Ragazzo 998

pomelo

Trådstartare
Vill veta lite info om era Ragazzo hästar. Gångarter, hoppning, psyke, ridbarhet osv..

Är intresserad av en val e. ovanstående, som verkar lugn, trevlig och okomplicerad.

Jag är i första hand intresserad av hoppning, och vill ha en trygg, stabil, "lätt" häst.

Sv: Ragazzo 998

Har delat stall med en valack efter Ragazzo som var världens snällaste häst. Helt okomplicerad i all hantering. Han både rörde sig och hoppade ok, men undantag för skritten som var väldigt kort.

Min kompis har ett sto e. Ragazzo - xx som både rör sig trevligt och hoppar bra. MEN hon har ett hiskligt temperament ibland...med MKT bestämda åsikter om saker och ting, speciellt i hanteringen inte lika mkt i ridningen. Hon är även en mkt snygg häst.
Hennes syster efter annan hingst har även den ett hett temperament så det kommer säkert från mödernet.

Mitt sto är efter Ragazzo, hon är väldigt vaken, allärt och har mycket nerv (men jag tror att mycket utav det kommer från mödernet, ue. Jaguar) Hon är dock inte dum på något sätt, hon är mycket social och vill "vara med".
Mår bäst av att få regelbunden motion både fysiskt och psykiskt.

Ambitiös att jobba med och energisk. Bra bakben och lätt för att samla sig, svårare för längning.
Också ganska kort skritt och inte några jätteflashiga gångarter. Men dock regelbunda med bra takt.

Ej hoppad under ryttare, men har visat en härlig frambensteknik vid löshoppning.

Vad är det för möderne på de hästarna? Jag har fött upp ett sto e Ragazzo och även ett annat sto undan samma fullblodssto, jag har sålt båda vidare och har idag ingen kontakt med deras ägare så jag blev lite nyfiken.

+ er andra..

Ok! Denna verkar lugn och stabil och cool. Finns tre hästar i stallet där denna står e. Ragazzo av lite varierande storlek, från ca 163-173 cm, alla av mkt fin modell, fina huvuden och bra halsansättningar. De är alla tre rätt korta i kroppen, men blir nog rätt maffiga när de är klara, alla tre är unghästar.

Ska provrida den jag är intresserad av igen nu till veckan. Har ridit den tidigare för några månader sen men blev av olika anledningar ingen affär just då men jag gillade hästen och min hopptränare har också sett den och varit positiv.

Ös gärna på med mer information :).

Var idag iväg med en kompis och hämtade en Ragazzoavkomma som rörde sig riktigt bra och som alldeles exemplariskt klarade en resa som blev lång p g a det dåliga vädret. Vi blev jätteimpade av honom som skötte sig så bra!

Den jag red e Ragazzo var väldigt lugn och trevlig men väldigt kort i kroppen. Pga det slog han i sko i både trav och galopp och det var svårt att rida honom framåt, man fick hålla sig till ett väldigt begränsat register inledningsvis. Blev bättre ju längre han reds, red honom i ngt halvår och vet inte hur han är idag, det såg iallafall ut som om han hade bra förutsättningar i både trav och galopp när han rörde sig i hagen. Trög och kort skritt dock.

Har en stallkompis som har en valack efter Ragazzo. Har tyvärr inte sett så mycket av deras ridning men han är jättelätt att hantera, väldigt lugn och fin i temperamentet.

Som det ser ut så får Ragazzo killen flytta hem till oss, ska bara vet besiktas först *håller tummarna* :)

Vad roligt, har du ngt kort på honom? Min lilltjej har ett kalaspsyke, bra hoppteknik men ordinära gångarter förutom galoppen som är bra. Har tyvärr inte gjort så mkt pga mig då jag har för mkt med jobb en längre period.

Tyvärr inte! Hade, men min kamera har pajat så både kort och filmer från provridningen är borta :(. Ska besiktas imorgon så håll tummarna. Ska försöka fixa ny kamera och fixa lite bilder, så kul att ha och jämföra med sen om det nu blir köp...

Jag håller tummarna för att det går bra imorgon :laugh: Vill gärna också se bilder sen om det blir köp.

Gick tyvärr inte helt u.a. idag så det blir tyvärr inget köp. Bara att ta nya tag och leta vidare :grin:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 896
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 500
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 438
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 919
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka