A
avslutat medlemskap
Jag skrev ingenstans hur lång tid det kan ta, bara hur jag gjort och att det funkade på precis alla hästar jag haft eller haft hand om under längre eller kortare tid. Den hästen jag retades värst med och som retade mig (det var hon som började från första början) hade jag i 17 år och vi kände varann utan och innan men jag har ju alltid haft en känsla av vad djuren förmedlat genom känslor och det kommer alldeles säkert av att jag är "halvtidslantis" från födseln med alla sorters lantbruksdjur. Bör jag djuren busa med mig så hänger jag bara på och så blir det som det blir, det finns ingen manual, dom är alla individer oavsett ras och sort men "språket" dom förmedlar är universiellt och än har inget djur försökt skada eller döda mig genom bus och lek, inte ens avelstjuren som skulle vara "folkilsken" (detta fick jag veta långt efteråt) och vi hade mycket kul för oss när ingen annan var med och störde oss.Riktigt så enkelt som du alltid vill få det att låta är det inte. De flesta hästar har en historia innan de kommer till sin nuvarande ägare. Hur trygg du än är själv i det läget så tar det tid för en stressad häst att bli det. Det går inte på två sekunder. Det här handlar ju dessutom om en människa som inte är trygg, utan istället rädd så vad är det du vill förmedla? Jag tror att de flesta som håller på med hästar vet att människans känslor påverkar dem väldigt mycket och i det här fallet är ju just människans känsla en stor del av problemet. Och jag tror att få vettiga hästmänniskor skulle gå på promenad med sin häst lös och "retas" med den tills den hotar med att ge dig stryk... Tänk på vad du skriver - kan finnas barn/oerfarna som läser och får för sig att ta efter.