Rädda yuccan!

Nordthor

Trådstartare
Hjälp! Familjens älskade yuccapalm håller på att gå ur tiden. Eller, det ser iaf ut så. Den består i dagsläget av två tjocka stammar, en liten "gren" som ser tämligen död ut. Samt en liten bladruska på toppen.
Igår kväll spenderade jag lite tid på att googla hur man tar sticklingar/räddar sin yucca. Hittade många tips men förstod i ärlighetens namn inte riktigt hur jag skulle göra ändå.
Behöver nu Bukes samlade kunskap om hur man räddar en yuccapalm. (Förklara gärna pedagogiskt - jag har inte svart bälte i växtskötsel...)
Tack på förhand!
//Nordthor

Hjälp! Familjens älskade yuccapalm håller på att gå ur tiden. Eller, det ser iaf ut så. Den består i dagsläget av två tjocka stammar, en liten "gren" som ser tämligen död ut. Samt en liten bladruska på toppen.
Igår kväll spenderade jag lite tid på att googla hur man tar sticklingar/räddar sin yucca. Hittade många tips men förstod i ärlighetens namn inte riktigt hur jag skulle göra ändå.
Behöver nu Bukes samlade kunskap om hur man räddar en yuccapalm. (Förklara gärna pedagogiskt - jag har inte svart bälte i växtskötsel...)
Tack på förhand!
//Nordthor
Odla.nu:s sida säger
Det bortklippta går också att dela i lagom bitar och använda som sticklingar, bara man håller koll på vad som är upp och vad som är ner. Sticklingen behöver inte ens ha blad, en stambit med noder räcker.

Rotar sig i vatten eller i jord med en plastpåse över.

Alltså. Förbered med krukor med jord i, eller helt enkelt glasburkar/glas med vatten i. Klipp av bitar, stoppa nederdelen i jord eller i ställ dem i glaset.

Krukorna vattnar du lite och så stället du en plastpåse över - som en liten ballong - det blir ett miniväxthus. Bägge varianterna ställer du i ett fönster precis som en krukväxt. Se till att fylla upp med vatten i glaset när det dunstar och nivån sjunker. Krukorna kan behöva luftas ibland.

Funkar allt som det borde göra kommer det rötter på stumparna i vatten och i krukan. De skjuter så småningom skott men det gäller att ha tålamod.

Jag hade för många år sen en som jag lessnade på så jag högg av den ca 15 cm från roten. Då kom så småningom 2 rotskott upp och nu ska jag ta av dem på samma sätt. Antingen dör den eller så får jag nya :idea:.

Tack för pedagogisk förklaring @tanten !

Jag ska se vad jag kan och vågar göra med det lilla livet. Vågar kanske inte gå loss som du verkar ha gjort @Korven :-p

Igår kapade jag av en liten torris till gren, men jag tvivlar på att jag kan använda den. Det fanns liksom inget liv i den.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Helst levande förstås, det är därför jag vänder mig till er Seniorer! Jag älskar blommor och växter, men tyvärr är mina gröna fingrar...
2
Svar
22
· Visningar
7 503
Senast: Brisa
·
Ekonomi & Juridik Det är så att vi om 1 månad ska flytta till en gård. Det finns redan staket uppsatt och så och stoparna är frächa och sitter väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 076
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar