Sv: Hagar och allt vad det innebär!
Du ska nog ställa dig själv frågan - vad ska jag med granarna till ?
Beteshagar och granar går helt enkelt inte särskilt väl ihop.
Granarna leder till att det inte blir något gräs där och betesdjuren har en förmåga att skada känsliga granrötter så att granarna murknar inifrån, så det bästa är om du bestämmer dig för antingen bete eller skogsbruk på marken.
Ja det är ju min släkting som äger gården så jag kan ju "tyvärr" inte bara komma där och kräva att han ska hugga ner skogen
men han har avverkat allt som ska avverkas nu nästa avverkning blir om 30år.
Så man ska kanske vara försiktig med den skogen som du säger, är det mest på sommar eller vinter de förstör granarna som mest då? jag menar, annars hade man ju kunnat ha hästarna där när de förstör så lite som möjligt.
Det har alltid varit en dröm för mig att låta hästarna få skogshagar tycker det verkar så mysigt med en skog att gå in i men du menar att jag offrar skogen då?
ska absolut inte hägna in så mkt skog jag hade tänkt i så fall, det är ungefär 10hektar skog jag tänkt hägna in om inte mer 20 hektar är det kanske men det är kanske dumt då rå?
men hugga ner den kan jag inte göra.
men min släkting låter mej ha så mkt skog jag vill men om hästarna förstör så kan jag inte ta allt för mkt ju.
men vad händer med granarna/skogen ruttnar de så de faller ner eller de blir helt enkelt värdelösa när de ska avverkas eller?
för i hagarna som finns ju finns det ju några granar och där har det ju gått hästar och vad jag kan se så är de inte förstörda?!
Personligen rekommenderar jag bete i de flesta fall eftersom det tar fruktansvärt lång tid innan man får skörda granj*vlarna.
Undantaget är om du planerar att avverka granarna inom några år.
Slår man ut mycket skogsbruk på hur lång tid det tar innan slutavverkning så hamnar förtjänsten många gånger bara på en 500 per hektar och år - då är det mera värt med betesmark eftersom du minskar dina foderkostnader med mer än vad man får ut på skogsbruket om man räknar på årsbasis.
Så, hur gammla är granarna ?
Börjar det blir dags att avverka eländet eller är det bara småskit till träd ?
Börjar det dra ihop sig för avverkning så ska du vänta med att göra hage där tills granarna är borta - annars om det är småträd tar du lämpligen bort eländet och gör riktig betesmark där.
ja som sagt så är det 30år kvar inna nästa avverkning.
jag vet dock inte hur gamla man låter dem bli är det 80år eller?
men såhär då, det finnns en bit som blivit(eller rättare sagt ganska många bitar) som min släkting har gjort kalhygge av som var skog innan hur gör jag om dem till bete? nu är det ju bara en enda röra av stubbar och gammalt ris och hålor och skit.
vad kostar det?
har man inte skyldighet att plantera om med?
Vad gäller betesputs, vilket egentligen är en stor gräsklippare för montering på traktor... dessa är inte så dyra, du kan få tag i en begagnad för 5-15 000 beroende på skicket och storleken. Genom att regelbundet slå gräsytor så håller du både sly/träd och ogräs borta, dessutom minskar hur mycket maskägg hästarna får i sig på betet genom att putsa.
En betesputs är en riktigt bra grej med andra ord och det kostar ganska dyra pengar att leja bort putsandet, så en betesputs har ofta betalat sig på 1-5 års tid (vilket är väldigt fort i jordbrukssammanhang).
okej mkt intressant.
men det är så att ungefär 1-2hektar är stenbrutet och där går att köra runt lite med en åkgräsklippare ju över ratorna eller vad tror du om det?
resten är det extremt mkt sten på eftersom vi bor i blekinge.
minskar maskarna mkt om man slår en förstaskörd innan man låter hästarna beta där?
är det bra av någon mer anledning att slå lite hö där?
vi kan ju tyvärr bara slå på den lilla plätten resten är ju som sagt mkt sten i hagarna.
Dessutom ställs det som tvärvillkor att man håller all sin jordbruksmark öppen från igenväxning för att få EU-bidrag, då är en betesputs väldigt bra att ha.
ja just det och det får inte vara mer än ett x-antal träd/hektar med heller va för att klassas som bete?
men hur mkt menar de med igenvuxet då? att det ska rensas från sly varje vår eller?
Stenar är ett elände för en stackars strävsam månskensbonde, men det är ju så det ofta ser ut i Småland... är det några meters mellanrum mellan stenarna så kan man kryssa mellan dom med traktorn. Man ska akta sig för att köra på stenar med betesputs, förutom att det låter väldigt illa så kan man slå sönder redskapet... fast för det mesta är det mesta bara knivarna som tar stryk och dessa går både att slipa och byta ut.
ja du hemskt är det denna gården ligger i blekinge och det är inte bättre här.
det är inte ens flera meter mellan stenarna vågar mig nog inte ens på att försöka det kommer flyga sånadäringa knivar hit och dit
vill helst inte ha en släkting utan huvud
Vet du om man har tagit ut EU-bidrag för stenmurarna ?
I såna fall finns det förmodligen ett flerårigt åtagande att bevara murarna så då ska du vara rädd om dom.
jaså kan man göra det? hur gör man det i så fall om det ej är gjort?
kan tänka mig att det är gjort men man vet ju aldrig.
tack för ditt svar iaf