Rädda slaktföl från island

L

Lenja

Nu är de här igen! Jag fattar inte att folk går på detta. Fölen lider inte, de går på stora beten hela sommaren för att sedan få en bultpistol i pannan innan de ens hinner reagera. Det är ju så alla djur avlivas som går till livsmedel. Var är det för skillnad på ett föl och en kalv?
De föl som säljs lämnar bara plats till ett annat i "slatkkön". Islänningar äter hästkött, om det nu är någon som undgått detta. De är ju inte direkt billigare än våra svenskfödda föl med en känd stamtavla och förstaklasshingst och eventuellt ett andraklassto till mor. Detta är tragiskt enligt mig. :cry:

Sv: Rädda slaktföl från island

Man räddar ingen, snarare får islänningarna mindre mat. Att äta hästkött för dem är som att äta nötkött för oss. Likadant smakar det också.

Senast ändrad:

Alla sätt är bra utom dom dåliga ..
Visst, jag kan tycka det är rätt dumt att få fölen sålda genom att dra till med att dom slaktas annars och att man räddar fölet från slakt om man köper den.
Men samtidigt så är jag rätt trött på att detta ska dras upp. Om folk känner för att slänga ut dom pengarna på ett s.k. slaktföl så är det upp till dom ..
Vet inte om jag kan hålla med dig om att det är tragiskt, dom försöker sälja fölen istället för att slänga iväg alla till slakt - det kan ju knappast kallas tragiskt. Det TRÅKIGA däremot, är att dom utnyttjar människans dåliga samvete eller vad man nu ska kalla det för att få fölen sålda.

Nu är de här igen! Jag fattar inte att folk går på detta. Fölen lider inte, de går på stora beten hela sommaren för att sedan få en bultpistol i pannan innan de ens hinner reagera. Det är ju så alla djur avlivas som går till livsmedel. Var är det för skillnad på ett föl och en kalv?
De föl som säljs lämnar bara plats till ett annat i "slatkkön". Islänningar äter hästkött, om det nu är någon som undgått detta. De är ju inte direkt billigare än våra svenskfödda föl med en känd stamtavla och förstaklasshingst och eventuellt ett andraklassto till mor. Detta är tragiskt enligt mig. :cry:

Håller fullständigt med dig. Det är tragiskt att kränga föl med detta försäljningargument. Det är lätt att man förmänskligar djuren och tror att de lider för att de ska slaktas. Djur är "här och nu" och har inte en susning om vad slakt är.
Det vore kanske bättre att bearbeta blodsto-produktionen så det inte behöver bli slaktföl.
Det värsta är att dessa föl ofta hamnar hos människor med "stort hjärta" och som sedan tycker synd om dessa små slaktföl. Då kan det bli problem. Om det sedan är ett stoföl så vill man kanske ha ett föl på det söta slaktstoet och då är det inte säkert att man har kunskapen att välja rätt hingst utan man tar den som står närmast och är billigast.
Nu får vi hoppas att folk är tillräckligt kunniga för att inte gå på denna marknadsföring.

Jag är ny i 'islandshästvärlden' så jag undrar då vad är det för skillnad på 'slaktfölen' och vanliga föl som ligger ute till försäljning? Eller går alla föl som inte säljs/används till slakt och det är ett försäljningsknep? Eller är de sämre i stam, gångarter, lynne, något annat?

Kanske dum fråga men jag undrar bara vad det är som avgör att ett föl ska bli slaktföl och inte säljas. (fast tydligen ska de säljas om de ligger på annons) Om det är någon svaghet av något slag borde väl inte islandhästintresserade vilja köpa de fölen ändå iom att man vill ha så bra individer som möjligt? Eller är jag helt ute och snurrar nu?:confused:

Slaktföl produceras fram för att man vill få fram ett ämne som finns i stoets råmjölk (tror jag att det är) eller om det bara finns i mjölken. Pappan till dessa föl är oftast inga hingstar som är "bra" att avla på utan som bara används för att just producera ett föl. När fölet är avvant går det till slakt och blir mat åt islänningarna men nu har svenskarna kommit på att det är synd om fölen och därför måste alla importeras hit.

Okej, så det lär inte vara de bästa exemplaren? Eller det är ju klart att alla hästar har sitt värde, men jag menar för att föra rasen framåt och så?

Jo, det är ju lätt att man blir så att man vill rädda alla djur. (själv vegetarian sen 16 år) Men om de går till användning i livsmedelsproduktion så kommer de ju till 'någon nytta'. Så inte det blir så att nån smart människa kommer på att folk vill köpa dessa föl och de kanske är billigare att producera än 'bra' föl med bra stam och på så vis försämrar rasen i längden. Jag bara sitter och spånar nu alltså. (hemma och är sjuk och snurrig av mediciner)

Jag tror nog att många som ser kor som heliga djur tycker vi är fruktansvärda som använder kor som slaktboskap så det där är nog lite kulturellt betingat. Egentligen är det ju inte värre att slakta hästar till mat än att slakta kor eller grisar eller något annat djur.

På island har man fött upp hästar till slakt sen urminnes tider. Precis som vi gör med våra nöt och grisar. Så det här med slaktföl är inget som bara kommer ifrån dessa blodston. Det är enbart ett argument som just ska gå in i människor som är alldeles för lätt lurade. Skillnaden mellan slakt föl och vanliga föl är den att de vanliga fölen är att antingen den ena eller bägge föräldrarna är bedömda. Dessa slaktföl har ingen direkt stamtavla, de är efter närmaste grannes unghingst eller nån unghingst som är född på gården.

Isläningarna får inte alls mindre mat. Det är något annat föl som får sätta livet till istället för det som är sålt.

Tänk om nån här i sverige skulle gå ut i tex indien Rädda alla tjurkalvar, de slaktas som en biprodukt utav mjölken.
Det skulle ju inte sätta stopp för våran konsumtion av nöttkött. Det blir bara någon som tjänar pengar och bonden ökar sin kapacitet för här tjänar man ju pengar.

Senast ändrad av en moderator:

Alla sätt är bra utom dom dåliga ..
Visst, jag kan tycka det är rätt dumt att få fölen sålda genom att dra till med att dom slaktas annars och att man räddar fölet från slakt om man köper den.
Men samtidigt så är jag rätt trött på att detta ska dras upp. Om folk känner för att slänga ut dom pengarna på ett s.k. slaktföl så är det upp till dom ..
Vet inte om jag kan hålla med dig om att det är tragiskt, dom försöker sälja fölen istället för att slänga iväg alla till slakt - det kan ju knappast kallas tragiskt. Det TRÅKIGA däremot, är att dom utnyttjar människans dåliga samvete eller vad man nu ska kalla det för att få fölen sålda.

Om du nu är trött på detta så behöver du väl inte komma in i disskussionen.

De försöker tjäna pengar på fölen. Det fölet som blir sålt kommer lämna plats till ett annat. Antalet slaktade föl går inte ner. Genom detta kommer bönderna betäcka fler ston efter som att här finns pengar att tjäna.

Slaktföl produceras fram för att man vill få fram ett ämne som finns i stoets råmjölk (tror jag att det är) eller om det bara finns i mjölken. Pappan till dessa föl är oftast inga hingstar som är "bra" att avla på utan som bara används för att just producera ett föl. När fölet är avvant går det till slakt och blir mat åt islänningarna men nu har svenskarna kommit på att det är synd om fölen och därför måste alla importeras hit.

Det är inte råmjölken utan man tappar dessa ston på blod för att framställa ett hormon som sedan används till köttdjur.

Jo visst är det inga konstigheter att man äter föl på Island, så har det alltid varit..och jag kan hålla med om att det är tråkigt sätt att annonsera , köp annars dör dom)..
Men hur många föl är det inte som föds i Sverige varje år som har bra mycket sämre stam än slaktfölen på Island..om man kikar på slaktfölens stam så är den vissa gånger ganska bra, bättre än många svenska föl..
Det är ganska liten procent svenska föl som har 1klass pappa och 2klass mamma..många föl som föds i Sverige skulle ha blivit mat om dom blivit födda på Island..

Jo visst är det inga konstigheter att man äter föl på Island, så har det alltid varit..och jag kan hålla med om att det är tråkigt sätt att annonsera , köp annars dör dom)..
Men hur många föl är det inte som föds i Sverige varje år som har bra mycket sämre stam än slaktfölen på Island..om man kikar på slaktfölens stam så är den vissa gånger ganska bra, bättre än många svenska föl..
Det är ganska liten procent svenska föl som har 1klass pappa och 2klass mamma..många föl som föds i Sverige skulle ha blivit mat om dom blivit födda på Island..

Det har du säkert rätt i och då är det ännu mindre anledning att importera fler hästar av tvivelaktig kvalité. Om sedan dessa föl används i avel så tror jag inte de tillför något.

Nja, det är väl möjligt att det även används till köttdjur. Men det tillverkas också cancermedicin bl a till barn av detta.

Det där är bara bullshit! Slaktfölen har inte alls någon stamtavla, de finns knappast några först-andraklass bedömda individer ideras stamtavla. Dessutom köper jag inte argumentet som dessa säljare kör med att fölen har ovanlig stamtavla. Ja visst är den det för de är enbart en massa gårdshästar utan några som helst kända släktingar, okej kanske nån orri son på sin höjd.

De allra flesta fölen som födds här i sverige har åtminstone en förstaklass pappa. Sedan finns det några som har andraklass pappor.

Det har du säkert rätt i och då är det ännu mindre anledning att importera fler hästar av tvivelaktig kvalité. Om sedan dessa föl används i avel så tror jag inte de tillför något.

Nej det håller jag med om, finns ingen anledning att köpa "dåliga hästar" från Island, finns redan så många i Sverige..:rofl:
Menar bara att det skrivs så mycket om hur otroligt korkat det är att köpa hästar från Island som inte har topp stam men det är helt ok att vissa gårdar i Sverige föder upp ett 20tal liknande hästar och säljer dom som framtida familjehästar...
På Island har man ju ett mycket större urval av hästar, och mycke, mycke fler bra hästar, så deras "dåliga" hästar är faktiskt bättre än många medel hästar i Sverige..

Det där är bara bullshit! Slaktfölen har inte alls någon stamtavla, de finns knappast några först-andraklass bedömda individer ideras stamtavla. Dessutom köper jag inte argumentet som dessa säljare kör med att fölen har ovanlig stamtavla. Ja visst är den det för de är enbart en massa gårdshästar utan några som helst kända släktingar, okej kanske nån orri son på sin höjd.

De allra flesta fölen som födds här i sverige har åtminstone en förstaklass pappa. Sedan finns det några som har andraklass pappor.

Bullshit..starka ord här..jag har nog missat det där med "ovanlig" stam..haha..det är nog bullshit..
Säger inte att alla slakt föl har bra stam, säger bara att om man kollar upp deras stam på worldfengur så inser man att ganska många har många kända namn i sin stam, har även sett flera med ganska hög blup..
Kollar du stam på Svenska föl så har dom många gånger inte nån bättre stam, till och med sämre..
Även om dom flesta svensk födda föl har 1klass eller 2klass pappor så måste man ju även kolla på bedömningen, stammen och bluppen..och att inte glömma MAMMORNA, I Sverige används mycke ston som inte skulle ha passat till annat än blodston på Island..

Fast det där beror ju helt på vilket ställe man tittar på :idea:
Vi har goda vänner på Island som föder upp bra sporthästar och bl.a äger en del av Orri- de har blodston också, vid sidan av.
Dessa ston betäcks med gårdens egna unghingstar med riktigt bra stam, för att kunna sälja dem som blir bra. De som inte säljs slaktas.
Inget fel i det tycker jag- är nu hästen trevlig och med fin stam så får den gärna säljas.

Däremot håller jag helt med dig, jag blir förbannat trött på "Rädda de stackars små fölen"-kampanjerna. Bönderna tjänar pengar på sina blodston, och islänningar äter gärna upp de slaktade fölen, var sjutton är problemet?
Vill köpa en halvkass häst så finns det gott om sådana här i Sverige.

Har hört om blodston som behandlas dåligt, och dessa borde man väl isf vara större kanditater för "räddning" än fölen som går och gottar sig tills de plötsligt slaktas, intet ont anande.

Ser inga fel i att föda upp hästar till slakt och äta upp dom..
Hästarna är väl den enda djurslag isåfall som har ett drägligt liv tills de dör.
Föds upp på stora ytor lever vildhästliv tills de blir mat..
De vill ajg inte kalla att kor gör som får vara instängda i små trälådor eller grisar ännuvärre som är flera i ett bås och som aldirg får se solen.
Har dom tur lyser den när dom ska kliva på och av slaktbilen:crazy:

Kött som kött!

Jag köper inte häsatr efter stam utan efter vad jag vill ha..
En bra trevlig individ med bra gång.. sen skiter jag totalt i om mamman eller pappan är "skit"hästar..

Finns tonvis med hästar somär "skitstammade" som lyckas komma både till SM och VM så..

Skit i stammen å kolla på hur hästen är..

Köper du en häst om den är skit bara för den råkar ha vad vi människor kallad BRA stamm?

Och vad är BRA stamm?? det ligger väl endå i betraktarens öga det ärinneflugor.. ena året är en hingst WOW och andra året är han helt ute för det har kommit nyare"bättre" hingstar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka