Rädda slaktföl från island

Sv: Rädda slaktföl från island

Jag tycker det är fel med djurfabriker, dvs att föda upp djur i masstal för att de ska slaktas och hamna i frysdiskar tex. Men det är min egen åsikt och den delar inte alla, vilket jag accepterar. Jag är ingen köttmotståndare. Däremot tycker jag att det klingar illa att som sagt, massproducera djur för slakt, inte minst när en stor del av dessa djur hamnar i paket med passerade bäst före-datum och bara kasseras. Snacka om onödigt...
Jag kommer från en jägarfamilj där jakten varit tradition och drivkraft sedan generationer tillbaka. Vi har alltid haft vilt kött hemma och aldrig köpt "massproducerat" från disk. Jag tycker inte att djuren lider då min far, morfar, morbror etc skjutit dom med sunt förnuft och känsla för jakt. Jag vet att de inte skjuter ett djur om de inte har bästa läget, vilka många tyvärr chansar och gör trots att det är ett stort lidande för djuret.

Debatten ang de hemska slakttransporterna av svenska hästar till sydeuropa har knappast undgått någon. I Sverige är det många ggr lika illa att äta hästkött som att äta hund, eftersom hästar är mer husdjur för oss än vad de är tex på Island. Ett sätt att minska dessa slakttransporter hade väl varit att det fanns en marknad för hästkött i Sverige? Hårdrar man det skulle man kunna säga att det är djurplågeri att Inte äta hästkött.

Nu kommer jag kanske att få hotbrev, det vet jag om och det är en risk jag tar för jag tycker inte att det är så farligt att säga. Men jag vet att det inte är rumsrent, dock ligger det nog lite sanning i det...:angel:

Ja ;)
Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att de svenska hästarna är för j*kla dyra också. har tittat på annonser idag och priserna är galna.
men, det är svenska priser, de står sig bra jämfört med andra svenska hästpriser, såklart.

Och det förstår väl vem som helst att en pureblood-ISLANDSFÖDD häst automatiskt är bättre, snyggare, töltigare och... ja... helt enkelt MER ISLÄNDSK än andra islandshästar? :rofl:

Håller fullständigt med dig. De är dyra, men det är heller inte många som blir sålda.

Lägger mig ner på golvet och asgarvar. MEER ISLÄNDSK än andra islandshästar. :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Tack för mig! Nu ska ja hämta bebis på dagis.

Ett sätt att minska dessa slakttransporter hade väl varit att det fanns en marknad för hästkött i Sverige? Hårdrar man det skulle man kunna säga att det är djurplågeri att Inte äta hästkött.

Nu kommer jag kanske att få hotbrev, det vet jag om och det är en risk jag tar för jag tycker inte att det är så farligt att säga. Men jag vet att det inte är rumsrent, dock ligger det nog lite sanning i det...:angel:

Inga hotbrev av mig iallafall. Bara medhåll! Ät mer hästkött, det är både gott och hälsosammt ( om det inte innehåller massa preparat som vi stoppar i våra hästar) det är inte samma koll i italien på dessa preparat därför skickar många häst/kohandlare hästar till italien. Tråkigt men sant.

Nä nu måste jag sluta. Bebisen va det.....

Jag håller med dig helt, så inga hotbrev från mig heller!
Jag är inte helelr glad för de här "slaktfabrikerna".
Därför tycker jag nog snarare attt vi ska stödja islänningarnas slaktföl- stona gör ju sig nyttiga med hjälp av sitt blod, fölen går och myser som värsta "naturbetesköttet" och sedan kommer köttet till användning. Ser inget fel alls i det.

Håller också med ang. hästkötts-marknaden i Sverige vs. slakttransporter. Det sjukaste är väl också att mycket av hästköttet vi kan köpa i Sverige är importerat... hur bakvänt är inte det?

Det var min åsikt! Jag säger inte att andra måste dela min åsikt.

Hur många topphingstar finns det med färg? Hur många riktigt bra tävlingshästar finns det med färg?

Om du läser lite nogranare i tråden ser du att jag visst kan tänka mig att använda ett avelsdjur med färg, MEN då måste den uppfylla alla andra krav. Jag sätter inte färgen först som en del faktiskt gör.

Aha, då missuppfattade jag dig.
Jag tyckte bara att det var så självklart att ett avelsdjur uppfyller de krav man har (som iofs kan se olika ut), så att man inte ens behöver nämna färg.

Jag är inte alls bevandrad i hur många topphingstar eller tävlingshästar det finns med färg. Men det kan väl ändå inte ligga så långt borta? Om man använder en sådan (topphingst utan "färg") med ett snyggt sto med färg...
Alltså, jag menar att en uppfödare som är kunnig på rasen och som är duktig på vilka linjer som passar ihop etc.... det kan väl ändå inte vara HELT omöjligt att avla fram en topphäst med "färg"?

Alltså, ni förstår ju att jag är helt novis på islandshästavel.
Jag fick bara den uppfattningen att många tror att talesättet syftade på någon speciell färg ("en bra häst är bara brun, fux och svart").

Finns det verkligen ingen som lyckats få fram någon bra isis med färg alltså?
Det har jag verkligen svårt att tro.
Själv har jag sett flertalet riktigt snygga isisar med "färg", men det är ju i mina nybörjar-betraktar-ögon då..

Jo visst finns det riktigt bra hästar med färg, kanske inte så jätte många i Sverige..Har sagt det förut och säger det igen, på Island finns det många super hingstar som är skäckar m.m, hingstar som är många gånger bättre en våra super hingstar "utan färg"..Men i Sverige är det lite fult att tycka om hästar med speciell färg..
I många trådar här på buke så skriver folk att färg är oviktigt..men sen när man kollar i avelstrådar så ser man många föl efter just "färg hingstar"...konstigt...

Jo visst finns det riktigt bra hästar med färg, kanske inte så jätte många i Sverige..Har sagt det förut och säger det igen, på Island finns det många super hingstar som är skäckar m.m, hingstar som är många gånger bättre en våra super hingstar "utan färg"..Men i Sverige är det lite fult att tycka om hästar med speciell färg..
I många trådar här på buke så skriver folk att färg är oviktigt..men sen när man kollar i avelstrådar så ser man många föl efter just "färg hingstar"...konstigt...

Jo, jag har nog förstått det att det är lite fult att tycka om hästar med speciell färg :p

Och jag som bara ääääälskar färger såsom svartsilver, brunsilver, skäck, svartskäcksilver, musblack, brunblack, isabell, skimmel, fux med flax, och bruna för att ta några exempel. Åh, svart med bläs också. :p:p

Själv har jag en skäck och två fuxar men de är vackra TROTS att de är fuxar :love:
Sorry, kunde inte låta bliiii å vara lite ironisk, hoppas ingen tog illa upp;)

Jo, jag har nog förstått det att det är lite fult att tycka om hästar med speciell färg :p

Och jag som bara ääääälskar färger såsom svartsilver, brunsilver, skäck, svartskäcksilver, musblack, brunblack, isabell, skimmel, fux med flax, och bruna för att ta några exempel. Åh, svart med bläs också. :p:p

Själv har jag en skäck och två fuxar men de är vackra TROTS att de är fuxar :love:
Sorry, kunde inte låta bliiii å vara lite ironisk, hoppas ingen tog illa upp;)

Och jag har bla ett par skäckar som är riktigt flotta, trots att dom är skäckar..:rofl:

Edit: Det spelar ju ingen roll att den går i grisepass för det går att få alla islandshästar att tölta. Antingen naturlig väg, alltså genom mjukgörande ridning m.m eller den "onaturliga" vägen, med tyngre skor, boots m.m. Tölt är inte omöjligt och går att träna fram och om man nu skulle vilja ta föl på sitt sto som har jättebra lynne men svårt för tölten så bör man ju välja en hingst som har bra tölt eller nedärver mycket tölt.
Också ett j*kla avelsmål att ta fram hästar som bara töltar med den "onaturliga" vägen. Sen finns det dom som banne mej inte ser skillnaden mellan tölt och grisepass.

-------------------------------------------------
-------------------------------------------------
Sen kan ju dom som orkar läsa om vad det kostar för dom som försöker få till en bra avel och uppfödning i Sverige. http://www.idunn.se/doc_pdf/kostnadsberakning_fol_idunn.pdf
Det här är kostnader för år 2007. 2008 har det ökat.

Jag tror att Sammets_rosa menade att varesig det är slaktföl eller inte är det ju NÅGOT som gör att marknaden för "vanliga" hästar från Island ändå är så stor, och det borde betyda att det är något som vi svenska uppfödare har missat.

Det är precis så jag menar! Det måste ju finnas något på Island som vi inte har här i Sverige för varför skulle folk annars vända sig dit i så stor utsträckning för att köpa häst. Frågan är vad det är. Är det priserna? Speciella stammar? Ridegenskaper? Unika färger m.m. eller är det precis som Muninn beskriver den romantiska känslan av att köpa en ”äkta” islandshäst från Island. Jag som avlare måste ju veta vad marknaden efterfrågar annars så riskerar jag att stå med hur många osålda hästar som helst efter ett tag.

