Rädda kallbloden!?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Giantchill
  • Startdatum Startdatum
Sv: Rädda kallbloden!?

Ja nu är det ju några år sen, han var född 84, och redan då var det svårt. Att matcha alltså....vill man åka land i rike runt så kanske, men jag hade mest vbl i stallet.
Hade det funnits MER lopp så tror jag ändå att det skulle gå, MEN i dagsläget fylls ju kanske inte loppen så man sitter i ett typ moment 22 läge.

Det där är säkert bra, men jag tror att det kommer bli många många många hästar ute på banan som inte är färdiga för det igentligen.
Då kommer det att bli en start för att få pengarna, det räcker ju att köra 50 eftersom man inte blir distanserad.
Sen efter starten, kan man ställa av, träna vidare för att hästen ska få växa klart och mogna psykiskt innan man börjar att träna ner den i tiderna.

Tråkigt, men tyvärr, förmodligen sant.

Jo, jag vet om den risken. Tyvärr! Visst vore det önskvärt att t.ex. varmblodiga tvååringar skulle kunna bli distanserade med nuvarande tävlingsprogram och på samma sätt skulle jag tycka att det var önskvärt med ovanstående förslag. Det skulle enligt mig vara en förutsättning att man skulle kunna distansera.

Angående Sleipner har jag själv suttit med i lokal förening och även deltagit på riksmötet (många år sedan). Tyvärr fanns (och finns?) det dock bakåtsträvare inom organistaionen. Det är nya tider 2008 och ska man överleva kan man inte börja prata om brukshästen. Numera har jag inga egna intressen i att kallbloden ska överleva, men tycker att det vore trist om rasen försvinner från travbanorna. Jag tycker dock att man bör vara någorlunda realist i sina önskemål för att vinna mark.

Angående Sleipner har jag själv suttit med i lokal förening och även deltagit på riksmötet (många år sedan). Tyvärr fanns (och finns?) det dock bakåtsträvare inom organistaionen. Det är nya tider 2008 och ska man överleva kan man inte börja prata om brukshästen. Numera har jag inga egna intressen i att kallbloden ska överleva, men tycker att det vore trist om rasen försvinner från travbanorna. Jag tycker dock att man bör vara någorlunda realist i sina önskemål för att vinna mark.

Jag ska precis börja engagera mig i min lokalavdelning, och hoppas innerligt att känslan inte ska bli som du beskriver den.

Håller med Lillcaksa om att uppfödningen kanske ändå inte är det största problemet, utan att köpare saknas.. Och vad lockar köpare? Chansen att tjäna pengar.
Som jag tidigare sagt så är jag inte insatt i hur propparna ser ut, men om det är som ni säger att det skrivs ut likadana lopp inom samma vecka på Norrlandsbanorna så kan jag inte förstå hur de bestämmande tänker?? Dessutom tycker jag det är synd och skam att t.ex. Bergsåker kan köra travdagar med kanske ett kallblodslopp.

Svenskbonusen är nåt att ta fasta på! Det måste vi jobba för, eller nåt liknanade i alla fall.

Jag ska precis börja engagera mig i min lokalavdelning, och hoppas innerligt att känslan inte ska bli som du beskriver den.

Håller med Lillcaksa om att uppfödningen kanske ändå inte är det största problemet, utan att köpare saknas.. Och vad lockar köpare? Chansen att tjäna pengar.
Som jag tidigare sagt så är jag inte insatt i hur propparna ser ut, men om det är som ni säger att det skrivs ut likadana lopp inom samma vecka på Norrlandsbanorna så kan jag inte förstå hur de bestämmande tänker?? Dessutom tycker jag det är synd och skam att t.ex. Bergsåker kan köra travdagar med kanske ett kallblodslopp.

Svenskbonusen är nåt att ta fasta på! Det måste vi jobba för, eller nåt liknanade i alla fall.

Härligt! Det behövs ett nyare "tänk" och nytt blod i leden. Jag önskar dig all lycka och hoppas på framgång. :bow:

Propositionsplanering är ett svårt ord som nästan ingen vet vad det betyder och innebär. Tyvärr! Det är ett viktigt ord, faktiskt en av hörnstenarna i svensk travsport.

Svenskbonusen tycker jag också är värd ett försök.

Jag vill bara poängtera att det visst "fungerat" med bidraget. Första året ökades betäckningarna med 25% och även om det gått ner i år så är det fortfarande bättre än det var innan bidragen kom.

Hmm...nu har jag läst på i fredagsronden. 2005 betäcktes 614 vilket ansågs som en bottennotering och åtgärden sattes in. I år 2008 är betäckningarna uppe 650, trots bidrag. Visst är det fler betäckningar, men att bidraget endast givit 36 fler betäckta ston är katastrof. Det är budgeterat 2,1 mkr för att öka betäckningarna...och det gav ett utfall på 36 ston.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka