Rätten till 15 timmar??

lady_mike

Trådstartare
Sonen på 4 år har hittills haft rätt till 15 timmar i veckan på förskola. Han älskar sin förskola och kommer bra överens med gruppen.. Jag har varit mammaledig och arbetslös under en längre tid.

Nu har jag fått jobb men endast 65% och då mest på helgerna. Båda barnen går nu på förskola.
På de flesta av veckorna har barnen 1 dag/vecka på förskolan. Ca 8 timmar den dagen. Sällan har de två dagar/vecka och då 16 timmar.
En vecka har dom inga tider alls. Då går dottern två timmar på onsdagen så det inte ska bli så långt för henne mellan gångerna.

Att min son på 4 år bara får gå 2-8 timmar i veckan är långt ifrån vad HAN vill och är nöjd med. Veckan med två timmar är för honom hemsk. han vill inte följa med hem, han blir hängig och sitter hemma och surar. ( funderade nästan på att hålla honom hemma helt den veckan).
Efter ett prat med rektorn skulle vi få 15 timmar om vi ansöker om det speciellt hos kommunen. (han skulle se till att de godkände).

Varför blev han av med rätten till 15 timmar? Stämmer det verkligen? Är det rättvist att en pojke som ha en mamma hemma får gå gratis 15 timmar/vecka medans en pojkes mamma som jobbar som dessutom betalar
inte har rätt till mer än löjliga 2 timmar/vecka??


Jag lägger till att jag la mitt schema för att ha mina barn hemma mkt. Att jag personligen vill ha båda hemma.. Men sonen har uttryckligen beklagat sej och VILL gå mer.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Sonen på 4 år har hittills haft rätt till 15 timmar i veckan på förskola. Han älskar sin förskola och kommer bra överens med gruppen.. Jag har varit mammaledig och arbetslös under en längre tid.

Nu har jag fått jobb men endast 65% och då mest på helgerna. Båda barnen går nu på förskola.
På de flesta av veckorna har barnen 1 dag/vecka på förskolan. Ca 8 timmar den dagen. Sällan har de två dagar/vecka och då 16 timmar.
En vecka har dom inga tider alls. Då går dottern två timmar på onsdagen så det inte ska bli så långt för henne mellan gångerna.

Att min son på 4 år bara får gå 2-8 timmar i veckan är långt ifrån vad HAN vill och är nöjd med. Veckan med två timmar är för honom hemsk. han vill inte följa med hem, han blir hängig och sitter hemma och surar. ( funderade nästan på att hålla honom hemma helt den veckan).
Efter ett prat med rektorn skulle vi få 15 timmar om vi ansöker om det speciellt hos kommunen. (han skulle se till att de godkände).

Varför blev han av med rätten till 15 timmar? Stämmer det verkligen? Är det rättvist att en pojke som ha en mamma hemma får gå gratis 15 timmar/vecka medans en pojkes mamma som jobbar som dessutom betalar
inte har rätt till mer än löjliga 2 timmar/vecka??


Jag lägger till att jag la mitt schema för att ha mina barn hemma mkt. Att jag personligen vill ha båda hemma.. Men sonen har uttryckligen beklagat sej och VILL gå mer.

Din son har en lagstadgad rätt till 15 timmar. Prata med kommunen bums, sådär ska det inte gå till.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Jag jobbade bara kvällar och helger innan. Han fck gå sina 15 timmar. Så även lillebror den vecka då timmarna blev mindre. DEtta trots att lillebror är under 3 år. Så länge du betalar kan de inte "hindra" dig från att ha dina barn där 15h/v!
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Din son har en lagstadgad rätt till 15 timmar. Prata med kommunen bums, sådär ska det inte gå till.

Problemet är att dom följer vår kommuns ord. Själva förskolan hade vid något tillfälle låtit ett barn komma upp i 15 timmar och vår kommun sa ifrån..:(

Jag behöver mer kött på benen innan jag ringer till kommunen och ifrågasätter deras sätt att tolka vad som står i lagen om 15 timmars barn..

Här är en sida jag hittat.. Någon som vet hur bra den är?
http://www.barnomsorgsguiden.se/empty_28.html
 
Senast ändrad:
Sv: Rätten till 15 timmar??

Om du la schemat som du gjorde för barnens skull, kan du inte lägga om det för barnens skull då? Det verkar kanske lite onödigt omständligt att först ordna så att man är hemma mycket så att barnen inte ska vara på förskolan, och sen bråka med kommunen för att barnen ska få gå på förskola när man är hemma?

Ändra schemat så att du jobbar på tider när förskolan är öppen, så kan barnen få gå på förskolan, och alla är nöjda, utan att du behöver lägga en massa tid på att slåss med kommunen. Det verkar vara den enklaste lösningen, tycker jag.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Jag önskade på nya jobbet att jobba mer helger. Jag kommer inte få byta. Jag har två barn. Lillan på 1,5 och för henne är tiderna perfekt.
Sonen är 4 och har ett annat behov. Och tydligen med mindre rätt nu..

Jag vill inte lägga om tiderna. Jag vill ha dom tider jag har iaf tills lillan passerat två års ålder.

Jag tycker inte jag ska behöva "kriga". Vad jag kan läsa mej till har sonen rätt till att vara där 15 timmar varje vecka.. Men min kommun ger andra andra uppgifter till förskolan.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Barn över 3 år (from höstterminen det år dom fyller 3) har lagstadgad rätt till kostnadsfri allmän förskola, o den allmänna förskolan ska vara minst 15 tim/v o 525 tim/år.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Precis vad jag läst mej fram till. Men förskolan säger blankt nej precis som rektorn.. Men nu har jag pratat med en annan kvinna i kommunen som ska ringa till vår förskola och reda ut detta.
Sen att vi måste anpassa oss efter de tider som passar dem är en annan sak.. Men det ser jag som inga större problem.. Där kan jag anpassa mej väldigt bra. Jag har bara en fast dag och det är torsdagar. En dag till i veckan kan inte vara allt för besvärligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Rätten till 15 timmar??

Barn över 3 år (from höstterminen det år dom fyller 3) har lagstadgad rätt till kostnadsfri allmän förskola, o den allmänna förskolan ska vara minst 15 tim/v o 525 tim/år.

Precis så är det! Gå till högre instans om ni får nej, du har rätten på din sida. Lycka till!!
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Oavsett om du tycker att du ska behöva det, så låter det ju som att du kommer behöva bråka för att få som du vill med förskolan. Jag skulle nog bara varit pragmatisk, helt enkelt, vad är enklast? Kriga med kommunen eller byta arbetstider? Det vore såklart smidigt om du kunde få som du vill utan vare sig bråk eller byte av arbetstider, men dessvärre verkar ju inte det vara ett alternativ.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Varför vara pragmatisk och fixa med någonting som gör det sämre för ett av barnen ?
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Problemet är att dom följer vår kommuns ord. Själva förskolan hade vid något tillfälle låtit ett barn komma upp i 15 timmar och vår kommun sa ifrån..:(

Jag behöver mer kött på benen innan jag ringer till kommunen och ifrågasätter deras sätt att tolka vad som står i lagen om 15 timmars barn..

Här är en sida jag hittat.. Någon som vet hur bra den är?
http://www.barnomsorgsguiden.se/empty_28.html

Från Skolverkets webbsida (det är jag som har fetat):

"Den 1 januari 2003 infördes allmän förskola för fyra- och femåringar. Det
innebär att alla barn ska erbjudas minst 525 avgiftsfria timmar om året i förskola från och med höstterminen det år de fyller fyra år. Kommunerna är skyldiga att informera föräldrar om verksamheten och avsikten med den. Den allmänna förskolan är alltså obligatorisk för kommunerna att anordna, men frivillig för barnen att delta i."

Här har du en länk till Skolverket där det också står klart och tydligt vad det är som gäller.

http://www.skolverket.se/skolformer/forskola/plats-i-forskolan-1.200171

Det är åt h-vete vad din kommun gör, prata med Skolverket skulle jag göra om kommunen vägrar lyssna. Minska ner barnets timmar för att mamma har fått jobb....aldrig hört nåt så tokigt! :banghead:
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Oavsett om du tycker att du ska behöva det, så låter det ju som att du kommer behöva bråka för att få som du vill med förskolan. Jag skulle nog bara varit pragmatisk, helt enkelt, vad är enklast? Kriga med kommunen eller byta arbetstider? Det vore såklart smidigt om du kunde få som du vill utan vare sig bråk eller byte av arbetstider, men dessvärre verkar ju inte det vara ett alternativ.

Kommunen struntar i sina lagstadgade skyldigheter. Sånt ska man inte ha en pragmatisk inställning till.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

För att principdiskussioner kanske inte är alltid det man vill lägga tid och engagemang på? Men visst, om läget är sånt att det ena barnet mår dåligt om det inte får vara på förskolan, och det andra barnet mår dåligt om det är där, så blir det förståss svårt. I så fall skulle jag nog försöka hitta en annan barnomsorgslösning för det barn som mår dåligt av att vara på förskolan, kanske byte av förskola, helt enkelt?
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Pragmatisk kan man ju alltid vara, eftersom det kan krävas så mycket tid och kraft att få rätt att man inte tycker det är värt det. Jag skulle prioritera att lösa problemet framför att få rätt, faktiskt.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Oavsett om du tycker att du ska behöva det, så låter det ju som att du kommer behöva bråka för att få som du vill med förskolan. Jag skulle nog bara varit pragmatisk, helt enkelt, vad är enklast? Kriga med kommunen eller byta arbetstider? Det vore såklart smidigt om du kunde få som du vill utan vare sig bråk eller byte av arbetstider, men dessvärre verkar ju inte det vara ett alternativ.

Vad är enklast? Svaret är lätt! Bråka med kommunen som helt uppenbart gör fel och som nu snart troligen är löst:D. Byta arbetstider är inte bara att... Det handlar om kollegor, vårdtagare, familjer där osv som måste ändra sina tider med sina förskolor i sin tur som i sin tur måste prata med sina barns andra förälder så de kanske oxå måste ända sina tider.
Ja du fattar. Vi har lagt ett schema efter vad som passade dem och mej och nu är vi nöjda förutom att min kommun nekar min son rätten till fler timmar helt felaktigt..


Men nu oxå när det troligen löst sej, sonen ska få sina timmar och allt är klart så va det ganska lätt.
Hade jag velat ändra schema hade det garanterat inte varit klart än på länge...
 
Senast ändrad:
Sv: Rätten till 15 timmar??

Jag vet att vissa kommuner i fall som liknar ditt hävdar att de visst uppfyller kraven på allmän förskola, eftersom det som ska erbjudas är 525 avgiftsfria timmar per år. Eftersom barn till arbetande föräldrar oftast går fler veckor per år (15-timmarsbarnen är ju lediga på lov) innebär ju det att de där 525 timmarna kan uppnås även om barnet många veckor går betydligt färre timmar.

Jag har dock svårt att förstå hur en sådan rigid inställning kan anses vara för barnens bästa och hoppas verkligen att det hela löser sig så att din son får 15-timmarsveckor!
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Tack för ditt svar. Kan vara bra att veta. Jag väntar på samtal från kvinnan jag pratade med idag. Hon skulle ringa förskolan och reda upp saker. Vår kommun är för övrigt känd för att göra allt för att inte hjälpa sina invånare.
Jag har väldigt lite förtroende för de som sitter och "styr" vår lilla bygd..
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Pragmatisk kan man ju alltid vara, eftersom det kan krävas så mycket tid och kraft att få rätt att man inte tycker det är värt det. Jag skulle prioritera att lösa problemet framför att få rätt, faktiskt.

Ja men TS kan inte lösa problemet utan att få rätt.
 
Sv: Rätten till 15 timmar??

Vad blir värst, om lilla får gå mer på förskolan än om stora inte får gå mer? Jag tänker att det måste vara svårt att få någon kontinuitet till dagis när de går så lite och sällan. Min erfarenhet är att ju mer barnen varit lediga och utanför rutiner, desto mer protesterar de mot dagis. Om bara två år kommer din stora gå i sexårs och vara i verksamhet varje dag och kanske ha mer familjebehov på helgerna i stället. Hade jag varit du så hade jag 1. gjort ett försök att få till 15 timmar enligt din rätt 2. gått på Mabuses linje och bytt arbetstider inom ett år.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 874
Övr. Barn Vid vilken ålder har ni låtit ert/era barn varit själva hemma och hur länge? Vi bor i villakvarter med många grannar hemma på dagarna...
Svar
10
· Visningar
1 722
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 429
Senast: Destiny_D
·
Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 927
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp