Rädd om munnen...

E

EQL

Min hästs mungipor har börjat bli väldigt torra så jag måste smörja in dom med vaselin. Men nu kommer vi till problemet att hon är omöjlig att ens nudda där. Utan vaslelin på fingret kan jag ta i hennes mungipor, men med vaselin så blir hon jätteskärrad. Det slutar med att hon nästan står och stegrar i gången:crazy: .
Om hon inte hinner se att jag komemr med vaselinet så hinner jag ibland sätta dit det, men då blir det bara en mungipa eftersom hon inte går med på det till nästa...

Nån som har nåt tips på hur jag kan göra?
:)
 
Sv: Rädd om munnen...

Prova med Helosan, hon kanske inte reagerar likadant då? Prova att mata henne lite med godis samtidigt, om det går? Då kanske du kommer åt lite grann samtidigt som du kan be någon hålla henne åt dig.
 
Sv: Rädd om munnen...

Nej, det spelar ingen roll vadför salva det är...
Hålla fast henne är ingen bra idé, då får hon nästan panik. Men mata henne ska jag testa...
 
Sv: Rädd om munnen...

Lägg en handduk över huvudet på henne, de flesta hästar funkar bättre när de inte ser vad man ska göra. Jag avmaskade halva stallet på det sättet på ett ställe jag stod på för några år sedan.
 
Sv: Rädd om munnen...

smart, annars kan man ta den långa vägen och vänja hästen lite i taget, inte bara smälla upp handen som man brukar göra ^^
och ta inte bort handen när hästen rycker bort huvudet, då får den en belöning för att ha gjort så. stå bara stilla. Men som sagt, ska man ta den långa vägen så.. Försiktigt, lugnt, tålamod och lite i taget. Som allt annat.
 
Sv: Rädd om munnen...

Jag tycker inte att du ska mata henne, det kanske funkar, men det är ju inte det man vill få till. Man vill ju att h*n ska sluta vara rädd, inte bli lurad?
 
Sv: Rädd om munnen...

Jag tror ändå inte det kommer att funka. Hon är envis som en åsna :devil:
 
Sv: Rädd om munnen...

Ska försöka med handduken, men har för mig att jag har testat det?
 
Sv: Rädd om munnen...

ja fy, det brukar vara så. Men man får vara envisare. Och det bästa med att göra så är att du förmodligen inte kommer ha några större problem i fortsättningen.

Hoppas det löser sig för dig ändå =)
 
Sv: Rädd om munnen...

Jaa. Men hon är anatagligen så rädd om just munnen eftersom tandläkare har fått dra i henne så hon börjat blöda och så :cry:
Min älskling :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 074
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 283
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 815
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp