räddninshund?

gadriel

Trådstartare
Jag och sambon är nyblivna hundägare och vår valp är nu runt 4 månader. Både jag och sambon är nyfikna på det här med räddning men har inte en susning om hur vi ska gå till väga. Jag har förstått att det är brukshundsklubben som står för utbilningen och det verkar ju som att den närmaste klubben som utbilkdar räddningshundar för oss är jönköping.

Hur gammal ska hunden vara när man gör inträdesprovet?

Hur svårt är det att klara inträdesprovet, beror det mest på hur man tränat eller på hur mycket "naturlig talang" hunden har på att söka?

Hur förbereder vi honom för att klara provet?

Måste man har gått några kurser innan?

Något annat att tänka på?

Hittills har vi låtit honom leta upp oss i skogen när vi varit ute och gått och det tycker han är väldigt roligt. Jag har också lagt ut spår ett par gånger och det verkar han också tycka är roligt.

Hoppas det inte är för dumam frågor :angel:

Sv: räddninshund?

hejsan, det var inte så längesedan jag hörde att dom inte tog emot fler blivande räddningshundar för tillfället. Men det var ju ett tag sedan så det kan ju hända att det blivit större efterfrågan på dom nu.

hejsan, det var inte så längesedan jag hörde att dom inte tog emot fler blivande räddningshundar för tillfället. Men det var ju ett tag sedan så det kan ju hända att det blivit större efterfrågan på dom nu.

Va tråkigt :/

Vi får väl funderar på något annat att satsa på. Vet inte alls vad vi vill göra, lydnad känns inte så lockande, personspår eller agility kanske, han är ju snabb som bara den.

Vad finns det mer man kan prova på som är roligt? Skydd känns inte så aktuellt och inte viltspår.

Vet att de skulle starta upp en utbildning i Örebro i vår? Hörde att det var brist på aktiva ekipage.

Vad är det för hund du har?

Föresten så är viltspår skitkul ;)

Vet att de skulle starta upp en utbildning i Örebro i vår? Hörde att det var brist på aktiva ekipage.

Vad är det för hund du har?

Föresten så är viltspår skitkul ;)

Aha, kanske det finns hopp om det, får ringa och kolla runt lite.

Det är en whippet.

Mm, är säkert kul men vi bor i skogen och jag vill inte att han ska spåra efter alla älgar och harar som är runt och på tomten och när vi är ute med hästarna :crazy:

Stoppet är väl hävt? mango här på forumet har fått sin hund godkänd för inte alls lägesedan.

Kolla srhf.se istallet. Jag har bade blivit inbjuden till en prova pa helg och anmalt mig till sommarkursen i Rosersberg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 711
Senast: Dandylinn
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 409
Senast: soom
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 263
Senast: TeamLundVer
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
887
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka