Rädda kallbloden!?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Giantchill
  • Startdatum Startdatum
G

Giantchill

Ok, fortsätter med en ny tråd. Hoppas kunna få KONKRETA råd för hur vi/ni ska rädda kallbloden. Jag börjar själv med några förslag!

1) Bidrag för födda föl.
Har inte givit effekt och jag tycker i grunden att det är ett dåligt förslag. Nu utnyttjas det även av de som vill avla fram ridhästar. Då står "travarna" där med långa näsor. Schysst att få bidrag för hästar som inte ens är tänkta till att bli trav-tävlingshästar.

2) Coldblood Classics.
Fiktivt namn, men satsa motsvarande pengar som nu "skänkts" bort på födda föl och lägg i en pott. En pott som fylls på av hingsthållarna (motsvarande BC-för varmblod), uppfödare och ett antal sponsorer. Kör varje år ett lopp med rejäl prissumma för 3 och 4 åriga hingstar/valacker och ston. Fyra lopp och ett förstapris på kanske 400.000 kr? (eller fyra lopp/klass med 100.000 kr i förstapris?)

3) Bidrag för 3-åringsstart.
Istället för att belönas vid ett fött föl, ställ krav på prestation! Alla kallblod som gör en godkänd start (ej diskad eller distanserad, även om 3-åringar inte kan bli distanserade?) får 20.000 kr. Då får vi dessutom tränade kallblod och dessa belönas. Givetvis uppfödarepremier på den summan.

Vad tror ni? Fler förslag?

Sv: Rädda kallbloden!?

Jag som är helt borta på kallblod och dessutom inte ens intresserad :angel: spånar hejvilt här...

På 80-talet, om jag inte minns helt fel, fanns ett bidrag som gjorde det billigare att ha häst i proffsträning (var det bara ston kanske? Ja minnet sviker men det var nåt bidrag iaf). Detta faller kanske inte i god jord hos alla men ett förslag är att ge ett bidrag för proffstränade 2 och 3-åriga kallblod under en period. Jag inbillar mig att det skulle leda till fler startande 3-åriga kallblod.
Personligen är jag inte för bidrag alls men är syftet gott så kan även jag nog acceptera ett...

Startfrekvensen bland 3-åriga ston är usel. Premiera de ston som segrar med förhöjt förstapris...Tror det skulle ha mer genomslagskraft än "fördel ston"

En landsomfattande 2-åringsserie/babyrace som kan köras på vanliga tävlingsdagar. Typ unghästserien på Umåker/Vitsand fast på alla banor med kallblod. Idealtid i loppen med sänkt tid för varje lopp. Deltagare som varit med visst antal gånger med godkänd start kvalificeras för semifinal regionvis. De bästa där går vidare till riksfinal. Allt på idealtid. Premier till exempelvis de tre som är närmast idealtid i varje omgång, förhöjda premier i semifinaler och fina hederspriser samt premier i riksfinal. Allt på idealtid givetvis.

Jag vill bara poängtera att det visst "fungerat" med bidraget. Första året ökades betäckningarna med 25% och även om det gått ner i år så är det fortfarande bättre än det var innan bidragen kom.

Sen vill jag också klargöra att det inte bara är att betäcka och inkassera pengar utan pengarna får man först när fölet är färdigregistrerat.. alltså i samband med att passet kommer. Vilket betyder att hästen måste frysmärkas och hela kittet. Jag tror personligen inte att det här bidraget utnyttjas speciellt frekvent bland ridfolk. Men jag kan ha fel.

Nu vet jag inte hur "fordel ston" fungerar i Sverige men har ar de tillatna mer pengar och ibland fler vinster an pojkarna (pacers har kons indelade lopp) Varfor inte helt enkelt ge mer fordel ston. Kanske 100% paslag insprunget ist for 50 % (det vanligaste allowance har)
Det gor ju en valdig skillnad om ston ar tillatan 100 000 mot pojkar med 50 000 inte sant?

Vet inte hur det fungerar med stakes lopp i sverige overhuvudtaget men kanske ett par lukrativa lopp med relativt liten inbetalning / ar? Aven om det inte ar manga som betalar in i borjan tror jag sakert det okar nar man ser hur "latt" det ar att vinna lopp med fin prissumma. A andra sidan gynnar val det de agare med valmaende planbok vilket ju inite ar dte ideala men skulle kunna ge kallbloden som ras en chans iaf.

Notera att jag inte vet ett dyft om hur det fungerar "dar hemma" utan spanar fritt utifran de erfarenheter jag har har ifran.

En ide´ kan vara att öka uppfödarpengarna från nuvarande 10% till 20%, men det förslaget håller på att kollas upp av sleipner och förhoppningsvis Stc. Då skulle de förhoppningsvis bli fler hästar som föds varje år, det gynnar även köparen då priserna på kallbloden förmodligen skulle sänkas. Då vinner både uppfödaren och köparen på det hela :)

Tycker även som ni att nånting måste göras för att stona ska komma ut på banorna. Fler stolopp, fördel ston eller något nytt.

Kanske skulle man ha infört kval pengar igen, som det är nu verkar många prema hästen för att få ut pengarna sen blir det som inget mer.

20%-idén tror jag skulle fungera mkt bättre än bidraget för födda föl. Den är mer långsiktig, och förmodligen skulle uppfödaren bli (ännu) mer angelägen om att uppfödningen kommer till rätt ställe där den får starta.
Och GiantChills idé om BC för kallblod skulle ju funka bra då, med de tidigare bidragspengarna som början till pott.

Ett sto skulle jag vilja starta som 3 och 4-åring, och sedan sätta henne i avel. Stokriteriet och derbyt skulle då alltså vara de mest attraktiva loppen. Men hur ser prissummorna ut där?! I derbyt är det väl hälften av vad hingstarna tävlar om, och i kriteriet är det väl oxå så?
Lite mer prestige till Kallblodsklassikern för ston skulle nog inte sitta dåligt, och även om prissumman inte kan höjas (vet inte vart man skulle ta pengarna ifrån?), så borde väl mer mediebevakning öka värdet?
Alternativt en sto-serie av ngt slag.

I år har ju Bodbäckspålles serie (finalen på V75-dag) och Greivins Minne dykt upp, vad jag vet var det väl fulla startlistor i båda, vilket ju var ngt positivt!! Fortsätta satsa på dessa lopp eller försöka dra igång ännu en serie?

Tycker ni har jättebra idéer, frågan är bara vad Sleipner och STC skulle köpa.
Själv hade jag ju inte mkt annat än åsikter att dela med mig av... :o

Jag är inte så insatt i hur travet funkar idag, så det här kanske redan finns. Men min tanke är i alla fall att apa efter galoppen och deras Svenskbonus. När en svenskfödd 2-åring vinner sitt första lopp får den 50.000:- i bonus. (Har för mig att om den istället vinner första gången som 3-åring så får den 30.000:- i bonus, men jag kan ha fel där.) Det är för att dels fler 2-åringar ska startas och dels för att man vill komma ifrån alla importer. Om man istället gör det till en uppfödarbonus eller liknande så kanske det kommer fler pållar till start och görs fler betäckningar? (Om detta inte redan finns, alltså.) Det måste bli attraktivt att avla och starta sina uppfödningar. Alternativt sälja sina uppfödningar till travet.

Härligt! Nu blev det kreativa förslag. Jag tror nog knappast det finns pengar att genomföra mer än max ett eller två förslag, men förhoppningsvis bättre förslag än det som nu gäller "bidrag för födda föl".
Vill kommentera några av förslagen och försöker göra det i ett och samma svar, så slipper tråden bli lång.

Oki - träningsbidrag: Minns också att det fanns runt 80-talet och kanske en bit in på 90. Vet att det användes "fel" och att hästar som var bidragberättigade togs in på listor, men aldrig tränades. Nej, jag tror inte på den idén, så länge man inte kräver en prestation. Tanken är mycket god, men tror den kan missbrukas.

Oki - unga ston dubbla förstapris: Jag upplever att startprocenten höjts bland unga ston och även att de tar en allt större tugga av priskakan. Sitter dock inte på några siffror. Detta är tack vare "fördel ston", tror jag.

Oki - babyrace: Borde ligga i varje banas/hästägareförening/sleipners intresse att arrangera. Med engagemang och sponsorer behöver det i princip inte kosta någonting. Ett bra koncept som tål att "kopieras" eller utvecklas.

Lillcaksa - betäckningar: Okej, jag hade inte koll på tidigare års siffror. Men det är ändå oroväckande att siffrorna sjunker, trots bidrag. Fast frysmärka och skaffa pass, måste man väl göra i vilket fall? Jag tycker mig se och känna vibbar av att vissa hingstar fått "många" ston pga andra meriter än avelsvärdet. Det är ju svårt att bevisa, men dessa hingstar brukar få låg startprocent.

Anemona - ökade uppfödarpremier: Ett bra förslag som även borde praktiseras på varmblodssidan. Minns att det finns ett förslag (taget från Norge?) på en "trappa" med uppfödarpremier. Ungefär: 15% för hästar som är 3-5 år, 10% för hästar som är 6-8 år och 5% för hästar som är 9 år och äldre. Det blev i alla fall inget av.
Kanske vore det ett förslag att försöka höja premierna för hästar som är 3-5 år till 20% och låta resten vara 10%?

Tovig - BC & serier: Det skulle sporra vissa att satsa på dessa lopp, men det finns också en risk att det blir "urvattnade" lopp som kriteriet och derbyt. (Känns märkligt att behöva skriva så.) Få vill vara med för att de är "rädda" att möta för bra hästar. Jag har även hört tränare som varit missnöjda över att deras unghästar tjänat för snabba pengar, så de inte kan "bära sina pengar" när de ska möta äldre hästar. Det är väldigt vanligt att kulltopparna får tunga säsonger som 5-åringar. Fast de pengar man tjänat har man ju redan fått...

Gisburne - svenskbonus: Är väl ett jättebra förslag. Det krävs en prestation och man blir rejält belönad. Alla kommer inte att klara av att få "Svenskbonus", men det kommer att öka startprocenten.

Precis, galoppens Svenskbonus är en ordentlig morot till tränare och ägare/uppfödare, även om förhållandevis få hästar får den. I och med att det är så pass svårt att få bonusen så behöver inte förbundet pynta ut en väldig massa pengar, men bonusen finns där som en lockelse för alla som vill avla och träna unga hästar.

Jag är inte så insatt i hur travet funkar idag, så det här kanske redan finns. Men min tanke är i alla fall att apa efter galoppen och deras Svenskbonus. När en svenskfödd 2-åring vinner sitt första lopp får den 50.000:- i bonus. (Har för mig att om den istället vinner första gången som 3-åring så får den 30.000:- i bonus, men jag kan ha fel där.) Det är för att dels fler 2-åringar ska startas och dels för att man vill komma ifrån alla importer. Om man istället gör det till en uppfödarbonus eller liknande så kanske det kommer fler pållar till start och görs fler betäckningar? (Om detta inte redan finns, alltså.) Det måste bli attraktivt att avla och starta sina uppfödningar. Alternativt sälja sina uppfödningar till travet.

:bow: :bow: :bow:

Läser i Fredagsronden att Sleipner förväntas klubba igenom förslaget att anta 20% i uppfödarpremier för kallbloden till och med de fyller 6 år och skrota "levande föl-premierna". Måste anse att det är ett bra förslag och de som presterar får betalt. Det är dock inget förslag som gynnar "köparna".

Jag blev ganska "tänd" på idén från galoppen med "Svenskbonus". Tycker det lät som ett vettigt grej att överföra till travet.

--

Ett annat förslag som skulle gynna de svenska uppfödarna är att tillämpa samma som de gör i "Euro Classic" loppen. Där undan tar man de utlandsfödda hästarna när man delar ut uppfödarpremierna. Exempel:

1) Russel November (DE)
2) Dust All Over
3) Adrian Chip (US)
4) Wellino Boko

Då får Dust All Overs uppfödare premier som om hästen vunnit loppet. Wellino Bokos uppfödare får premier som motsvarar en andraplats. o.s.v. Tänk om det skulle gälla ALLA lopp. Då behöver vi (uppfödare) inte oroas för vare sig norska kallblod eller invation av italienska och tyska hästar.

Läser i Fredagsronden att Sleipner förväntas klubba igenom förslaget att anta 20% i uppfödarpremier för kallbloden till och med de fyller 6 år och skrota "levande föl-premierna". Måste anse att det är ett bra förslag och de som presterar får betalt. Det är dock inget förslag som gynnar "köparna".

Jag blev ganska "tänd" på idén från galoppen med "Svenskbonus". Tycker det lät som ett vettigt grej att överföra till travet.

--

Ett annat förslag som skulle gynna de svenska uppfödarna är att tillämpa samma som de gör i "Euro Classic" loppen. Där undan tar man de utlandsfödda hästarna när man delar ut uppfödarpremierna. Exempel:

1) Russel November (DE)
2) Dust All Over
3) Adrian Chip (US)
4) Wellino Boko

Då får Dust All Overs uppfödare premier som om hästen vunnit loppet. Wellino Bokos uppfödare får premier som motsvarar en andraplats. o.s.v. Tänk om det skulle gälla ALLA lopp. Då behöver vi (uppfödare) inte oroas för vare sig norska kallblod eller invation av italienska och tyska hästar.

Jag har fått höra att så var fallet i åtminstone Kriteriet förut. Men när nu min uppfödning var bästa svenska häst på en fjärdeplats i år så säger arrangören att "det var längesedan något sådant fanns", trots att jag vet att det var så 2005.
Jag ska gräva vidare i det här, man ger sig ju inte så lätt när det gäller 25000.. Och, jag tycker det är ett väldigt bra upplägg såklart!:D

Men det är som du säger, det behövs något som gynnar köparna också. Svenskbonusen ni talar om tilltalar även mig, det är kanske något att framföra till beslutande organ inom travsporten!

KL

Jag tycker att sleipner närmar sig problemet från fel håll. Självklart blir jag glad över dessa 20 % då jag är uppfödare. MEN det kommer inte göra att jag betäcker fler ston. Utan det handlar om tillgång och efterfrågan. Så länge de inte finns några köpare så spelar de ingen roll hur många hästar jag föder upp. Kommer inte få några 20 % ändå när jag tvingas stapla dem på hög hemma.

Så därför tycker jag att det är bättre att försöka sig på något långsiktigt som först gynnar köparna och tränarna som gör att ett kallblod blir mer attraktivt på marknaden. Det i sin tur kommer att få upp priserna på kallbloden och då kommer även uppfödarna att känna att de är värt att föda upp fler kallblod.

Så enkelt är det! :idea:

KL

Jag tycker att sleipner närmar sig problemet från fel håll. Självklart blir jag glad över dessa 20 % då jag är uppfödare. MEN det kommer inte göra att jag betäcker fler ston. Utan det handlar om tillgång och efterfrågan. Så länge de inte finns några köpare så spelar de ingen roll hur många hästar jag föder upp. Kommer inte få några 20 % ändå när jag tvingas stapla dem på hög hemma.

Så därför tycker jag att det är bättre att försöka sig på något långsiktigt som först gynnar köparna och tränarna som gör att ett kallblod blir mer attraktivt på marknaden. Det i sin tur kommer att få upp priserna på kallbloden och då kommer även uppfödarna att känna att de är värt att föda upp fler kallblod.

Så enkelt är det! :idea:

Jag håller med dig! Helt rätt, hoppas någon inom Sleipner läser detta och i alla fall diskuterar alternativ. (Har dom kanske redan gjort?)

kl

Enkelt, skriv ut mer lopp och höj prispengarna...i mitt fall som har haft kallblod förr så gav jag mig för det var omöjligt att matcha hästarna spec på vinterhalvåret. Även om det fanns lopp på sommaren här "nere" så var det sällan han fick stå på start sin egen klass. ( runt 200 000 )
Ingen köper väl kallblod om det inte finns lopp att starta i , hur mycket bidrag o bonus man än får :confused:

kl

Enkelt, skriv ut mer lopp och höj prispengarna...i mitt fall som har haft kallblod förr så gav jag mig för det var omöjligt att matcha hästarna spec på vinterhalvåret. Även om det fanns lopp på sommaren här "nere" så var det sällan han fick stå på start sin egen klass. ( runt 200 000 )
Ingen köper väl kallblod om det inte finns lopp att starta i , hur mycket bidrag o bonus man än får :confused:

Det var ett "lätt" svar. Prispengarna HAR höjts. Fler starttillfällen...tja, generellt sett tycker i alla fall jag att det finns starttillfällen för kallblod. Ingen statistik på det, men det är känslan när jag bläddra i anmälningarna. Inte kanske just denna period, under hösten är det alltid svårt att komma med i samtliga klasser. Till och med varmblodiga tvååringar blev ju tvångsstrukna i veckan!
Kallbloden har en mindre population, vilket innebär att man då också får tolerera lite större "uppanmälningar". Det går helt enkelt inte att skriva ut proppar som är precis vid alla hästars klassgräns. Då blir det fyra hästar i varje lopp...

Kan du få fler att KÖPA och SATSA påkallblod, kommer uppfödningen och populationen att öka och därmed också möjligheterna att "kräva" fler lopp. Fler kallblod och fler lopp, kan höja statusen för kallblod och därmed också prispengarna? Ju mindre population, ju närmare kommer vi att få se kallbloden på bygdetrav och djurparker i framtiden?
Jag tror idén om start- eller seger-premier för unga kallblod kan sporra köpare att satsa på kallblod. Köper du en kallblodig unghäst får du dels chansen att få premie för premieloppet och sedan även som treåring om hästen startar/vinner. Sedan har du en häst som är igång och startar... Tycker jag vore attraktivt.

enkelt ÄR lätt :D

Man kan se det från flera håll. utan hästar inga lopp, utan lopp inga hästar.

Varför är t ex kbl endast norr förenat ? Jag gillar iofs kbl och fick min att iallafall gå en 26 tid men det hjälpte ju inte om det inga lopp fanns i hans klass. Hade det funnits lopp så hade det ju funnits hästar tilll dom , men jag undrar om inte dom vill ha bort kallbloden. Det verkar så.

Jag är kallblodsmänniska ut i fingerspetsarna. Mycket av det jag läser här tycker jag verkar vara positivt.

MEN vad händer när ni ventilerat och sagt/kommit med förslag och åsikter?

Jag tvivlar starkt på att någon sleipnerstyrelsemedlem läser, tar åt sig och sedan lämnar in motioner till sin styrelse för att sedan gå vidare till årsstämman.
Och det är den vägen man måste gå. Eller?

Sedan kan vi inse lite annan fakta. Innan fler lopp skrivs ut, bör vi fylla dom som redan har skrivits ut. Och påverka hur dom skrivs ut mellan banorna. Ofta skriver Bergsåker, Dannero och Hagmyren ut lopp i samma klass, inom loppet av 1 vecka. Och då är det ju kört. Man kan inte starta i alla.

/Cismon

3) Bidrag för 3-åringsstart.
Istället för att belönas vid ett fött föl, ställ krav på prestation! Alla kallblod som gör en godkänd start (ej diskad eller distanserad, även om 3-åringar inte kan bli distanserade?) får 20.000 kr. Då får vi dessutom tränade kallblod och dessa belönas. Givetvis uppfödarepremier på den summan.

Vad tror ni? Fler förslag?

Det där är säkert bra, men jag tror att det kommer bli många många många hästar ute på banan som inte är färdiga för det igentligen.
Då kommer det att bli en start för att få pengarna, det räcker ju att köra 50 eftersom man inte blir distanserad.
Sen efter starten, kan man ställa av, träna vidare för att hästen ska få växa klart och mogna psykiskt innan man börjar att träna ner den i tiderna.

Tråkigt, men tyvärr, förmodligen sant.

enkelt ÄR lätt :D

Man kan se det från flera håll. utan hästar inga lopp, utan lopp inga hästar.

Varför är t ex kbl endast norr förenat ? Jag gillar iofs kbl och fick min att iallafall gå en 26 tid men det hjälpte ju inte om det inga lopp fanns i hans klass. Hade det funnits lopp så hade det ju funnits hästar tilll dom , men jag undrar om inte dom vill ha bort kallbloden. Det verkar så.

Jo...jag menar att det är lätt att "skrika" mer pengar fler lopp. På samma sätt som jag vill jobba mindre och tjäna mer! Prispengarna har höjts, men "utan" effekt. Fler lopp...men fyll de som finns först. Precis som jag måste "förtjäna" en löneökning, måste kallbloden förtjäna mer prispengar och starttillfällen. Det är enkelt att bara "gapa efter mer". Det var så jag menade.

Kallblod behöver inte vara förenat med norr. Men runt Värmland så finns ju närheten till Norge och en 26-travare borde väl kunna hävda sig på norska V75?

Det är säkert så att de vill ha bort kallbloden. Så klart att det finns många som vill det. Precis som många vill ha bort norrlandstravet, galoppsporten, vardagstravet m.m. Det som inte är lönsamt är alltid i riskzonen. Det hemska spöket som kallas "marknaden" är det som styr. Huga!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka