Räddningsdroppar - erfarenheter och dosering

DarkInNight

Trådstartare
Hästarna blev skrämda av blåsten och fyrverkerierna som smäller lite då och då.

Jag droppade i räddningsdroppar nu i båda hästarnas kvällsmat vid 17-tiden. Eftersom det inte fungerat på ena hästen tidigare och att jag inte kom ihåg hur mycket de skulle ha så blev det 25 droppar till varje. Lite mycket har jag nu så här i efterhand förstått...

Men sen har hästarna faktiskt stått lugna, har dock inte hört fler fyrverkerier heller så det betyder inte att dropparna gjort verkan.

Men sen till tolvslaget antar jag att det kommer skjutas mer, så om det är så att dropparna faktiskt gjort verkan, när kan jag - och hur mycket - ge igen inför tolvslaget?

Det hade verkligen varit fantastiskt om dropparna fungerade, men jag är en skeptiker...

Sv: Räddningsdroppar - erfarenheter och dosering

Nu har hästarna stått i hörnet en timme, det smälls lite här och var. Vi har ca 2 km fågelvägen till stan och har i princip full sikt över allt som smälls därborta.

Vågar jag hoppas på att dropparna fungerar?!

En örttinktur typ, den ska lugna både hästar och människor, enligt vissa fungerar det hejhundra jättebra men jag är fortfarande inte övertygad.

Hästarna blev till slut väldigt stressade av fyrverkeriet. Unghästen gjorde illa sig :(

Men vissa verkar ha hjälp av det, hästar som plötsligt sköter sig vid skoning,svårlastade hästar som plötsligt bara traskar in efter att fått några droppar.

Men mina djur verkar inte riktigt ha hajjat det där :)

Googla räddningsdroppar så kommer sidor upp som förklarar bättre

Jag hade en gång en stallkompis som hällde i sin häst flaska efter flaska av räddningsdroppar utan att det hade minsta effekt.
Det är väl något homeopatiskt medel?

Nu är det ju försent men kan vara bra att veta till nästa gång. Vid stressiga situationer kan man ge 15 droppar var femtonde minut men inte under någon längre tid då utan det exemplet jag har fått är om hästen har skadat sig och man väntar på veterinär och hästen behöver hållas lugn under tiden.

Det hade alltså varit helt okej för din del att ge 15 droppar till vid nyår. Jag tycker efter att ha provat på några olika hästar i olika situationer att snitt tiden det hjälper är 40 minuter om hästen är "normal" stressad. För vissa sitter det i två timmar och för vissa är det helt ur redan efter en halvtimme. Med de erfarenheterna jag har hade jag alltså fyllt på dosen med 15 droppar minst en gång i timmen och kanske en gång i halvtimmen ifrån kl 23 tills det har slutat smälla.

Väldigt tråkigt att din häst skadade sig. Jag hoppas att det inte var allvarligt.

Jag hade en gång en stallkompis som hällde i sin häst flaska efter flaska av räddningsdroppar utan att det hade minsta effekt.

Men då är man ju dum! Varför fortsätta använda något som inte fungerar?
Nej det är inget homeopatiskt medel utan det är en örttinktur.

Ja, hon var inte särskilt intellektuellt begåvad.
Men hon var jäkligt rädd för att rida sin häst :banghead:

Jag gav dem en till dos någon timme efteråt men märkte inget.
Det som var mest lugnande var om jag stod och höll ena hästen still.

Men jag har ju halva flaskan kvar så en chans till ska dropparna få :)

Ja unghästen blev halt, h.b. Jag hoppas verkligen hon bara vrickat sig eller något mindre allvarligt.
Mycket halt när hon stått stilla ett tag och då ovillig att belasta. Men efter lite skritt på gräsmattan så tar hon ut steget igen och vill nästan trava, gallig ovansida kota.

Enda veterinären med portabel röntgen jobbar inte idag så jag avvaktar.
Eftersom hästen så glatt traskade på och haltade bara lite efter en stund så känns det inte tillräckligt akut för att ringa ut distriktarn på storhelg eftersom de ändå inte kan röntga.

Ojsan, stackars tjej om hon var så rädd att rida hästen :(

Det hade kanske varit bättre om hon tagit räddningsdropparna själv :idea:

TinyWint: Angående det där med homeopati så är jag nog inte helt ute och cyklar. Dr Bach, som uppfann blomstermedlen, var allmänläkare, homeopat, bakteriolog och immunolog. http://www.helenashalsa.se/bach_blomste.htm

Hoppas det inte är något allvarligt med unghästen!

Det där med fyrverkerier är ett h-e. Vi bor i skogen, långt från all ära och redlighet, och här har det varit lugnt och skönt alla de åtta nyåren sen vi kom hit. Men igår fanns det plötsligt två sextonåriga killar i sommarstugan här bredvid - de hade lånat stugan av farmor och farfar, och naturligtvis inte berättat att packningen var full av fyrverkerier och smällare.
Det började 16:30, och det tog oss en halvtimma att få hästarna såpass lugna att vi kunde ta in dem i stallet. Sen var det ett jäkla liv hela kvällen. Fattar inte att de fått plats med allt detta i packningen!
Farmor och farfar fick ett samtal från mig i förmiddags - de hade ingen aning om att killarna hade fyrverkerier med sig. Jag tror att tonåringarna har fått sig en blåsning idag. Iofs spelar det ingen roll, skadan är redan skedd.

Det hade kanske varit bättre om hon tagit räddningsdropparna själv :idea:

TinyWint: Angående det där med homeopati så är jag nog inte helt ute och cyklar. Dr Bach, som uppfann blomstermedlen, var allmänläkare, homeopat, bakteriolog och immunolog. http://www.helenashalsa.se/bach_blomste.htm

Nej helt ute och cyklar är du inte :) Jag använder nämligen inte homeopatmedel så därför visste jag att det inte var det men tinkturer som jag får effekt utav använder jag gärna.

Stackars tjej! Hon borde sålt hästen och tagit dropparna själv istället för så rädd ska man ju inte behöva vara.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
2 005
Senast: Liten
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 463
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 184
Senast: mackan
·
L
Hästhantering vi eller min dotter har en valack på 8år som inte har haft det lätt, det är ett halvblod på 8år och han kom till sverige för två år...
Svar
14
· Visningar
2 534
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka