westernsuzie
Trådstartare
Har en dotter på två år som på senare tid blivit allt mer rädd för saker. Det kan vara allt från leksaker som rör sig eller låter (även vissa leksaker t.ex. nallar som inte rör sig eller låter), grannen som borrar, dammsugaren eller när jag borstar tänderna med eltandborste. Förut blev hon mest rädd och började gråta men lugnade ner sig när vi tog upp henne och pratade lite om det hon blivit rädd för, men nu senast blev hon JÄTTERÄDD för en person som tog på sig en mask på nyheterna på TV. Hon blev så rädd att hon storgrät och sedan inte sa något mer på hela kvällen utan höll händerna för ögonen ända tills hon somnade, trots att vi försökte locka och lirka på alla möjliga sätt för att få kontakt med henne. Vi kunde inte sätta ner henne utan fick turas om att hålla henne tills hon somnade i sambons famn. Sedan sov hon oroligt och verkade ha mardrömmar. På morgonen var hon fortfarande så rädd att hon knappt vågade gå in i vardagsrummet och stirrade på TV:n.
Har ni varit med om något liknande med era barn? Är det här en fas? Hur bemöter man det på bästa sätt, jag är orolig att vi på något sätt spär på rädslan eftersom det blivit så mycket värre. Det vi gör är att trösta henne, prata lite om det hon var rädd för och sedan försöker börja leka med något annat när hon lugnat sig lite. Hon har precis fått en lillebror, så det händer mycket i hennes liv vilket naturligtvis kan påverka. Jag kommer ta upp detta med bvc- sköterskan när vi ska dit med lillebror nästa gång, men tänkte höra om ni har erfarenheter av detta
Har ni varit med om något liknande med era barn? Är det här en fas? Hur bemöter man det på bästa sätt, jag är orolig att vi på något sätt spär på rädslan eftersom det blivit så mycket värre. Det vi gör är att trösta henne, prata lite om det hon var rädd för och sedan försöker börja leka med något annat när hon lugnat sig lite. Hon har precis fått en lillebror, så det händer mycket i hennes liv vilket naturligtvis kan påverka. Jag kommer ta upp detta med bvc- sköterskan när vi ska dit med lillebror nästa gång, men tänkte höra om ni har erfarenheter av detta