Visst finns det en del risker med det resonemanget också, för hur modeinriktat ska man avla för att sälja och riskerar det då att störa det långsiktiga avelsarbetet? Samtidigt så kan man ju som svensk avlare omöjligt anpassa sig fullt ut till de isländska priserna, det går inte att avla fram föl i Sverige för under 5000-7000kr som de billigaste isländska fölen kostar. Bara att registrera ett svenskfött föl går ju på nära 2000kr idag och därtill kommer en massa andra avgifter innan man står med ett föl som är redo för försäljning. Ja det finns med andra ord mycket att fundera på, samtidigt som jag tror att konkurrens är bra och det gör att vi måste jobba ännu hårdare och få fram ännu bättre hästar för att stå oss i konkurrensen. Men vi måste också kunna få betalt för en bra produkt. I dagsläget är jag inte säker på att vi får det. Kanske är vår produkt inte tillräckligt bra ännu eller så är det så som det alltid varit att det här med hästavel är en otroligt dålig affärsidé:D:angel:!

Senast ändrad av en moderator:

KL.

Man måste ju säga, att av de "köttdjur" som finns i världen, så har ju slaktfölen i såna fall den bästa uppväxten om man jämför med alla kor, grisar, höns m.m.

Jag är en av dem som köpt på Island. Varför? Min plan var att köpa häst här i Sverige. Letade efter ett bra sto med fin stam och mailade och ringde runt. Hittade inte vad jag sökte utan letade vidare omkring. Hittade ett "drömsto" på en salusida från Island i stället. Åkte dit och tyckte mycket om stoet men hittade ett som passade mig ännu bättre. Henne har jag riktigt roligt med nu, det andra stoet är jag delägare på, hon är kvar på Island.

Upplevde faktiskt att jag fick ganska dåligt gensvar då jag letade här i Sverige, men jag hade kanske också ganska dålig koll på var jag skulle leta.

En sak som påverkade mig utöver det jag letade efter är att utbudet är otroligt mycket större. Jag kunde välja bland massor av fina hästar. Så tycker jag också att psyket är härligt på de islandsfödda. De som vandrat på fjället en hel sommar, det är faktiskt en viss skillnad. Även om det finns massor av hästar som föds upp på superbra vis även i Sverige.

Jag hade också tur att min häst är bra inriden (hon var riden några månader), är fin i munnen och älskar människor. Det har jag upplevt att inte alla islandsfödda är.

Men inte vet jag, hade kanske hittat lika fint i Sverige. Förresten är min häst brun ;).

OA

Upplevde faktiskt att jag fick ganska dåligt gensvar då jag letade här i Sverige, men jag hade kanske också ganska dålig koll på var jag skulle leta.

En sak som påverkade mig utöver det jag letade efter är att utbudet är otroligt mycket större. Jag kunde välja bland massor av fina hästar. Så tycker jag också att psyket är härligt på de islandsfödda. De som vandrat på fjället en hel sommar, det är faktiskt en viss skillnad. Även om det finns massor av hästar som föds upp på superbra vis även i Sverige.

Jag hade också tur att min häst är bra inriden (hon var riden några månader), är fin i munnen och älskar människor. Det har jag upplevt att inte alla islandsfödda är.

Tråkigt att du inte fick det gensvaret du sökte här i Sverige. Visst är det som du säger så att utbudet är så många gånger större på Island. Jag äger två Islandsfödda ston själv, de är underbara individer (och tack och lov än så länge eksemfria). Men är det så att att många svenskfödda hästar är avtrubbade och ointresserade av människor? Hemska tanke att vi skulle föda upp en massa "trädgårdsuppfödningar light" (eller mer). Jag får nog vara tacksam som har så pass okomplicerade, lätt tränade, pigga och glada hästar som gillar att vara med människor.

Senast ändrad av en moderator:

Så man ska inte få ta föl p åsitt lilla sto som har ett trevligt lynne bara för att den för det mesta går i grisepass ?

Det kan man visst göra om det är så att det gynnar rasen. Är det det vi är ute efter?

Det kan man visst göra om det är så att det gynnar rasen. Är det det vi är ute efter?

Men gynnar det verkligen rasen? Nu kan det ju vara så att grisepassandet beror på ägarens begränsade ridkunskaper men ändå är det inte bättre att i första hand välja att avla på hästar med rena gångarter OCH gott lynne än de som grisepassar OCH har gått lynne. Det borde väl gynna avelsarbetet mest i alla fall.

Men gynnar det verkligen rasen? Nu kan det ju vara så att grisepassandet beror på ägarens begränsade ridkunskaper men ändå är det inte bättre att i första hand välja att avla på hästar med rena gångarter OCH gott lynne än de som grisepassar OCH har gått lynne. Det borde väl gynna avelsarbetet mest i alla fall.

Precis vad jag menar! Jag tror inte personligen att man ska ge avkall på kvalité för att hästarna ska bli, så kallade, familjehästar. Det är ännu större anledning att sälja hästar med rena gångarter och fint lynne till dem som brister i sin ridkunskap. Alla är väl värda att få rida riktigt fina hästar. De behöver ju inte vara svårridna för det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka