Rätten till 15 timmar??

Sv: Rätten till 15 timmar??

Jag har dottern på dagis varje torsdag och nu fått tillägg på två timmar varje måndag. Det duger gott för en så liten. De veckor jag är ledig har hon två timmar oxå för att det inte ska vara för lång tid emellan.

Jag hade inte mer på sonen heller i den åldern. Jag tror att hon blir tryggast av att vara hemma mest. Sonen har ju rätt till 15 timmar så han får sitt behov av dagis tillgodosett nu när jag ringt och kollat upp läget.

Att jag skrev här från början va att jag va osäker på hur rätt jag hade. Jag hade väldigt rätt.
Jag hade fått timmarna ändå utan att bråka och ställa till med "besvär". Men nån måste göra det oxå. Speciellt när kommunen inte gör rätt för sej. Förskolepersonalen berättade att det fanns fler som jag som oxå fått nej till att ha sina barn 15 timmar.
Dom gör fel mot barnen och jag vill få fram att de gör fel!
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Jag hade fått timmarna ändå utan att bråka och ställa till med "besvär". Men nån måste göra det oxå. Speciellt när kommunen inte gör rätt för sej. Förskolepersonalen berättade att det fanns fler som jag som oxå fått nej till att ha sina barn 15 timmar.
Dom gör fel mot barnen och jag vill få fram att de gör fel!

Heja dej!! :bow::bow:

Din kommun borde anmälas till Skolverket. De sköter inte de förpliktelser som de ska enligt lagen, och som ni som kommuninvånare betalar skatt för.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Från Skolverkets webbsida (det är jag som har fetat):

"Den 1 januari 2003 infördes allmän förskola för fyra- och femåringar. Det
innebär att alla barn ska erbjudas minst 525 avgiftsfria timmar om året i förskola från och med höstterminen det år de fyller fyra år. Kommunerna är skyldiga att informera föräldrar om verksamheten och avsikten med den. Den allmänna förskolan är alltså obligatorisk för kommunerna att anordna, men frivillig för barnen att delta i."

Här har du en länk till Skolverket där det också står klart och tydligt vad det är som gäller.

http://www.skolverket.se/skolformer/forskola/plats-i-forskolan-1.200171

Det är åt h-vete vad din kommun gör, prata med Skolverket skulle jag göra om kommunen vägrar lyssna. Minska ner barnets timmar för att mamma har fått jobb....aldrig hört nåt så tokigt! :banghead:

Vill bara påpeka att det är ändrat sedan 2010, att ALLA barn from hösterminen de fyller 3 år har rätt till allmän förskola (nu spelar det ingen roll för TS barn som är över 4 år, men om någon annan läser). :)
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Tack alla för era svar!! Jag uppskattar det verkligen!!!

Kvinnan jag talade med igår ringde aldrig upp mej. Jag får försöka nå henne i morron och se vad de kom fram till.

Hur som så är jag glad att få vara hemma så mkt som jag är. Att få vara med mina barn så mkt. Jag tänkte inte när jag la mitt schema att sonen skulle kunna bli missnöjd..
Jag "bråkar" enbart eftersom han inte är nöjd och förskolans personal berättade att de har fler som jobbar som jag och deras barn inte heller får fler timmar.
Det är så självklart för mej att det som gäller för ett barn gäller för alla barn. Varför ska min son drabbas för att jag fått jobb?
Jag gör så gott jag kan för att han ska få träffa sina kompisar lediga dagar. Men de flesta av hans kompisar är på förskolan så det är lite svårt att tillgodose hans behov av andra barn numer...
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Vill bara påpeka att det är ändrat sedan 2010, att ALLA barn from hösterminen de fyller 3 år har rätt till allmän förskola (nu spelar det ingen roll för TS barn som är över 4 år, men om någon annan läser). :)

Tack för infot :) jag hittade ingen modernare information när jag letade, det där var bra att veta.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

*kl

Idag ringde kvinnan som jag talade med. Hon hade talat om att jag hade/har rätt för förskolan. Dom ringde rektorn och dom står på sej. Alltså står vi kvar på ruta 1. Jag är lite osäker på kvinnans position i kommunen och hur mycket mer hon kan hjälpa mej vidare.
Däremot fick jag veta av ena pedagogen på förskolan att om de ger mej rätt så kommer många fler föräldrar kräva samma sak (?).

Kvinna på kommunen sa att jag inte skulle ge upp och att de agerar fel.
Men hur går jag vidare? Hur skulle ni göra nu?
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Skriv ut berörda paragrafer och tryck upp under näsan på rektor! Hjälper inte det så anmäl dem till skolstyrelsen.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Skriv ut berörda paragrafer och tryck upp under näsan på rektor! Hjälper inte det så anmäl dem till skolstyrelsen.

Jag ska be sambon ringa skolverket i morron. Jag jobbar och har svårt att ta mej den tiden då.
Som jag förstår det så menar dom att jag har rätt till att ha 15 timmar gratis OM jag jobbar 15 timmar. Det är så dom tycks tolka det hela. Inte att 15 timmar är det sonen ska få gå om han vill.

Känner mej så frustrerad..
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Det låter helt sjukt. Kvinnan du pratade med på kommunen, jag hade kontaktat hennes chef/ansvarig för förskoleplacering på kommunen och bett den personen kontakta förskolan. Du ska ju inte behöva lägga en massa energi på att övertala förskolan att uppfylla sina åtaganden, det ska vara en sak mellan dem och kommunen.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Ja det hela är helt sjuk. Jag börjar jobba och sonen förlorar sin rätt att gå 15 timmar i veckan. Varför ska han straffas för att jag får jobb?

Jag ska som sagt be sambon ringa lite. Jag får försöka från mitt håll om jag får möjlighet.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Ja det hela är helt sjuk. Jag börjar jobba och sonen förlorar sin rätt att gå 15 timmar i veckan. Varför ska han straffas för att jag får jobb?

Jag ska som sagt be sambon ringa lite. Jag får försöka från mitt håll om jag får möjlighet.

På skolverkets hemsida står det
Plats i förskolan
Kommunerna ska erbjuda förskola till barn från ett års ålder när föräldrarna arbetar eller studerar.
Barn till arbetslösa eller föräldralediga ska erbjudas plats under minst tre timmar per dag eller 15 timmar per vecka. Vissa kommuner erbjuder mer tid än så.
Dessutom ska kommunerna erbjuda förskola till
alla barn under minst 525 avgiftsfria timmar från och med höstterminen det år barnet fyller tre år (allmän förskola)
barn i behov av särskilt stöd.
http://www.skolverket.se/skolformer/forskola/plats-i-forskolan-1.200171



I skollagen står det

Erbjudande av förskola

3 § Barn som är bosatta i Sverige och som inte har börjat i förskoleklassen eller i någon utbildning för fullgörande av skolplikten ska erbjudas förskola enligt vad som anges i 4-7 §§. Förskola behöver dock inte erbjudas under kvällar, nätter, veckoslut eller i samband med större helger.

4 § Barn ska från och med höstterminen det år barnet fyller tre år erbjudas förskola under minst 525 timmar om året, om inte annat följer av 5-7 §§.

5 § Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt.

6 § Barn, vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga enligt föräldraledighetslagen (1995:584) för vård av annat barn, ska från och med ett års ålder erbjudas förskola under minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan.

7 § Barn ska även i andra fall än som avses i 5 och 6 §§ erbjudas förskola, om de av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling i form av förskola.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Däremot fick jag veta av ena pedagogen på förskolan att om de ger mej rätt så kommer många fler föräldrar kräva samma sak (?).

Ja, det är väl självklart att andra föräldrar vars barn inte får de timmar de har rätt till kommer kräva sin rätt om de ser att någon annan får rätt.

Det är ju förskolans problem om det sätter dem i skiten på något sätt.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Det är ju förskolans problem om det sätter dem i skiten på något sätt.

Ja och nu när jag vaknade kom jag på varför jag måste lägga ner min lilla strid..
Inte för att jag har fel. Men OM de ger mej rätt och då flera andra föräldrar. Då kan de sluta med 7,5 timmars dagar för barnen vilket föräldrarna kämpat för och återgå till 3 timmars dagar. Just för att det är tider som inte passar så många här ute på vischan. Långt att åka, bökigt om man har små barn som sover och därav så nyttjar inte alla sin 15 timmars.


Så surt att behöva ge sej...
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Finns det ingen förskola lika långt åt något annat håll som ni kan byta till då?

Försvinner barnen försvinner pengarna helt enkelt. Bara en förskola med stabilt barnunderlag kan bete sig på det viset.

De får med 99% säkerhet betalt av kommunen för era 15 timmar.

Barnomsorg är politik och snart är det val. Du ringer självklart till BUN. Det är de som tar besluten och det är de du ska påverka. Det går förmodligen att påverka olika partier mot varandra om det är en mindre ort. Kolla vilka som är de två största partierna.

Detta ska vara för barnens bästa och regeringen har slagit fast att efter 3 års ålder har man rätt till att leka med andra barn 15 timmar i veckan. Och många av oss som är hemma mycket med 4 och 5 åringar vet att sitta hemma och mysa i soffan som en liten vuxen inte riktigt är deras behov varken mentalt eller fysiskt.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Då kan de sluta med 7,5 timmars dagar för barnen vilket föräldrarna kämpat för och återgå till 3 timmars dagar. Just för att det är tider som inte passar så många här ute på vischan. Långt att åka, bökigt om man har små barn som sover och därav så nyttjar inte alla sin 15 timmars.

Barn, vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga enligt föräldraledighetslagen (1995:584) för vård av annat barn, ska från och med ett års ålder erbjudas förskola under minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan.

Så står det i skollagen, och som jag tolkar det kan det innebära olika saker. Men enskilda kommuner har ofta egna regler för när tiden ska läggas, med hänvisning till att förskoleverksamheten ska kunna fungera på ett bra sätt. Man ska också komma ihåg att det är ett erbjudande till föräldrar och inte ett obligatorium. Föräldrar kan välja att inte utnyttja det alls och kan välja att utnyttja det delvis, exempelvis om kommunen erbjuder 3 timmar/dag kan du välja att ha barnet på förskolan bara några av dagarna. Kommunen kan ju också välja att göra en annan lösning.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Finns det ingen förskola lika långt åt något annat håll som ni kan byta till då?

Försvinner barnen försvinner pengarna helt enkelt. Bara en förskola med stabilt barnunderlag kan bete sig på det viset.

De får med 99% säkerhet betalt av kommunen för era 15 timmar.

Barnomsorg är politik och snart är det val. Du ringer självklart till BUN. Det är de som tar besluten och det är de du ska påverka. Det går förmodligen att påverka olika partier mot varandra om det är en mindre ort. Kolla vilka som är de två största partierna.

Detta ska vara för barnens bästa och regeringen har slagit fast att efter 3 års ålder har man rätt till att leka med andra barn 15 timmar i veckan. Och många av oss som är hemma mycket med 4 och 5 åringar vet att sitta hemma och mysa i soffan som en liten vuxen inte riktigt är deras behov varken mentalt eller fysiskt.


:bow::bow:

I den här kommunen har man tydligen fått för sig att barnen är till för verksamheten, inte tvärtom.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Jag tycker verkligen inte du ska ge dig för den som säger att din son inte har rätt till 15 h begår tjänstefel så det ryker om det!!!
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Jo det var där politiken skulle komma in. Få BUN att ställa krav på förskolorna att de 15 timmarna ska fördelas på tre dagarna.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Jo det var där politiken skulle komma in. Få BUN att ställa krav på förskolorna att de 15 timmarna ska fördelas på tre dagarna.

Det tråkiga är att man misstänker att den här outtalade policyn (för det är vad det verkar vara) har kommit från politikerna. Kan knappast tro att tjänstemännen har hittat på det själva.

TS: vad bor du i för kommun? Alltså, jag är fullt redo att ringa Skolverket själv och tipsa om att dom ska granska din kommun.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 874
Övr. Barn Vid vilken ålder har ni låtit ert/era barn varit själva hemma och hur länge? Vi bor i villakvarter med många grannar hemma på dagarna...
Svar
10
· Visningar
1 722
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 429
Senast: Destiny_D
·
Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 927
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp