Rädda äppelträd

_Yggdrasil_

Trådstartare
Trots att mina hästar har fri tillgång till hö så har de varit och gnagt på mina gamla fina äppelträd. Vad ska jag göra för att rädda dom?
Jag kan ju inte sätta upp nya staket nu och de gamla har hästarna kliat ner:(
Snälla hjälp!

Sv: Rädda äppelträd

Har dom gnagt runt hela trädets stam så att all bark är borta så är det kört. Då kommer trädet att dö.

Men om det bara är delvis så kan det klara sig. Nu om våren börjar ju träden leva upp igen och därmed läker skador fortare än om de kommer underhösten.

Du kan prova att spärra av träden genom att sätta eltrådar i stolpar som du satt i träkryss eller i liknande konstruktioner som liknar tunga parasollfötter. Tänk hinderstöd men med ett riktigt stort kryss på undersidan. Jag har sätt konstrutkioner som är av järn som använts i ranchdrift när man vill ha snabbt flyttbara staket till nötkreatur.

Annars kan man ta europapallar och sätta som en hage runt träden på ett avstånd så att hästarna inte når stammen. Pallarna sätts lätt ihop med spännband eller men järnelstängseltråd som man klipper i lagom stora bitar och gör öglor av.

Ja då låter det ju inte helt hopplöst. Träden är säker 100 år gamla så jag är jätterädd om dom men tyvärr så har hästarna lyckats bryta sig in till dom :(
Finns det något man kan lägga på skadorna? Tex ympvax eller liknande?
Ska göra några bryggympningar och hoppar det hjälper lite iallafall :)

liten uppdatering. Äppelträden överlevde och verkar helt oberörda av terrordåden. Däremot min rönnsumak fick några tuffa månader med sndiga harattacker innan den sköt ut ett nytt skott och har nu över sommaren växt sig större än vad den var innan attacken :D

Men i år blir det någon form av häst och harskydd runt träden. Runt äppelträden blir det elstaket i vinter och runt sumaken tänkte jag snicka ihop ett fint litet staket med lite stolpar, läkt och hönsnät (den står inte i hagen.)

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 611
Senast: corzette
·
Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 231
Senast: Marvin
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 186
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 534
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar