Räddningsdroppar

Jane_Done

Trådstartare
Sökte litegrann men fick inga riktigt bra svar. Hur mycket ska man ge av räddningsdroppar och vilken effekt får de på hästen?

För den som inte vet kan jag berätta att jag har en konvalescent som är väldigt stirrig för det mesta just nu.

/Jane

Sv: Räddningsdroppar

Vissa lovordar dessa droppar, men jag har provat på både mig själv och ena hästen - dock tyckte jag att effekten uteblev. (Om jag hittar min flaska så kan du få den!)

Det är ju lite svårt att räkna hur många droppar man ger en häst, eftersom dom inte gärna lutar huvudet bakåt och gapar.... :smirk:

Jag ger det som finns i "sprutan" som en dos. Har tagit dom själv också, tycker dom funkar! :)

Men, kanske inte första medlet jag skulle välja till en konv., rescue remedy är till för Akuta fall, inte för hästar som är stressade hela tiden. Du borde blanda ihop några andra medel tycker jag, utifrån problemen din häst har.

Jag ger Rest & Peace nu och tycker väl inte resultatet är glimrande. Jag frågade om räddningsdropparna inför promenader som är längre är runt stallplan då han blir helt stirrig och bara skuttar runt. Vilket inte är bra för hans skada.

/Jane

Jag tycker att det fungerar alldelas utmärkt på vår ganska så framåt dam som gärna vill bli lite för okoncentrerad när vi är på tävling.....funkar bra på mina magfjärilar också... :angel:
8-10 droppar brukar vara lagomt, både till mig och hästen, hon får sina droppar på en bit knäckebröd....som hon gladeligen glufsar i sig... :D

/Carina :eek:

*lånar knapp*

Du har inte provat Equi Calm från biofarmab?

Det har jag använt till min dam som har en hel del humör och spöken i huvudet.
Ett tag hoppade hon och reste sig för minsta lilla prassel eller andra småsaker. Hon var verkligen stressad.
Det hjälpte faktiskt jättebra på henne gav det under 2 månader har jag för mig. Nu är det 2,5 år sedan jag gav henne det och hon har skött sig utmärkt. Nu när hon har varit riktigt igång och arbetat mycket har hon varit kontrollerbar och haft annat att tänka på så att säga. Nu är hon tyvärr konvalecent så jag tänkte börja ge henne Equi Calm när det är dags att ta ut henne för promenader och senare även ridning! Det blir ju lätt lite spöken i huvudet när de inte har någonting att göra.

Ett tips ifrån mig :)

vad är räddningsdroppar?? :confused:

har testat ett liknande(?) preparat på min förra, mkt heta, häst. Tryptovit hette det, hästen blev massor mer harmonisk, stimulerar produktionen av endorfiner i hjärnan... :)

Tackar för svaren! Sökte på Equicalm och Tryptovit och det är samma verksamma substans, L-Tryptofan, intressant!

Däremot hittar jag inte något innehåll i räddningsdropparna.

/Jane

Innehållet i Bachs räddnigsdroppar är:

Star of Bethlehem - Morgonstjärna
Rock Rose-Vanlig Solvända
Impatiens-Balsamin
Cherry Plum-Körsbär
Clematis-Skogsranka

Totalt finns det 38 blomstermedel och dessa 5 ingår alltså i räddningsdropparna

Jag kan rekommendera Equicalm, tycker att den fungerar helt ok.

Jag har användt rescue remedy till mitt sto när jag har transporterat henne då hon blir väldigt stressad under transporten. De fungerade väldigt bra för oss :) Hon var hur cool som helst.

Har för mig att vi gav 6 droppar på en sockerbit till min tokhäst när hon var konvalecent inför promenaderna, och innan hon skulle gå ut i hagen för första gången fick hon tio droppar i vattenspannen natten innan. Hon verkade inte tycka att det smakade något för hon hade druckit som vanligt.

Mvh
Camilla

ch791022 skrev:
Har för mig att vi gav 6 droppar på en sockerbit till min tokhäst när hon var konvalecent inför promenaderna, och innan hon skulle gå ut i hagen för första gången fick hon tio droppar i vattenspannen natten innan. Hon verkade inte tycka att det smakade något för hon hade druckit som vanligt.

Mvh
Camilla

Skulle precis rekommendera att droppa 10 droppar på en sockerbit, det funkar kanon!

break_a_leg skrev:
Hur går det med dropparna? ;)

Hehe.... jag fick släppa ut monstret i sjukhage och då blev han lite lugnare och efter att få komma ut i stora hagen var han sitt vanliga jag.

Så jag har inte behövt använda dom! Funderar på att ta några själv imorgon då jag ska köra hästen långt, räknar med tre timmar. :angel: Har på senare tid fått lite fobier mot att transportera.

/Jane

Jag brukar spruta ett "rör" på en sockerbit och ge hästen. Är den mkt orolig så får den mer. Man kan inte överdosera.

Dr Bachs blomdroppar fick mig att överleva mina tonår så jag tycker de hjälper till 110%.

Jag har inte använt mina droppar nångång, så jag kan inte säga hur det fungerar. Men man kan ge upp till 15 droppar till häst, ca 15 min - 1 tim före, beroende på häst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Freazer
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 294
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar