Rädda Benjamin, Yucca, Bonsai och Gardenia! Död eller levande!

Casteloro

Trådstartare
Helst levande förstås, det är därför jag vänder mig till er Seniorer!

Jag älskar blommor och växter, men tyvärr är mina gröna fingrar inte något som jag kan skryta med. Varenda gång jag köper hem en växt så känner jag mig så fruktansvärt glad för att jag har hittat en växt som skall sprida glädje i vårt hem.

Dessvärre hänger de flesta efter en ganska kort period, och med hjälp av katterna som äter växterna som godis :grin:. Följande problem har jag med följande växter:

Yuccapalmen: Katterna har ätit upp alla blad på de två kortare stammarna, och den största håller just nu på att dra sin sista suck.

Benjaminficus: Den tappar mycket blad, och precis som yuccan kämpar den för sin sista överlevnad.

Bonsai: Sambon ställde den i ett kallt dragande fönster, nu fäller den alla sina blad och ser allmänt vissen ut.

Gardenia: Ser än så länge helt ok ut, men såg lite ledsen ut ett tag, hämtade dock igen sig efter lite vatten.

Jag vill inget annat än att rädda mina växter! När de är glada, är hela huset på bra humör! När de är ledsna, blir tametusan jag ledsen! :crazy:

Hjälp mig?

Sv: Rädda Benjamin, Yucca, Bonsai och Gardenia! Död eller levande!

Jag är hopplös, men de jag har lyckats med är småcitrusar och garderobsblomma.

Köp penningträd.

Eller nån annan tjockbladig succulent.

Man får prova sig fram.

Jg älskar också växter och har ett visst anlag för gröna fingrar men ändå har jag ihjäl väter allt emellanåt. det var etter värre på den tid jag reste mycket i jobet och kunder vara borta hemifrån nån vedcka ibland....

De växter som överlevt de hänger med! Man får helt enkelt lära sig vilka sorter man som funkar och hålla sig till dem som klarar likande levnadsförhållanden :D

Vissa vattnar ihjäl sina, andra glömmer ge vatten. andra vattnar ibland och ibland inte. Lär dig vilken typ du är!

Själv har jag en bouganillea som levt genom både löss, triops, torka och övervattning. Men ta skott på den går inte. De dör efter ca ett år. Medan mammaväxten frodas och är runt 25 år gammal... Har en fredskalla som öerlever allt. Den stammar från den kalla mamma fick på BB när jag fötts. En dubbel hibiskus som jag smygimporterade från faster i granlandet. Den lever och går utmärkt att ta skott på. Den finns numera i väldigt många hem i den här trakten (en fattig väninna sålde t.o.m. sticklingsplantor till blomsteraffären)

Så, prova dig fram. Vissa blommor kan man bara inte ha.....
Jag kan tex inte ha orkideer. Det funkar inte att missköta dem så som man måste. Min hjärna klarar inte att de inte ska ha vatten och att de kan stå där och vara urfula utan att vara döende

Tanten - som aldrig skulle vågat köpa en bonsai.....

Benjaminen ska tappa blad på vintern. Allt ok med den alltså. Se till att ge den extra näring på våren bara när den börjar skjuta bladknoppar, den kan bli lite gles annars.

Yuccapalmen ska stå ljust och ha mycket vatten på sommaren (men får inte stå blött) och lite mindre vatten på vintern (kan precis få torka ut mellan gångerna).

Jag har grymt gröna fingrar måste jag säga!!:D Fast jag har ingen aning om hur jag gör, det bara funkar!! Typ ställer dem där jag vill ha dem och vattnar lite som jag tycker. Planterar om på vårarna. Och det växer så det knakar!!:banana:

Benjaminfikusen kan du nog vara lugn för, de brukar tappa en hel del blad så här års!! Ställ den ljust och vattna ordentligt när den är torr. Börja ge växtnäring i februari när det börjar bli ljusare. Gäller alla blommorna iofs. Men kanske inte Bonsaijen. Har haft min Benjamin sen jag var 10 år eller så!! Det enda katten gör med den är att gräva i jorden och häva ut på golvet...

Gör likadant med Yucca-palmen, men rädda den från katterna på nåt sätt....;) Min mamma fick ha min Yucca på "foder" när jag flyttade, men sen kunde jag inte ha den själv för katten gjorde sitt bästa för att göra kaffeved av den...;) Så den fick flytta tillbaka till mamma för alltid.

Lycka till!!:laugh:

En bonsai kräver mycket av pyssel. Aldrig glömma att vattna eller övervattnas. Det är med andra ord en ganska svår växt.

Gardenia är också en krävande växt, väldigt krävande. Den får aldrig torka ut. Man kan få den att klara sig ett tag, men sedan brukar den bara dö hur man en kör konstgjord andning. Jag fick min att påbörja en ny blomning, men så bara dog den fast jag passade den extremt noga eftersom den hade varit så duktig och överlevt.

Kör på med tåliga växter, sukulenter, garderoblommor och sånt. Mina fönster har numer den typen av växter och de lever hur jag en gör :banana:

Det enda som trivs i det här huset är garderobsblommor, orkiéer (phalaenopsis) och kaktusar.
Jag glömmer jämt att vattna...

Fredslilja är en helt sjukt tacksam blomma! Jag bara ÄLSKAR dem. :D
Den säger till när den behöver vatten, då slokar bladen. Bara att doppa ned den i en skål med vatten då och sedan ställa tillbaka den och vips så reser sig Bladen igen som magi och den är lycklig, grön och vacker en vecka till :D :love: En blomma som även jag klarar av! Den har fått vara ifred för katterna också, vilket inte min Väktare i tornet får vara.

Ja, fredsliljorna är bra!!:D Mina brukar även bestämma när de andra ska få vatten, det blir rätt lagom för alla att få när fredsliljorna slokar!!

Men som sagt, allt växer så det knakar här... Problemet blir att jag bor i en djungel sen och inga växter får plats i fönstren längre och då måste jag fixa nya små blommor...:angel:

Alltså, man ska inte skylla allt på sina fingrar. Jag har stenkoll (nåja..) på hur allt ska fungera i teorin, vem som vill ha vad och hur mycket och när och varför, men ändå fungerar det inte som det ska här. Jag skyller allt på mina dragiga fönster och den torra lägenhetsluften jag dras med.

Bor man inte så man kan ha vilka växter som helst (jag har exempelvis inte möjlighet att ge mina utevistelse under sommaren, och är begränsad till fönster i vissa vädersträck) så får man helt enkelt ta dom som trivs. Enda sättet att komma fram till vilka som trivs är ju tyvärr att testa, och då får man vara med om en del tragiska dödsfall :cry:

En bonsai kräver mycket av pyssel. Aldrig glömma att vattna eller övervattnas. Det är med andra ord en ganska svår växt.

Fast bonsai är inte en växt utan en teknik som används för att göra miniatyrer av fullstora träd.
Du kan alltså ha en bonsai-tall eller en bonsai-lönn, alla med olika förutsättningar.
vattningen stämmer till viss del då en bonsai står i nästan ingen jord alls, men ex en tall-bonsai kan tåla uttorkning rätt bra (om man jämför med andra varianter av bonsai)

kl

Jag köpte två sukkulenter och en aloe vera för att dom skulle vara superenkla. Speciellt för att man inte måste vattna dem så värst mycket.
Men på nått sätt har jag nästan lyckats döda dom ändå. Aloen ser lite vissen ut och "bladen" känns lite mosiga. Dom två sukkulenterna lika så. Mosiga i bladen som lossnade och såg ut som lite åt det ruttna hållet?
Lyckades jag övervattna dem ÄNDÅ???

Hur ofta betyder "låt dem torka ut" egentligen? En gång i veckan? En gång på två veckor?
(Har leka-kulor i botten på sukkulenterna för krukorna var lite i högsta laget också)

jag gjorde en smart grej (enligt mig)
jag fick hjälp av bukarna att namnge mina växter här hemma, så googlade jag på dom, skrev upp skötselråd på ett word dokument och skrev ut.. satte fast små lappar på pinnar och satte fast dom i jorden. då ser jag alltid vad blommorna behöver och så att dom ska trivas bäst ^^

Suckulenter och Aloe, det borde vara en liten skvätt i veckan eller en normalvattning var tredje.

Eller ja, vad vet jag. Jag har lyckats övervattna suckulenter (pengaträd) så stammen ruttnat. Det var med en rejäl vattning var tredje vecka det.

kl

Jag köpte två sukkulenter och en aloe vera för att dom skulle vara superenkla. Speciellt för att man inte måste vattna dem så värst mycket.
Men på nått sätt har jag nästan lyckats döda dom ändå. Aloen ser lite vissen ut och "bladen" känns lite mosiga. Dom två sukkulenterna lika så. Mosiga i bladen som lossnade och såg ut som lite åt det ruttna hållet?
Lyckades jag övervattna dem ÄNDÅ???

Hur ofta betyder "låt dem torka ut" egentligen? En gång i veckan? En gång på två veckor?
(Har leka-kulor i botten på sukkulenterna för krukorna var lite i högsta laget också)

Var de planterade i plastkrukor? De bästa för kaktusar, sukulenter och liknande fetblad är lerkrukor. Du ser när jorden i krukorna är torra, riktigt torra då börjar det bli dags att vattna. Exakt hur lång tid innan nästa vattning kan man inte säga, det får du se och känna efter. Låt de inte stå i vatten, varken på fatet eller i en ytterkruka om du har det. Men när du vattnar så vattna igenom de ordentligt, så klarar de sig till nästa gång. Alltså inget småduttande med lite vatten hit och dit, utan en ordentlig rotblöta och sedan torrt.

Var de planterade i plastkrukor? De bästa för kaktusar, sukulenter och liknande fetblad är lerkrukor. Du ser när jorden i krukorna är torra, riktigt torra då börjar det bli dags att vattna. Exakt hur lång tid innan nästa vattning kan man inte säga, det får du se och känna efter. Låt de inte stå i vatten, varken på fatet eller i en ytterkruka om du har det. Men när du vattnar så vattna igenom de ordentligt, så klarar de sig till nästa gång. Alltså inget småduttande med lite vatten hit och dit, utan en ordentlig rotblöta och sedan torrt.

Aha okej. Ja dom köptes i plastkrukor (på IKEA) och nu står dom i glaserade keramikkrukor (funkar det?) (jättefina krukor :D) med lekakulor i botten eftersom krukorna var lite för höga och jag inte hade nån mer jord just då.
Då får jag börja ha lite mer is i magen och vänta ut dem.

Det är innerkrukorna som bör vara i oglaserad lera. Ytterkrukorna kan vara i vilket material som helst.

Fetbladiga växter som suckulenter kan vara utan vatten lääääänge.

Just nu håller jag på att väcka mitt pengaträd som stått utan vatten sen slutet av augusti. Den har sett helt ihopskrumpen ut de sista veckorna. Igår fick den en riktig rotblöta och nu ser man hur bladen håller på att fyllas. Att jag terroriserar den så beror på att jag vill att den ska blomma ;)

Okej! Då ska jag se om jag hittar några såna krukor. Så får jag svälta dom ett tag :D

Fast om de är planterade i lerkrukor och man sedan sätter dem i ytterkrukor så får man ändå hålla lite extra koll, för ytterkrukorna håller också tillbaka andningen och fuktvandringen genom lerkrukeväggen. Men det är ändå bättre en plastkrukor. Lekakulor i botten är jättebra. Det kan du ha i själva krukan också när du ska plantera om dem.

Minns min mamma som för många år sedan skulle ha min bror och svägerskas penningaträd ute i trädgården (fast under tak)på deras sommarsemester. Hon viste inte att den skulle vattnas, hörde bara något om lite vatten eller inget alls. Så hon vattnade inget alls. När de skulle hämta sin växt såg den helt död ut :( men de tog hem den i alla fall. Fast snacka om förvåning när den sedan började blomma.

Så risken är mer att man vattnat ihjäl dem, en torkar död på dem.

Men ändå tycker jag att du ska se till det där med plastkrukorna. Byt ut dem helst.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
6 073
Senast: Vallmo
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 197
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset