Rädda slaktföl från island

Sv: Rädda slaktföl från island

Skönt o se att det finns några fler häst som inte tycker att importen av dessa slaktföl är en strålande ide... Var bara det jag ville säga!;)

Skit i stammen å kolla på hur hästen är..

Men om man köper en unghäst är det en bra idé att kolla på stammen, jämför med andra avkommor efter samma hingst och kolla vad det blivit av dem, titta på vad de har för mammor och om de har givit andra avkommor för att titta på hur de har blivit osv. Ett föl som ser ut som inget som liten kan bli väldigt fin när den har vuxit upp.

Jag köper inte häsatr efter stam utan efter vad jag vill ha..
En bra trevlig individ med bra gång.. sen skiter jag totalt i om mamman eller pappan är "skit"hästar..

Finns tonvis med hästar somär "skitstammade" som lyckas komma både till SM och VM så..

Skit i stammen å kolla på hur hästen är..

Köper du en häst om den är skit bara för den råkar ha vad vi människor kallad BRA stamm?

Och vad är BRA stamm?? det ligger väl endå i betraktarens öga det ärinneflugor.. ena året är en hingst WOW och andra året är han helt ute för det har kommit nyare"bättre" hingstar![/QUOT

Men snälla..för det första så var det absolut inte det som tråden handlade..det som blev skrivet var att det bara var dåliga föl utan stam som såldes som slaktföl , och det svarade jag med att det inte riktigt stämde..
jag skrev att vissa har riktigt bra stam..jag vet inte hur du kan ta det som att jag tycker att alla hästar utan stam är dåliga hästar..
Sen tycker jag att det är lite konstigt att skriva att man inte ska kolla på stam över huvud taget..du menar att alla duktiga avlare som satsar på topp avel bara snackar massa skit..:confused:
Visst kan du hitta fina hästar utan stam, men det är ju svårt att avgöra på en fölunge som du ser på bild..

Men om man köper en unghäst är det en bra idé att kolla på stammen, jämför med andra avkommor efter samma hingst och kolla vad det blivit av dem, titta på vad de har för mammor och om de har givit andra avkommor för att titta på hur de har blivit osv. Ett föl som ser ut som inget som liten kan bli väldigt fin när den har vuxit upp.[/QU

:bow:

Riktigt bra stam har de ju inte men okej jag kan köpa att vissa av dem har en okej stam. Kan även hålla med om att det finns de hästar här i sverige som har sämre stam men dessa har oftast en mamma som kommer ifrån island och kommer från just ett blodsto.
Vi har så bra avel i sverige så det finns ingen anledning enligt mig att ta in medelbra hästar. Däremot tycker jag att man ska impotera topphästar så vi inte halkar efter i avlen.

Åter till slakt fölen. Varför är det ingen som sätter stopp för detta? Har sett att ett sto e till salu här på buke som är just ett slaktföl. Jag skulle aldrig punga ut 20-25 tusen för ett sådant sto. Enligt mig kommer dessa hästar aldrig att kunna tillföra avlen nåt. Oftast är det fölen med färg som säljs. Jag personligen är sååå emot färgavel. Enbra häst har ingen färg, lyder ett gammalt ord språk. Men visst där är ju en sak som dessa föl kan tillföra avlen FÄRG.

Och vad är BRA stamm?? det ligger väl endå i betraktarens öga det ärinneflugor.. ena året är en hingst WOW och andra året är han helt ute för det har kommit nyare"bättre" hingstar!

Tycker väl inte att "bra stam" ligger i betraktarens öga..alla föräldrar, människor och djur nedärver ju vissa saker till sina avkommor...

En hingst får ju sin bedömning utefter hur bra han är, vi har ju fasta avelsmål och ger poäng på ett visst vis..

Blup är ju beräknat på arvsanlag inget annat, vilket gör det väldigt intressant vid avel..

däremot tycker jag att det är tråkigt att det är dom hingstar som syns mest på tävlingsbanorna som används mest till avel..tycker personligen att det är mycket mer intressant vad dom nedärver eftersom det är avkomman jag ska rida på inte pappan..
Därför är ju "Elit för avkommor" mer intressant än snabbaste pass tiden..

Köper amn en unghäst så ska amn kolal på hur den ser ut.. gämföra med andra unghäsatr..Se hur rör den sig??

Ser amn att den bara flyger fram svävar och har ruskigt bra gång köper man väl den..

Mitt sto har inge superstamm men inte heller skitstamm.. endå är hon den bästaste hästen som finns enligt mig.. jag har en häst kan jag träna på , tävla på rida ut på en riktig bra häst helt enkelt..
Inge jag vinner VM på meeeen å andra sidan inte riktigt mina mål med att ha häst!

Det är ju samma sak de här med färg inte köper man en häst ENBART efter färgern??
Samma sak med stammen.. man köper ju inte en häst ENBART efter stammen
Det är ju så mkt annat som måste klaffa!

Jag har inte sagt att man ska skita totalt i att kolla på stammen..
Men den är för MIG inte det viktigaste
När ajg köpte jorunn köpte jag henne het efter makänsla.. jag hade ingen som helst aning om vad stammen betydde eftersom jag kan nada om isis stam.
Endå fick jag en ruskigt fin bra häst som jag kan tävla träna och ha riktigt roligt med i månag månag år framöver..
Så nej stammen är inte allt.

Sen visst avlar man på enbart skit så klart man får skit. men de är ju itne de vi pratar om=)
Utan Klass 2 anses nästan som dåligt och klass1 som de enda alternativet om man ska tävla nästan låter de som.

Godkända ska ju både mamma å pappan vara enligt mig för att avla... så skitstam finns inte för mig

Riktigt bra stam har de ju inte men okej jag kan köpa att vissa av dem har en okej stam. Kan även hålla med om att det finns de hästar här i sverige som har sämre stam men dessa har oftast en mamma som kommer ifrån island och kommer från just ett blodsto.
Vi har så bra avel i sverige så det finns ingen anledning enligt mig att ta in medelbra hästar. Däremot tycker jag att man ska impotera topphästar så vi inte halkar efter i avlen.

Åter till slakt fölen. Varför är det ingen som sätter stopp för detta? Har sett att ett sto e till salu här på buke som är just ett slaktföl. Jag skulle aldrig punga ut 20-25 tusen för ett sådant sto. Enligt mig kommer dessa hästar aldrig att kunna tillföra avlen nåt. Oftast är det fölen med färg som säljs. Jag personligen är sååå emot färgavel. Enbra häst har ingen färg, lyder ett gammalt ord språk. Men visst där är ju en sak som dessa föl kan tillföra avlen FÄRG.

Nej, RIKTIGT bra stam har dom ju inte..svårt med betoning när man skriver..det jag menade med riktigt bra stam var, riktigt (förvånande) bra stam för att vara slaktföl..

Tycker själv om fina färger på hästar, men färgen måste sitta på en fin häst för att det ska funka för mig..annars kan jag ju köpa en kossa från grannbonden (skäck)

Nej, RIKTIGT bra stam har dom ju inte..svårt med betoning när man skriver..det jag menade med riktigt bra stam var, riktigt (förvånande) bra stam för att vara slaktföl..

Tycker själv om fina färger på hästar, men färgen måste sitta på en fin häst för att det ska funka för mig..annars kan jag ju köpa en kossa från grannbonden (skäck)

Jag gillar också färg men det är inte det som väger tyngst. Snarare är det det sista jag tittar på. Dock är det plus om den har allt jag letar efter och färg. Men jag tycker inte att det finns så många "färghästar" som uppfyller de kraven jag ställer.

Köper man en unghäst så ska man kolla på hur den ser ut.. jämföra med andra unghästar..Se hur rör den sig??
Ser amn att den bara flyger fram svävar och har ruskigt bra gång köper man väl den..

Que? Många unghäst/föl showar i hagen även om de inte "är någonting". Att jämföra med andra hästar i samma hage kanske inte heller är en hit om man inte vet vad det är för något. Att titta på stam, jämför halvsyskon osv tror jag är bra om inte väldigt intressant för att se vad det skulle kunna bli för något av hästen.

Mitt sto har inge superstam men inte heller skitstam.. endå är hon den bästaste hästen som finns enligt mig.. jag har en häst kan jag träna på , tävla på rida ut på en riktig bra häst helt enkelt..
Inge jag vinner VM på meeeen å andra sidan inte riktigt mina mål med att ha häst!

Det är ju samma sak de här med färg inte köper man en häst ENBART efter färgern??
Samma sak med stammen.. man köper ju inte en häst ENBART efter stammen
Det är ju så mkt annat som måste klaffa!

Hon är den bästa hästen enligt dig men hon är inte den bästa hästen enligt t.ex. tävlingssyfte och vill man ha en trevlig familjehäst tycker jag man ska leta i Sverige, det finns många bra familjehästar här och genom att inte importera medelbra hästar från Island undviker man att den hästen antagligen skulle fått eksem, den långa resan hit från Island osv.

Och ang. färg så hjälper det mycket. Både för köparen och säljaren. Om man har en tvååring t.ex. utan någon speciellt meriterad stam men som är konstantskimmel så kan man lägga till 5-10 tusen extra på priset bara pga färgen. Och eftersom man inte kan provrida en tvååring utan endast se den springa löst så hjälper färgen nog till med övertalningen.

Och idag är det faktiskt folk som köper föl från Island bara för stammen. Om en häst har t.ex. Hrafn, Orri eller Odur i nära sig i stammen blir det ofta en bra häst.

Jag gillar också färg men det är inte det som väger tyngst. Snarare är det det sista jag tittar på. Dock är det plus om den har allt jag letar efter och färg. Men jag tycker inte att det finns så många "färghästar" som uppfyller de kraven jag ställer.

Håller med..det är absolut inte det viktigaste, men visst är det roligt..och ska man sälja sina föl så får man ju bättre betalt för en skäck en för en fux, om dom annars är likvärdiga..
I Sverige finns det inte så mycket hingstar som har både "färg" och allt det andra, men på Island finns det "färg hingstar" som är bra mycket bättre än våra bästa elit "svartingar":rofl:..så att en häst har en fin färg gör inte att den är sämre..vi ligger bara lite efter i aveln..

Que?

Och idag är det faktiskt folk som köper föl från Island bara för stammen. Om en häst har t.ex. Hrafn, Orri eller Odur i nära sig i stammen blir det ofta en bra häst.

Så kan man väl ändå inte säga. Bara för att de har de hingstarna i sin stam blir de inte bra. Om det ska bli en bra häst i min definition måste de ha mer än 1-3 bra hingstar i sin stam. Stona är en viktig del, enligt mig den allra viktigaste. Hingstar kan inte göra underverk.

Varför är det ingen som sätter stopp för detta?

Varför är det ingen som räddar dom svältande barnen med AIDS i Afrika ? Varför är det ingen som sätter stopp på krig på jorden ?

Varför är det så hemskt att sälja s.k. Slaktföl till utlandet ? Visst, det är dåligt att spela på människors dåliga samvete men om nu hästen kommer till ett kärleksfullt hem så fine ..
Det finns värre saker ..

Så kan man väl ändå inte säga. Bara för att de har de hingstarna i sin stam blir de inte bra. Om det ska bli en bra häst i min definition måste de ha mer än 1-3 bra hingstar i sin stam. Stona är en viktig del, enligt mig den allra viktigaste. Hingstar kan inte göra underverk.

Det var därför jag skrev ofta.

Tittar man på många av de bästa hästarna på Island har nästan alla någon av dessa matadorer i sig. De är ganska säkra kort. Sen får man ju stå för utbildningen för att ta fram det fina själv.

Hon skrev ju dessa hingstar som EXEMPEL.

Men det är faktiskt så att många som köper häst från Island (spec. föl och unghästar) köper just hästen för stammens skull. Men det är ett lotteri, som med alla unghästar.

Det var därför jag skrev ofta.

Tittar man på många av de bästa hästarna på Island har nästan alla någon av dessa matadorer i sig. De är ganska säkra kort. Sen får man ju stå för utbildningen för att ta fram det fina själv.

mmm men de har inte ett sto med dålig stam, bedömning heller.

Hon skrev ju dessa hingstar som EXEMPEL.

Men det är faktiskt så att många som köper häst från Island (spec. föl och unghästar) köper just hästen för stammens skull. Men det är ett lotteri, som med alla unghästar.

Jag har väl ändå inte sagt att det är fel att köpa in unghästar med bra stam. Men det beror på vad man menar med bra stam. Det är inte bara pappa som räknas.

Nej, det är aldrig bara pappa som räknas.
Det är därför man tittar även på mammans sida, vilket även det skrevs av samma användare i några inlägg ovanför.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka