro? Eller är det ett krav att dom ska ha "alien-ögon" som min man kallade det!

Fär jag skulle gärna ha en perser igen om man hittade ett bra exemplar!

Det finns ju redan uppfödare som strävar efter en mer "klassisk" typ, och det är ingen som tittar speciellt snett på dem. Katterna har förstås ingen chans på utställning, eftersom det är "mopsidealet" som härskar där. De jag vet som föder upp "perser med näsa" har haft väldig efterfrågan på sina ungar, det är ju en modell som faller gemene man lite mer i smaken...

Jo ögonen ser ut att bara bli större o större, vilket är ledsamt att se... Hur skulle perser avel ta det om man letade upp någon katt med lite "hälsosammare dra" mån tro? Eller är det ett krav att dom ska ha "alien-ögon" som min man kallade det!

Fär jag skulle gärna ha en perser igen om man hittade ett bra exemplar!

Det är mycket möjligt att en del perseruppfödare skulle anse dig vara en bakåtsträvare om du satsade på mer "klassiska" perserkatter och på utställning skulle dina katter inte ha något att hämta MEN det börjar som sagt poppa upp allt fler som vill ha den klassiska persern och sakta men säkert börjar en del uppfödare satsa på det stuket också. Jag tycker absolut att du borde satsa på det.

Du hittar en uppfödare av "klassisk perser" här. En del av deras katter är fortfarande för extrema för mig men förändrar typ gör man ju inte med en handvändning.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 754
Senast: Krålus
·
Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
825
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 588
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar