Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

V

VillInte

Lite spinoff på min egen gnälltråd...

Finns det någon här som valt att ta bort sin friska häst på grund av att ni tröttnat på hästlivet och inte hittat något bra alternativ? Dvs ni valde bort att behålla hästen och kämpa på trots att det inte är roligt längre?

Hur kändes det efteråt? Var det rätt beslut?
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Jag är också nyfiken. Är lite i samma sits, inte det att jag har tröttnat men jag har tröttnat på alla som ringer på annonser och tror att de kan få en färdigutbildad tävlingsklar häst med full utrustning för 15 000kr :(

Vet flera iof som tagit bort sina fullblod både unga och äldre fullt friska.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Det är ett alternativ som för mig står absolut sist på listan när alla andra möjligheter är testade. Under förutsättning att det är den frisk häst hade jag hellre gett bort den.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Under förutsättning att det är den frisk häst hade jag hellre gett bort den.
Om jag minns rätt från den tidigare tråden så är TS häst äldre (20+) och har en gammal skada som är utläkt men kan komma tillbaka.
Att ge bort en häst verkar ganska korkat. Risken för en enkelbiljett till Italien ökar lavinartat i sådana situationer och även risken att den hamnar hos någon som egentligen inte har råd att ha häst.
Det stora problemet är att det finns hästar som inte är gångbara på marknaden och vad gör man när man inte kan ha kvar en sådan?
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

En sådan häst hade jag hellre låtit somna, än försökt sälja/ge bort. Om jag inte kunde ha hästen kvar, eller lämna på foder till någon inom kontaktnätet.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

och vad gör man när man inte kan ha kvar en sådan?

Då tar man sitt ansvar som djurägare och låter hästen somna in!

Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag gav bort min trotjänare och sedan fick höra att den blivit vandringspokal eller hamnat bortglömd i ett skjul någonstans.

Att till varje pris försöka omplacera bara för att man själv inte är stark nog att göra det bästa för hästen är otroligt själviskt.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Jo så resonerar jag också. Frågan var en retorisk fråga till Sickan som verkade vilja dra sig undan det ansvaret.
Jag hoppas att jag aldrig hamnar i den situationen. Min 15-åring är garanterat osäljbar och jag skulle aldrig skänka bort henne (om det inte var till en nära vän som älskar hästen nästan lika mycket som jag)
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Så resonerar jag också. Efter att ha sett gratis/billiga hästar vandra runt till den ene efter den andre (ändrade familjeförhållande/dålig ekonomi/barnafödande - you name it) så måste jag säga att jag hellre låter somna in än försöker omplacera in absurdum.

Finns det en given matchning (pålitlige och stabile medryttaren sedan 10 år vill ha hästen på livstidsfoder) så känns det ju OK, men på öppna marknaden? Aldrig.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Jag hade varit helt bestämd i mitt val om det var äldre hästar men jag står med en 6 åring och en 5åring :crazy:

Tycker det är extremt svårt att sälja fullblod just nu, det är precis som om folk är rädda för dem. Många fullblod är väldigt bra och de jag har hemma har bra stamtavlor med syskon i ridhästtävlingar och båda har stor potential. Stendött är det och de som hör av sig förväntar sig samma som en häst som kostar 100 000kr
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Jag har ju också fullblod och de är ju ÄNNU känsligare att omplacera. Inte många "buskryttare" som klarar av dem och så är de ju relativt dyra i drift.

Jag skulle i det läget inte ha dåligt samvete om jag tog bort dem även om det givetvis skulle skära i hjärtat.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Här slaktar vi bort minst 1-2 hästar per år.
I huvudsak fölston. Har de inte lämnat avkommor som duger till tävling så slaktas de.
Slaktar också nån unghäst ibland, om vi inte tror de klarar av träning.

Provade att sälja en andrasorteringshäst, (skeva ben) i vintras.
4 dagar senare låg den på hästnet, för 4 ggr så mycket pengar. Då hade den hunnit blivit: Helt korrekt, mycket tömkörd, enkel att sko, (galen att verka här), osv.

Så kan det gå.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Om du väljer att ta bort hästen , så vet du helt garanterat var den är !
Du undrar hur det känns efteråt och om man även efter det är gjort anser sej ha tagit rätt beslut ....

Tänk dej in i den andra valmöjligheten :
Du säljer eller ger bort och får sen veta att hästen bytt hem 2 , 3 , 4 ggr ...
Hur känns det då ?

Viktigast av allt är ändå att du förstår , att du har ingen plikt att försvara ditt beslut för varken stallkompisar , eller ngn annan. ( Med tanke på vad du skrev i andra tråden. )

Det är ditt djur , ditt ansvar , ditt beslut.

För övrigt så är det så j-kla tråkigt att se hur det blev med CK´s häst , när hon väl försökte sälja .....
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Jag fick ju en gratishäst, varmblod, som jag hade mycket kul tillsammans med och hon bodde här till sin död 25 år gammal. Aldrig att jag skulle kunnat sålt henne vidare för så gör man inte, har man skaffat djur så är det en livskamrat och inte nån j*vla pryl som man kan göra precis hur som helst med och innan man skaffar dom så ska man ha så mycket framförhållning att man vet att man kan behålla dom och se till att dom har det bra livet ut.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

har man skaffat djur så är det en livskamrat och inte nån j*vla pryl som man kan göra precis hur som helst med och innan man skaffar dom så ska man ha så mycket framförhållning att man vet att man kan behålla dom och se till att dom har det bra livet ut.

Nja, så är det ju inte för alla. Man kan inte veta hur livet och ekonomin ser ut framåt.
En skilsmässa kan tex göra att förutsättningarna ändras, drastiskt. Eller sjukdom.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Jag fick ju en gratishäst, varmblod, som jag hade mycket kul tillsammans med och hon bodde här till sin död 25 år gammal. Aldrig att jag skulle kunnat sålt henne vidare för så gör man inte, har man skaffat djur så är det en livskamrat och inte nån j*vla pryl som man kan göra precis hur som helst med och innan man skaffar dom så ska man ha så mycket framförhållning att man vet att man kan behålla dom och se till att dom har det bra livet ut.

Hur har du tänkt att de som vill köpa hästar skall göra om alla skall behålla sina hästar livet ut?

Eller de som lever på att sälja och föda upp hästar?
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Jag skulle vilja påstå att den enda som besitter det rätta beslutet är hästägaren själv.
Dvs vad man ska göra av hästen när man inte vill/kan ta hand om sin häst längre och som har det slutgiltiga ansvaret över vad som blir bäst av situationen.

För det viktigaste torde ju vara att hästen inte blir lidande pga bristande omvårdnad ellet tex plötslig ekonomisk kris.

Om man inte kan sälja hästen så fort man behöver då? (ge bort kan ju vara riskfyllt, fodervärt etc kanske inte alltid är optimalt heller)


Alla har vi olika värderingar över vad vi skulle göra med djuret om man inte kan ha den kvar, men det är upp till var och en hur man löser det anser jag, så länge hästen inte blir lidande, vilket är prio ett tycker jag.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Jag fick ju en gratishäst, varmblod, som jag hade mycket kul tillsammans med och hon bodde här till sin död 25 år gammal. Aldrig att jag skulle kunnat sålt henne vidare för så gör man inte, har man skaffat djur så är det en livskamrat och inte nån j*vla pryl som man kan göra precis hur som helst med och innan man skaffar dom så ska man ha så mycket framförhållning att man vet att man kan behålla dom och se till att dom har det bra livet ut.

Men om hästen inte kan få mat längre eller inte kan få boxen mockad längre
pga ändrade livsförhållanden (skador, sjukdomar etc) eller ekonomi?

Att ha kvar en häst eller hålla en häst "vid liv" till varje pris känns inte riktigt okej.

Det är lika okej att inte ha häst längre pga förlorat intresse.
För den kommer ju ändå inte att bli bra omhändertaget i så fall, eller hur?
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Det jag egentligen ville med den här tråden var att höra om någon hade tagit bort sin häst pga att de inte VILL ha kvar den, inte pga att de inte KAN eller att den blivit skadad och måste tas bort av den anledningen. I sådana fall är det ju inget kontroversiellt.

Det finns ju många trådar här där ägare "uppmuntras" ta bort sina hästar men jag känner själv ingen som gjort det utan att det varit tvunget pga skada. Därför undrar jag hur det kännts efter. Om beslutet var rätt.

Jag har inga problem att ha häst avseende ekonomi eller tid, men har helt tappat intresset. Inget jag kunde förutse när han köptes för fem år sedan då jag haft ett stadigt hästintresse sedan lågstadiet, dock aldrig med egen häst utan ridskola, ridläger, medryttare.
Hästen är ej säljbar, fodervärd inget alternativ. Jag är ännu inte där att jag kommer att ta detta beslut närmaste tiden, men det finns i bakhuvudet. Och självklart kommer han att bli bra omhändertagen trots mitt bristande intresse, möjligen riden lite mera sällan. Jag tycker ju fortfarande om min häst, och det gör även hans medryttare.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Det går inte att säga vad som rätt eller fel i den frågan.
Det beror ju på vad det är för häst och dess förutsättningar till ett fortsatt bra liv eller inte. Jag är inte emot att ta bort en häst som kanske inte är lätt att sälja av olika anledningar, men att ta bort livsglada, okomplicerad hästar som fungerar med ett välmående liv så anser jag att det är fel att avliva utan att först kolla andra möjligheter.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Jag kanske skulle kört ett knapplån, men det är min syn på saken och jag skrev faktiskt "inte vill" även.

Jag har några i min närhet som tagit beslutet att låta sin häst somna in pga olika omständigheter, bl a bristande intresse hos två av dem. Hästarnas åldrar har varit blandade, allt från 5 - 23 år och alla har mått jättedåligt såklart en tid men funnit det som det rätta för dem.

Jag tror ändå att det är ens eget beslut som är rätt i denna fråga.

Vad tror du själv då? Om du ändå är inne på det alternativet så kanske det är just rätt, för dig?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 815
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 951
Senast: MML
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 166
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp