Rätten till 15 timmar??

Sv: Rätten till 15 timmar??

Finns det ingen förskola lika långt åt något annat håll som ni kan byta till då?

Försvinner barnen försvinner pengarna helt enkelt. Bara en förskola med stabilt barnunderlag kan bete sig på det viset.

De får med 99% säkerhet betalt av kommunen för era 15 timmar.

Detta ska vara för barnens bästa och regeringen har slagit fast att efter 3 års ålder har man rätt till att leka med andra barn 15 timmar i veckan. Och många av oss som är hemma mycket med 4 och 5 åringar vet att sitta hemma och mysa i soffan som en liten vuxen inte riktigt är deras behov varken mentalt eller fysiskt.

Tyvärr har man inte mkt att välja på när man bor som vi gör. Det finns några förskolor men alla åt helt fel håll. Det skulle innebära ca 5 mil extra sammanlagt på en dagisdag.
Dessutom går han med de barn han ska gå i skolan med sen.
Att de får betalt för att ha barnen tvivlar jag inte på. Men det tycks inte göra nån skillnad.
Inte heller att barnen har rättigheter. Det kör dom över totalt.

Därimot har de rätt att neka sonen fler än 3 timmar/dag om det va 3 timmar dagar för 15 timmarsbarnen. Men det har de ju inte då de kör med 7,5 timmar dag.
Jag har faktiskt erbjudit mej att betala för den extradagen då jag blev så less. Men det gjorde inte heller nån skillnad..
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Barn, vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga enligt föräldraledighetslagen (1995:584) för vård av annat barn, ska från och med ett års ålder erbjudas förskola under minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan.

S

Det är upp till varje enskild förskola att välja om de vill ha 3-5 eller 7,5 timmars förskola för 15 timmarsbarnen. Sen får föräldrarna anpassa sej efter det.
När sonen började hade de 3 timmars dagar. Det ville jag verkligen inte ha så då började de med 5 timmar 3 dagar i veckan. Men kom fram till att 7,5 timmar 2 dagar i veckan är det bästa.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

TS: vad bor du i för kommun? Alltså, jag är fullt redo att ringa Skolverket själv och tipsa om att dom ska granska din kommun.

Jag kan pm:a vilken kommun och vilken förskola. Men jag kommer nog ringa hur som för att se vad de säger. Sen hur jag går vidare får vi se.
Känner mej helt uppgiven.. Eller trött på hur det helt får gå till.

Jag är utan internet så jag har lite svårt att svara mellan varven..
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Det är upp till varje enskild förskola att välja om de vill ha 3-5 eller 7,5 timmars förskola för 15 timmarsbarnen. Sen får föräldrarna anpassa sej efter det.
När sonen började hade de 3 timmars dagar. Det ville jag verkligen inte ha så då började de med 5 timmar 3 dagar i veckan. Men kom fram till att 7,5 timmar 2 dagar i veckan är det bästa.

Mja, inte överallt, vissa kommuner bestämmer sig t.ex. för att köra en variant... och då kan inte enskilda förskolor i den kommunen göra som de vill
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Mja, inte överallt, vissa kommuner bestämmer sig t.ex. för att köra en variant... och då kan inte enskilda förskolor i den kommunen göra som de vill

Mycket möjligt att det kan vara så någonstans. Men i sammanhanget här är det ointressant. I vår kommun väljer förskolorna själva hur de vill göra.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Lätt lösning; börja studera på distans typ en kurs på kvartsfart. Så sätter du tiderna själv.
Svårare lösning; prata med rektor och om det inte fungerar gå högre upp. Barn över tre har rätt till 15h vecka och att automatiskt förutsätta att det skulle innebära att förskolan går över till 3h dagar är inte helt korrekt.
På vår förskola körde de 3h dagar med stort missnöje till följd så de ändrade faktiskt på sig.
Jag skulle nog ha kunnat tänka mig att tipsa lokaltidningen också.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Det tråkiga är att man misstänker att den här outtalade policyn (för det är vad det verkar vara) har kommit från politikerna. Kan knappast tro att tjänstemännen har hittat på det själva.

TS: vad bor du i för kommun? Alltså, jag är fullt redo att ringa Skolverket själv och tipsa om att dom ska granska din kommun.

Och jag skulle vilja säga att det är precis tvärtom! Som skolpolitiker i en av landets största kommuner har jag själv varit med och fattat principbeslut att dessa 15 timmar ska läggas så att de passar familjen bäst, inte så att det passar förskolan! Du anar inte vilket motstånd det var från flera förskolor!

Har erfarenhet från ett antal kommuner till där det varit samma sak, politiken tycker det är en självklarhet att vara flexibla och anpassa sig efter föräldrarna medan förskolan vill ha det mer uppstyrt och anpassat efter verksamheten.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

* kl
Skolverket va fel väg att gå tydligen. Skolinspektionen får jag testa nu. Jag har ringt rektorn och en annan på kommunen. Rektorn svarade inte och den andra satt i sammanträde. Jag antar att de båda kan vara där.

Känner mej helt handfallen. Skolverket sa iaf att sonen hade rätt att vara på dagis 15 timmar i veckan. Men de kunde inte hjälpa mej vidare.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Skolinspektionen bad mej givetvis kontakta skolverket. *suck*
Men jag bad om att få prata med någon om en eventuell anmälan och då fick jag massor av hjälp om hur jag ska driva det vidare.
Jag ska testa att få tag på rektorns chef igen efter lunch. Annars ett mail till kommunens klagomålshantering. Jag fick hjälp att hänvisa till olika kapitel och paragrafer i skollagen mm.
Sen får jag vänta iaf en vecka innan jag kan ringa skolinspektionen igen och göra en anmälan.

En anmälan va inte så läskig som jag va rädd för. Jag har inget med den att göra utöver att det är mej de kontaktar när det hela är utrett.

Nu ska jag lägga minstingen, klä mej och sonen och bege oss ut och springa. Har en hel del frustration jag behöver få ur mej......:crazy:
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Inga svar men behöver få skriva av mej..

Givetvis slutar nätet fungera som det ska idag. Det går inte att ringa. Men internet funkar. Så två mail är skickade. Ett till rektorns chef och ett till kommunen där jag lämnar ett allmänt klagomål och kräver en utredning. Samt att jag varit i kontakt med skolverk och skolinspektionen som är eniga med mej om vad som gäller..

Jag har lämnat mail och mobilnr.. Nu är det väl bara att vänta. Jag skrev iof till kvinnan som är chef att jag kommer försöka nå henne när nätet är fixat.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Jag har lärt mig med mina strider mot kommunen att det är bäst att ta det via mail eftersom man då har allt nerskrivet, har man pratat telefon så kan de sedan blåneka att de har sagt en sak...:mad: Så fortsätt att mail och be att få svar via mail!
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

*kl

Detta är svaret jag fick från en person på kommunen. (högre uppsatt inom förskolan).
Allmän förskola gäller från tre års ålder och innebär att om barnet har ett schema under en vecka så reduceras avgiften med dessa 15 timmar.

För att ge ett exempel: Barnet är 4 år och är på förskolan 35 timmar per vecka. Då betalar du avgift för 20 timmar och inte 35 timmar.


De fasta tiderna som förskolan har för allmän förskola är för de barn som inte har arbetande vårdnadshavare. Alltså endast har 15 timmar/vecka.



Det är svårt att ge något mer uttömmande svar eftersom jag inte vet hur dina barns schema ser ut vecka för vecka.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

då får du väl tala om hur det ser ut för er :)

Det gjorde jag i ursprungsmailet. Skrev det idag igen tydligt nog för ett barn. Men även i detta svar som jag fick står det att 15 timmar inte gäller barn till arbetande föräldrar.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

det låter mycket konstigt i mina öron...

I mina med. Jag stod på mej och skrev ytterligare 2 mail och ifrågasatte hur de kan göra skillnad på barnen.

Kopierar från det tidigare mailet igen.
De fasta tiderna som förskolan har för allmän förskola är för de barn som inte har arbetande vårdnadshavare. Alltså endast har 15 timmar/vecka.


Nyss fick jag detta från rektorns chef.

Det är alldeles rätt att alla barn från tre års ålder har rätt till 15 timmar per vecka avgiftsfri förskoleverksamhet.

Är barnet på förskolan enligt ett av föräldern inlämnat schema som är på till exempel 30 timmar så räknar vi av 15 timmar som på så sätt blir avgiftsfritt.

Jag tror att ett möte med ansvarig rektor/förskolechef och mig skulle vara bra att planera in så att vi får reda ut det hela.

Lite otydligt men det känns ändå som att hen är inne på mitt spår? Jag skrev väldigt tydligt att sonen endast är där ca 9 timmar/vecka.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Det där råkade ju faktiskt min kompis ut för också när jag tänker efter. De vet inte hur de ska hantera det för de förstår nog inte riktigt.

Jag hävdar att alla barn har rätt till 15 timmar och eftersom ni är arbetande har ni rätt att lägga de timmarna som ni vill. Min tolkning behöver inte alls vara rätt, men den mest logiska.

Att barn till arbetande skulle ha mindre tid rimmar illa med "allmän förskola". De tolkar det som en avgift, inte vad barnen har rätt till.

I vår kommun får vi dessutom lägga våra 30 timmar för syskon hur vi vill. Här har föräldrarn. verkligen lyckats påverka politikerna, så alla föräldrar har alltid rätt ;-)
 
Senast ändrad:
Sv: Rätten till 15 timmar??

Av alla jag pratat med har sonen rätt till 15 timmar.
Det är lite olika bud om vem som har rätten att lägga de där extra timmarna. Men om det kommer fram att jag får bestämma och jag väljer timmar som inte passar förskolans verksamhet kan de ta betalt för de timmar som inte faller innanför deras verksamhet för 15 timmars barn. (snurrigt skrivet men ni kanske fattar).

Jag tror att jag kommer bli tvungen att låta förskolan bestämma helt då jag enligt dem och vissa andra på kommunen säger att de ska vara inom förskolans verksamhetstider för dessa 15 timmars barn.

Hur som så tycker jag det låter på det sista mailet att jag ska få rätt..
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

9-15 räknas som normal verksamhetstid. Det där är bara något de fått för sig att de ska ha rätt i och eftersom de inte har någon konkurrens kan de fortsätta bete sig på det sättet. Riktigt dåligt och förmodligen är deras grundinställning att barnen ska vara hemma och mysa med föräldrarna och att det är sämre på förskolan. Lyft verksamheten säger jag till dem istället för att ta bort 15 (fjuttiga!!!) timmar för ett barn att få leka med andra barn. Någonstans har de tappat på vägen vad det betyder för barn att vara med andra barn.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 874
Övr. Barn Vid vilken ålder har ni låtit ert/era barn varit själva hemma och hur länge? Vi bor i villakvarter med många grannar hemma på dagarna...
Svar
10
· Visningar
1 722
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 429
Senast: Destiny_D
·
Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 927
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp