Rädda slaktföl från island

Sv: Rädda slaktföl från island

Varför är det ingen som räddar dom svältande barnen med AIDS i Afrika ? Varför är det ingen som sätter stopp på krig på jorden ?

Varför är det så hemskt att sälja s.k. Slaktföl till utlandet ? Visst, det är dåligt att spela på människors dåliga samvete men om nu hästen kommer till ett kärleksfullt hem så fine ..
Det finns värre saker ..

Det där va en j'vligt dålig jämförelse. Här handlar det om att folk tjänar pengar och gör det på ett sätt som för mig inte är ok när man anväder sig av människors svaga sida.

Dessa slaktföl tillför inget i avlen. Dessutom konkurrerar de med våra svenska föl som oftast har bättre stam. Man räddar liksom igen det blir nåt annat föl som slaktas istället.

Nu får du lugna ner dig lite, och välja dina ord med bättre omsorg. Fortsätter tråden i det här tonläget, ser jag mig tvingad att stänga den.

Boj/moderator

Det där va en j'vligt dålig jämförelse. Här handlar det om att folk tjänar pengar och gör det på ett sätt som för mig inte är ok när man anväder sig av människors svaga sida.

Dessa slaktföl tillför inget i avlen. Dessutom konkurrerar de med våra svenska föl som oftast har bättre stam. Man räddar liksom igen det blir nåt annat föl som slaktas istället.
Jämför inte, säger bara att det finns saker som är värre som man kan lägga sin energi på istället.

Bara för att ett föl har dålig stam betyder det inte att det inte är en fin häst, den kanske är apflott och har jättebra lynne. Eller så kanske den inte har superrörelser men ändå har superlynne och ger sin ägare mycket lycka. Ska inte dessa hästar få göra det ?
Och vad säger att alla dessa hästar kommer ingå i aveln ? Det behövs även snälla familjehästar, och dessa behöver inte ha toppstam eller superrörelser. Dom fyller sin funktion ändå.

Jämför inte, säger bara att det finns saker som är värre som man kan lägga sin energi på istället.

Bara för att ett föl har dålig stam betyder det inte att det inte är en fin häst, den kanske är apflott och har jättebra lynne. Eller så kanske den inte har superrörelser men ändå har superlynne och ger sin ägare mycket lycka. Ska inte dessa hästar få göra det ?
Och vad säger att alla dessa hästar kommer ingå i aveln ? Det behövs även snälla familjehästar, och dessa behöver inte ha toppstam eller superrörelser. Dom fyller sin funktion ändå.

:bow::bow:

Urless o skulle egentligen inte bry mig men blir så trött på folk som inte tar reda på fakta först! Ofta har de s.k "Slaktfölen" mkt bra stam bakom sig! En av gårdarna där jag säljer föl ifrån har många bedömda morfädrar? om nu det är ett ord? ;) samt pappa bedömd o med en exteriörbedömning på 8.44 från i fjol!!! är det skit det??? vad avlar NI på egentligen i så'na fall??? *imponerad* Fölen från den andra gårdens pappa är nu på inridning för bedömning! o e. Saer frá Bakkakóti, är han också dålig nu??? Måste ha gått MKT framåt här i Sverige som jag inte har en aaaaning om??? På Island äter man fölkött! vi äter kalv/lamm/gris mm mm här, detta gör att man gärna tar in en bra hingst till sina ston, sparar några avkommor o försöker sen sälja dom man verkligen tycker är fina o resten går oftast till slakt = mat. MEN inga fel på dessa föl alls, MKT flotta, o ser man inte det vet då inte jag om man är särskilt insatt? Som jag sagt tidigare, dumförklara inte andra utan köp det ni själv vill ha :) Lycka till med Era isisar :)

Här är ingen som dumförklarat någon.
Vi har dessutom reda konstaterat att många av fölen har trevlig stam, just för att de ska gå att sälja om det blir bra hästar av dem.

vad jag (vi?) vänder oss emot är hysterin över att det ska räddas föl för att det är synd om dem om de blir slaktade.
Om det inte någonstans i annonsen står att det är ett slaktföl så hade jagi nte brytt mig nämnvärt. Men att spela på folks dåliga samvete över att någon ska äta upp gullefölet, det förstår jag inte.

Som sagt- hästen mår inte dåligt av att slaktas och ätas. Det är inget de behöver "räddas" från.
Att folk köper föl från Island som är extraordinära och kan tillföra aveln i Sverige något, det motsätter jag mig inte.
MEN- att lägga 20 000 kr minst på att få ett alldeles lagom trevligt föl från Island, och dessutom riskera att hästkraken utvecklar eksem, när man kan köpa en lika bra häst här utan dyra importkostnader, det övergår mitt förstånd.
Bättre slaktad häst än eksemhäst.

Förstår du vad jag menar?

EDIT: Jag vill alltså förtydliga att jag inte ser något fel med att köpa hästar från Island, varesig de är från blodston eller hotshot-gårdar om man köper just den hästen därför att det är just DEN man vill ha, den där pärlan man inte kunnat hitta någon annanstans! Att köpa medelmåttig hästar som man likagärna skulle kunna hitta i sverige/danmark, men istället väljer att köpa från Island för att det är "synd om den för annars slaktas den", det är det jag vänder mig emot.

Senast ändrad:

Egentligen tycker jag inte att det är ngt större fel på fölen som annonseras ut det är själva försäljningsargumentet med tillhörande snyft som retar mig:crazy:.
När det gäller aveln är det ju så att det används välstammade hingstar (har faktiskt en bekant som är kobonde och bor bredvid Sigurbjörn Bárdarssons gård som brukar få låna riktiga topphingstar till sina slaktston, ett år hade han Markús frá Langholtsparti gående i hagen...) och visst finns det välstammade ston i flockarna men det är ju inte så att bönderna väljer ut vilken hingst som ska betäcka vilket sto och många ston är oinridna (trots bra stam) så själva urvalsarbetet, att välja ihop ston och hingstar, som jag anser vara en viktig del av avelsarbetet, blir ju lite försummat. Det blir ju så att man får låna en hingst och så används han på hela flocken så att säga

Då är det ju läge att saluföra dem som "bra" hästar och inte slaktföl.
Tror att det är just "slaktföl" som försäljningsargument de flesta reagerar på. Att köpa en häst för att det är "synd" om den är ju ingen hit.

Ah!men varför får man inte vara ärlig i annonseringen??? ska man inte vara det??? jag skriver att dom går till slakt troligen i November för om någon är intresserad o kanske väntar för länge blir det för sent. Vet själv att man inte kan "rädda" alla men tycker det är så otroligt synd att slakta så vackra o fina föl! :) Det ÄR ju slaktföl... det är tjejen på ena gården på Island som vill att folk vet det redan från början så dom inte undrar var resten tar vägen sen...tycker jag är ärligt o bra jag...? Jag vill INTE sälja föl till någon som inte har möjlighet att ta hant om dom, självklart inte, då har dom det nog bättre den andra vägen tyvärr... Försöker inte att spela på folks känslor därför har jag inte skrivit det i annonserna tidigare (vad jag kommer ihåg nu, kanske i fjol) men just i en nu gjorde jag det för det är dagens sanning o ärlig försöker vi väl vara? :)

Självklart får du skriva vad du vill i dina annonser, men jag stör mig ändå på den här typen av annonsering och tycker inte det känns seriöst.

*undrar* hade det varit mer seriöst att lägga på några tusen o sälja dom??? Om det se'n kommer fram att det varit "slaktföl", vad hade köparna tyckt då???...hmm... bara undrar lite lätt...? :)

Jag menar inte att annonseringen inte är ärlig eller att du försöker lura ngn eller så! Kanske fel ordval av mig! Det finns ju även islänningar som köper föl av bönder med den här typen av avel och det blir ofta bra hästar av dem men där kallar men dem inte slaktföl eller kör nån "köp mig annars dör jag-argument", de finaste säljs ändå. Det är väl det där "om du inte köper mig kommer jag bli slaktad" som jag personligen vänder mig emot, men om du trivs med det så är det ju bra, jag behöver inte gilla det;)

Men då behöver väl inte heller du ta åt dig, då vi inte kommenterar just dina försäljningar?
Du säger ju att du säljer snygga individer med bra stam och att du inte spelar på folks känslor- skitbra!

Det finns andra däremot som har gjort en stor grej av just det här med att få folk att rädda de stackars fölen som "vill leva" (jag vet, jag har diskuterat med dem). Det är synd om fölen, och de ska räddas.
De fölen har ingen vidare stam och är inte vidare outstanding på något sätt.

Mina isländska vänner tror jag inte skulle bry sig om att berätta att fölen skulle slaktas, det är sånt som är normalt där, varesig det är blodsto-föl eller andra som inte håller måttet.
Han säljer de fölen som blir bra, precis som han gör med sina andra föl som inte är avkommor till blodston. De som inte blir lovande eller sålda slaktas, och det är inga konstigheter.

Sen är det ju inget fel med att vara ärlig, men personligen bryr jag mig inte om varför fölet blev producerat från början. Kan ju vara trevligt att få reda på att det brinner i knutarna om jag redan tagit kontakt med säljaren och visat mitt intresse- då är det ju dumt att inte få veta att fölet slaktas inom en månad. Men personligen ser jag ingen anledning till varför man ska skriva ut det i annonsen, är fölen så bra så kommer de bli sålda fastän de står under slakthot :)

Så då köper du några nu då du med? ;) skämtar! :) Kalas! Det är som sagt därför jag INTE gärna går ut med det o hoppas självklart att dessa vackra o härliga föl får MKT bra hem :):) O som du säger, många islänningar köper upp dessa föl o säljer vidare, inget fel i det heller men jag vill inte tjäna något på så'na här ullbollar :) Tack för din diskussion! Skönt med en där man kan se ifrån båda håll :) Ha det gött för nu glömmer jag nog bort att skriva här igen :) Tack tack för mig! :)

vad jag (vi?) vänder oss emot är hysterin över att det ska räddas föl för att det är synd om dem om de blir slaktade.
Om det inte någonstans i annonsen står att det är ett slaktföl så hade jagi nte brytt mig nämnvärt. Men att spela på folks dåliga samvete över att någon ska äta upp gullefölet, det förstår jag inte.

Som sagt- hästen mår inte dåligt av att slaktas och ätas. Det är inget de behöver "räddas" från.
Att folk köper föl från Island som är extraordinära och kan tillföra aveln i Sverige något, det motsätter jag mig inte.
MEN- att lägga 20 000 kr minst på att få ett alldeles lagom trevligt föl från Island, och dessutom riskera att hästkraken utvecklar eksem, när man kan köpa en lika bra häst här utan dyra importkostnader, det övergår mitt förstånd.
Bättre slaktad häst än eksemhäst.

EDIT: Jag vill alltså förtydliga att jag inte ser något fel med att köpa hästar från Island, varesig de är från blodston eller hotshot-gårdar om man köper just den hästen därför att det är just DEN man vill ha, den där pärlan man inte kunnat hitta någon annanstans! Att köpa medelmåttig hästar som man likagärna skulle kunna hitta i sverige/danmark, men istället väljer att köpa från Island för att det är "synd om den för annars slaktas den", det är det jag vänder mig emot.

:bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Det finns gott om bra familjehästar både inom sverige och danmark med antingen superlynne eller fina rörelser kanske både och. Varför impotera halvbra hästar som riskerar få eksem. När de finns på nämre håll och ligger i samma prisklass?

En familj köper ett sto som är ett "slaktföl" detta föl växer upp och sedan vill familjen ta ett föl. Då har den väl använts i aveln? De allra flesta stofölen som kommer in kommer få åtminstone en avkomma.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka