Rädsla för att ramla av.

G

Goldi

Hej ! Har en kompis som blivit rädd för att rida ut, pga av rädsla att ramla av. Hon har en häst som är lite skvättig och som hon ramlat av ett par gånger. Har haft henne sen förra sommaren. Hon har även åkt av en isis tidigare. Hon har haft oturen och gjort illa sig några gånger. :(
Nu rider hon i hagen men känner även där ett motstånd. Även mot själva uppsittningen för sista gången kastade sig hästen åt sidan precis när hon skulle upp och hon gjorde sig illa. Nu har hon inte ridit ut själv sen före jul. Däremot kör hon. Ska hälsa på henne med häst i påsk så då kommer vi att rida ut.
Fråga : Har någon bra tips :idea: på hur hon kan komma över detta. Vill gärna hjälpa henne men bor för långt ifrån. Men det finns säkert idee´r.

Sv: Rädsla för att ramla av.

Handlar der bara om rädsla att rida sin egen häst eller är hon rädd att rida överhuvudtaget? Det kunde vara bra om hon kunde låna en lugnare häst att rida ut på några gånger för att få tillbaka lite självförtroende och inse att det faktiskt går att rida ut utan att ramla av. Ni kanske kan byta häst när ni rider ut?

Annars finns det inte så mycket annat att göra än att utsätta sig för rädslan. Ställ inte för höga krav, första gångerna kanske det räcker att skritta ut en kort sväng, ev med ledare om det får henne att känna sig mer trygg. För varje gång som hon vågar sitta upp och det går bra kommer självförtroendet att bli bättre, men det kan ta lång tid. Det enda som hjälper är att gång på gång utmana rädslan men på en rimlig nivå och öka kraven vart efter tiden går.

Hej
Jag hade ett liknande problem men jag hade inte åkt av utan hade en riäl olycka några år innan och efter det så började rädslan att byggas upp. Det bästa sättet är inte att utsätta sig för mer fara utan att börja från början.
Problemet med hästar är att ens egna känslor speglar hästens betende. Min häst var "rädd för bilar" bara för att jag blev rädd att något skulle hända vilket tillsist blev en ond cirkel då jag belv rädd och hon blev räddare (hon var alldrig rädd för bilar).

Mitt förslag är att börja från början från marken och sedan forstätta och att endast göra sådant som ej skrämmer en inte fören man känner sig berädd.
Jag tillexempel red inte ut förut och nu kan jag rida ut med sälskap. Det tar tid men älskar man värkligen hästen så kommer man att hitta varandra igen. Det gäller att lita på varandra.

Ps du kan hjälpa din kompis genom att var förstående.
MVH Karin

Det går inte att ha en häst som man är rädd för att rida, hästen känner nog det när hon sitter upp.

Självklart förstår man att hon har blivit rädd, men det är bara att träna upp små steg för steg..

Pauling skrev:
Handlar der bara om rädsla att rida sin egen häst eller är hon rädd att rida överhuvudtaget? Det kunde vara bra om hon kunde låna en lugnare häst att rida ut på några gånger för att få tillbaka lite självförtroende och inse att det faktiskt går att rida ut utan att ramla av. Ni kanske kan byta häst när ni rider ut?

håller med...
har själv suttit på backen några gånger och även besökt akuten ett par av dem. börja med en lugn häst efter en olycka, inte med hästen som olyckan var med, hästen känner igen en o känner om man är nervös.
rid en lugn häst- få tillbaks självförtroendet innan du tar itu med den andra hästen

Megs skrev:
håller med...
har själv suttit på backen några gånger och även besökt akuten ett par av dem. börja med en lugn häst efter en olycka, inte med hästen som olyckan var med, hästen känner igen en o känner om man är nervös.
rid en lugn häst- få tillbaks självförtroendet innan du tar itu med den andra hästen

Oftast har man som mig inte möjlihet att rida någon annan häst förutom sin egen.

kbr skrev:
Oftast har man som mig inte möjlihet att rida någon annan häst förutom sin egen.

Man kan faktiskt åka till närmsta ridskola och rida i en grupp några gånger. Så nog finns det möjlighet att rida nån annan häst.

Jag själv hade nog alldrig kommit över min rädsla om jag inte hade tagit tag i min häst och min rädla. Hon och jag tyckte/tycker väldigt mycket om varandra jag hade vi det tillfället när jag kunde erkäna för mig själv att jag faktist var rädd haft henne i 3år. Det jobbig är kanske att hon bara har haft hästen i ett halvår (tro jag att det stod) Kanske passar dom inte ihop man får alldrig glöma att man inte alltid är tänkta för varandra (låter som ett kärlekspar:rofl: ).

Får lov att lägga till att min häst hade även problem med sadel och bett så hon var nästan oridbar och innan jag kom på det hade vi försört varandra väldig mycket. Men med mycket nh träning och "kärlek" går allt .
Om jag tänker efter så kanke det kan vara bra att rida andra hästar. Jag rider bara mina egna tycker andras är alldes för LÄSKIGA :crazy: . :rofl:
Är nog olika för alla...

Det viktigast och det som driver en är KÄRLEKEN till hästar :banana:

Tack för ditt svar. :bump: En god ide´att byta häst med ngn som har en trygg en. Vet inte om min är ett alternativ då hon bara är 4 och det händer ju att hon testar en del. Men ev finns det en annan som ngn granne har.
Har också tipsat om att bli ledd.

Jag försöker stötta henne så mycket jag kan. Lycka till själv !

Vet inte om det är kopplat till just hennes häst, svårt att säga eftersom det är den hon har o jobbar med. Men hon hade ju åkt av en annan också. Så jag tror det är allmänt. Det byggs väl på, kroppen minns.

Av vad jag sett o hört så tycker de om varandra. Hästen är mjuk och fin. Hon kör den o jobbar mkt från marken och det funkar bra. Nu rider hon ju i hagen även om det tar emot, och det går bra. Men det är just att rida ut själv som är problemet.:eek: Hon bor på landet så det är inte så många hästar runt omkring. Men jag tror på ide´n att om det finns ngn trygg som hon kan rida ut på så att inget händer. För att komma över spärren.

Fast det liknar ju det som hon gör att rida i hagen. Hennes problem är ju att hon är rädd att rida ut själv.

Goldi skrev:
Fast det liknar ju det som hon gör att rida i hagen. Hennes problem är ju att hon är rädd att rida ut själv.

Ok, jag uppfattade det som att hon var rädd att rida överhuvudtaget.

Ja hon känner motstånd men har kommit igång att rida i hagen.

Försök att få henne att förstå att när man rider så KOMMER man att ramla av. Men däremot så betyder det inte att man gör det hela tiden, men det händer.

miss_nannis skrev:
Försök att få henne att förstå att när man rider så KOMMER man att ramla av. Men däremot så betyder det inte att man gör det hela tiden, men det händer.

Ni värkar inte riktigt förstå vad det handlar om. Rädslan finns och det är inget man kan styra själv. Tog många år innan jag kom på att jag faktis var rädd. Det sitter i kroppen även fast man vill rida och vet att man inte kommer att dö så tror kroppen det.

Hon måst inse sin rädla och försöka prata om det. Oförstående mäniskor som bara tror att det är att glöma har fel och kan göra det värre.
Förstående och att ta ett steg i taget tills hon är mogen att rida ut.

http://www.markusholst.se/rrr/index.htm Har hjälpt mig mycket genom att veta att jag inte är ensam.

Lycka till

MVH Karin

Har ramlat av några gånger varav en gång medvetslös och ambulanstransport. Efter den gången ville jag inte rida. Hästägaren sa att jag behövde aldrig sätta min fot i stallet igen EFTER det att jag ridit en gång till. Bara jag gjorde det så skulle jag få slippa åka dit igen.
De kom och hämtade mig och sadlade hästen, en häst som var så lugn och snäll. Jag fick skritta i ridhuset om jag ville. De anade väl att jag inte kunde hålla mig borta.
Jag är fortfarande lite nervös inför hästar. Jag har fått mycket mer respekt för de än innan. Jag vet att hästar känner av, men när jag väl borstar eller rider så försvinner nervositeten.

Jag tycker din kompis ska låna en annan häst där hon kan få tillbaka självförtroendet. Kanske hon kan låna ut sin egen ett tag också.

Det är oftast väldigt svårt att komma över en sån rädsla, men om hon börjar med att rida ut när någon GÅR med henne utan att röra hästen eller säga något över huvudtaget utan bara finnas där som allmänt stöd, gör man detta ett par gånger och börjar med en liten bit och rider längre för varje gång skulle jag nog tro att hon blir av med sin rädsla ganska snabbt. Hade själv en liknande rädsla för ett par år sedan, men det var för att galoppera för min häst bockade alltid m.m. så jag skrittade mest och travade lite smått men galopperade nästan aldrig, så höll det på väldigt länge men efter ett tag blev jag så trött på att "fis-rida" så jag satte full galopp och blev rejält arg på min häst när han bockade, sen dess har jag aldrig dragit mig för att galoppera, nu har jag en ny häst som är lite stissig, men det stör mig inte ett dugg, har dessutom tränat upp balansen med hjälp av hans bockande, så det var väl tur i oturen på sätt och vis.

Sätt en repstump längst fram på sadeln att ta tag i. Bestäm dig för att sitta kvar. Har en som bockar och studsar, men de senaste gångerna jag vågat mig upp har jag gett mig f-n på att vara kvar (som ett led i uppbyggandet av en fungerande relation), och då har jag suttit kvar, gudskelov. Tror att man ramlar av för lätt ibland, nåt med att det kan vara mindre farligt att "Hoppa" =ramla av än att stanna på hästen.
Lär in någon metod att få stopp på hästen.
Men ta gärna hjälp. Varför gör hästen som den gör? Ont, otydliga eller felaktiga signaler, bristande ledarskap...???

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 370
Senast: Sesca
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka