Rädda slaktföl från island

Sv: Rädda slaktföl från island

Det finns gott om bra familjehästar både inom sverige och danmark med antingen superlynne eller fina rörelser kanske både och. Varför impotera halvbra hästar som riskerar få eksem. När de finns på nämre håll och ligger i samma prisklass?

En familj köper ett sto som är ett "slaktföl" detta föl växer upp och sedan vill familjen ta ett föl. Då har den väl använts i aveln? De allra flesta stofölen som kommer in kommer få åtminstone en avkomma.

Men det gäller ju inte bara stona som importeras från Island i sånna fall. Då är det enligt min mening lika dåligt att avla på ett mindre bra sto som är svenskfött? och sen undrar jag hur många ston som faktiskt kommer i avel.

Eller det kanske inte var så du menade?

Men det gäller ju inte bara stona som importeras från Island i sånna fall. Då är det enligt min mening lika dåligt att avla på ett mindre bra sto som är svenskfött? och sen undrar jag hur många ston som faktiskt kommer i avel.

Eller det kanske inte var så du menade?

Jag ställer mig kritisk till att impotera potentiella familjehästar. När de redan finns här i Sverige/ Danmark för ungefär samma prisklass.
För eller senare kommer dessa ston att få en avkomma. Familjen har tröttnat lite och ser det som en kul grej att ta ett föl på sitt lilla söta sto som förvisserligen för det mesta går i grissepass men hon är ju sååå himla trevlig att hantera och rida.

Jag ställer mig kritisk till att impotera potentiella familjehästar. När de redan finns här i Sverige/ Danmark för ungefär samma prisklass.
För eller senare kommer dessa ston att få en avkomma. Familjen har tröttnat lite och ser det som en kul grej att ta ett föl på sitt lilla söta sto som förvisserligen för det mesta går i grissepass men hon är ju sååå himla trevlig att hantera och rida.

Okej, jag håller med dig till viss del. Men av egen erfarenhet tycker jag överlag att islandshästar importerade från island är mycket mer lätthanterliga. Detta beror ju till stor del på deras uppväxt. Många hästar i Sverige erbjuds tyvärr inte samma uppväxt, utan kanske går i någon liten hage och blir mycket hanterade redan som unga. Och en familjehäst tycker jag ska vara lätthanterlig och ha ett gott lynne.

Sen vet jag fortfarande inte om jag skriver under på att de flesta ston får en avkomma förr eller senare. Detta är inte vad jag upplevt i alla fall, men det kanske är så. Har du något bevis för det?

Okej, jag håller med dig till viss del. Men av egen erfarenhet tycker jag överlag att islandshästar importerade från island är mycket mer lätthanterliga. Detta beror ju till stor del på deras uppväxt. Många hästar i Sverige erbjuds tyvärr inte samma uppväxt, utan kanske går i någon liten hage och blir mycket hanterade redan som unga. Och en familjehäst tycker jag ska vara lätthanterlig och ha ett gott lynne.

Sen vet jag fortfarande inte om jag skriver under på att de flesta ston får en avkomma förr eller senare. Detta är inte vad jag upplevt i alla fall, men det kanske är så. Har du något bevis för det?

Problemet är att dessa hästar kommer in som föl och då hanteras de oftast på de sätt du menar och därmed anser jag att de blir likvärdiga våra svenska/danska familjehästar.

Jag är inte emot import över lag.Men ska man impotera då ska det vara nåt vi inte kan hitta i sverige för samma pris och kvalite enligt mig. Jag tycker absolut vi ska impotera men kanske då mest i avelssyfte.

Jag vet ston som är likvärdiga dessa vi pratar om som går som avelsston. Några befinner sig hos familjer och några har varit turhästar som nu går i avel.

Problemet är att dessa hästar kommer in som föl och då hanteras de oftast på de sätt du menar och därmed anser jag att de blir likvärdiga våra svenska/danska familjehästar.

Jag är inte emot import över lag.Men ska man impotera då ska det vara nåt vi inte kan hitta i sverige för samma pris och kvalite enligt mig. Jag tycker absolut vi ska impotera men kanske då mest i avelssyfte.

Jag vet ston som är likvärdiga dessa vi pratar om som går som avelsston. Några befinner sig hos familjer och några har varit turhästar som nu går i avel.

Då håller jag med dig, om hästarna ändå får samma uppväxt eftersom de importerades som föl.

Men familjerna och turridningsfirmorna avlar säkerligen av en anledning också. En turridningsfirma vill väl antagligen ha hästar med gott lynne och bekväma gångarter till verksamheten. Varför inte då avla på deras hästar som har just det? då får de ju förhoppningsvis den häst som de söker.

Då håller jag med dig, om hästarna ändå får samma uppväxt eftersom de importerades som föl.

Men familjerna och turridningsfirmorna avlar säkerligen av en anledning också. En turridningsfirma vill väl antagligen ha hästar med gott lynne och bekväma gångarter till verksamheten. Varför inte då avla på deras hästar som har just det? då får de ju förhoppningsvis den häst som de söker.

Jo men då behöver man ju inte impotera dessa föl. När det finns likvärdiga här i Sverige och som inte riskerar eksem.

Jag personligen är sååå emot färgavel. En bra häst har ingen färg, lyder ett gammalt ord språk.

Detta ordspråk har jag stött på flera gånger i forumet för islandshäst.

Dock tror jag att det är VÄLDIGT många som har missuppfattat ordspråkets innebörd?

En bra häst har ingen färg. punkt.

Betyder troligtvis INTE:
En bra häst är en häst med vanliga färger såsom brun, svart och fux.
Alla hästar såsom t.ex. silver, skäck, black och andra varianter är skithästar.

Detta verkar tydligen vara en ganska så utbredd åsikt?
Att man är sååå emot färgavel.

Jag antar att i ordspråket ovan, så ingår det att en bra häst kan vara precis vilken färg som helst. Men att man bortser ifrån färgen eftersom det är en bra häst.

Om jag vill betäcka med en hingst av ovanlig eller rolig färg, så beror det på att jag gillar den hingsten, OAVSETT vilken färg han har... det betyder inte att jag är någon som bara avlar på färg och skiter i allt annat...

//Jezz

Vissa har bättre saker för sig än och sitta här hela dygnet. :D

Det var inte personligt menat mot dig, även om jag insåg efter att jag skrivit det att du säkert skulle ta det så..
Menade att alla satt och skrev en massa saker och sen när Boj kom in så blev alla tysta..inte bara du..:banana:

Och vad som är en bra häst ligger i betraktarens ögon ;), då oavsett färg.

Detta ordspråk har jag stött på flera gånger i forumet för islandshäst.

Dock tror jag att det är VÄLDIGT många som har missuppfattat ordspråkets innebörd?

En bra häst har ingen färg. punkt.

Betyder troligtvis INTE:
En bra häst är en häst med vanliga färger såsom brun, svart och fux.
Alla hästar såsom t.ex. silver, skäck, black och andra varianter är skithästar.

Detta verkar tydligen vara en ganska så utbredd åsikt?
Att man är sååå emot färgavel.

Jag antar att i ordspråket ovan, så ingår det att en bra häst kan vara precis vilken färg som helst. Men att man bortser ifrån färgen eftersom det är en bra häst.

Om jag vill betäcka med en hingst av ovanlig eller rolig färg, så beror det på att jag gillar den hingsten, OAVSETT vilken färg han har... det betyder inte att jag är någon som bara avlar på färg och skiter i allt annat...

//Jezz

Det var min åsikt! Jag säger inte att andra måste dela min åsikt.

Hur många topphingstar finns det med färg? Hur många riktigt bra tävlingshästar finns det med färg?

Om du läser lite nogranare i tråden ser du att jag visst kan tänka mig att använda ett avelsdjur med färg, MEN då måste den uppfylla alla andra krav. Jag sätter inte färgen först som en del faktiskt gör.

Familjen har tröttnat lite och ser det som en kul grej att ta ett föl på sitt lilla söta sto som förvisserligen för det mesta går i grissepass men hon är ju sååå himla trevlig att hantera och rida.
Så man ska inte få ta föl p åsitt lilla sto som har ett trevligt lynne bara för att den för det mesta går i grisepass ?

*kl*

Oavsett vad vi tycker och tänker så är det ju marknaden som styr, det finns uppenbarligen köpare till de isländska fölen vare sig de har en viss typ av stam, en speciell färg, är slaktföl osv. Det finns uppenbarligen något som vi uppfödare här hemma i Sverige har missat, något som gör att vi inte tillgodoser marknaden med den typen av vara den efterfrågar för annars så skulle ju inte så många behöva gå över ån för att köpa föl eller unghäst.
Det är nog snarare så att vi måste sluta gnälla och bli mer konkurrenskraftiga i stället. Vi måste producera det som efterfrågas helt enkelt.

Så man ska inte få ta föl på sitt lilla sto som har ett trevligt lynne bara för att den för det mesta går i grisepass ?

Edit: Det spelar ju ingen roll att den går i grisepass för det går att få alla islandshästar att tölta. Antingen naturlig väg, alltså genom mjukgörande ridning m.m eller den "onaturliga" vägen, med tyngre skor, boots m.m. Tölt är inte omöjligt och går att träna fram och om man nu skulle vilja ta föl på sitt sto som har jättebra lynne men svårt för tölten så bör man ju välja en hingst som har bra tölt eller nedärver mycket tölt.

*kl*

Oavsett vad vi tycker och tänker så är det ju marknaden som styr, det finns uppenbarligen köpare till de isländska fölen vare sig de har en viss typ av stam, en speciell färg, är slaktföl osv. Det finns uppenbarligen något som vi uppfödare här hemma i Sverige har missat, något som gör att vi inte tillgodoser marknaden med den typen av vara den efterfrågar för annars så skulle ju inte så många behöva gå över ån för att köpa föl eller unghäst.
Det är nog snarare så att vi måste sluta gnälla och bli mer konkurrenskraftiga i stället. Vi måste producera det som efterfrågas helt enkelt.

Jaha då kanske vi i sverige ska gå ut med försäljningsargumentet: Köp våra föl annars skickas de till slakt i Italien.
Jag gnäller inte över att man köper häst från island! Det som stör mig är försäljningsargumentet.

Jag tror att Sammets_rosa menade att varesig det är slaktföl eller inte är det ju NÅGOT som gör att marknaden för "vanliga" hästar från Island ändå är så stor, och det borde betyda att det är något som vi svenska uppfödare har missat.
Varför köpa häst från Island, med eksemrisk och allt, trots att det inkl. import inte blir billigare? Det borde betyda att de hästarna har något som köparna inte tycker sig hitta bland svenskfödda hästar.

Eller så är det bara så att folk tror att hästen automatiskt är bättre bara för att den är isländsk?
Själv är jag säker på att jag kan hitta trevliga hästar i Sverige, min enda tanke på att importera kommer när jag letar efter något helt outstanding, och isf skulle det köpet gå via isländska vänner, dvs till "isländskt pris" ;)

Eller så är det bara så att folk tror att hästen automatiskt är bättre bara för att den är isländsk?
Själv är jag säker på att jag kan hitta trevliga hästar i Sverige, min enda tanke på att importera kommer när jag letar efter något helt outstanding, och isf skulle det köpet gå via isländska vänner, dvs till "isländskt pris" ;)

Det tror jag du har rätt i! Håller fullständigt med dig när det gäller svenskfödda hästar. Samma gäller när man ska hitta den där toppen hästen, då är det import som gäller för min del.
:rofl::rofl::rofl::rofl:

Ja ;)
Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att de svenska hästarna är för j*kla dyra också. har tittat på annonser idag och priserna är galna.
men, det är svenska priser, de står sig bra jämfört med andra svenska hästpriser, såklart.

Och det förstår väl vem som helst att en pureblood-ISLANDSFÖDD häst automatiskt är bättre, snyggare, töltigare och... ja... helt enkelt MER ISLÄNDSK än andra islandshästar? :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka