Rädd om huvudet

L

Liquid Diamond

Har just fått hem min lille arabhingst som jag köpt i Danmark. Allt går
jättebra men en sak är lite krångligt. Han är ganska rädd om sitt
huvud. Påtagning av grimma kan därför bli lite mer bråkigt än vad
det skulle behöva vara.

Allt annat fungerar perfekt; han är van att bli ledd, att få sina hovar
kratsade och att bli borstad. Uppfödaren har varit väldigt duktig
med honom. Den här "huvudnojan" vet jag inte var den kommer ifrån.

Jag vet att detta skulle lösa sig med tiden om jag sakta vänjer
honom vid att man får ta honom på pannan, öronen, nacken.
Han är inte rädd om mulen, det är mest dom allra högsta delarna.

Men frågan är ju om det finns några speciella knep som ni kan dela
med er av? Kanske även några idéer var detta har kommit ifrån?

Vore väldigt uppskattat, jag vill inte att han ska behöva vara rädd
om sitt söta lilla huvud längre :)

Sv: Rädd om huvudet

En sak som duktig hästmänniska sa till mig när vår relativt nykastrerade sexåring kommit till oss och var rädd om huvudet... var att - relativt ohanterade - hingstar är rädda om huvudet. Det ligger i deras instinkt. Det där blev lite snårigt. Relativt ohanterade. Vad jag försöker säga är att en helt ohanterad ju inte vill röras alls. Men en väldigt mycket hanterad kanske inte är huvudskygg? Men en relativt ohanterad har kvar sin naturliga instinkt att inte vilja röras på huvudet.

Kanske kan du hitta en punkt att närma dig. Klia pannan? Många hästar älskar ju det. Advance and retreat. Erövra hans huvud bit för bit? Och bara låta det vara övningen.
Spekulerar.

Senast ändrad av en moderator:

Min version av Pat Parellis Lek 1 (av 7)...

Lek 1 - Förtroende

Har du en häst som inte tycker om att bli borstad, surar till när du tar den på magen (eller annan kroppsdel), inte vill bli tränsad, steppar runt när du ska sadla och surar när du ska dra sadelgjorden o.s.v.? Då är det här som lösningen kan finnas.

Vänskapsleken är grunden till alla de andra 6 lekarna. Här jobbar man med det så otroligt viktiga förtroendet, och detta gör man via beröring. Ens främsta redskap är förstås händerna, sen tar man vad man haver, så att säga. Man använder samma princip oavsett vad det hästen är rädd för, spelar ingen roll om det är en sprayflaska eller en traktor.

Ha hästen lös i boxen, i en liten inhängnad eller liknande. Det är viktigt att hästen inte sitter fast, då dom flesta hästar väljer att visa obehag genom att försöka gå iväg. Går det inte att "fly", det är då hästen stryker bak öronen och sen tar till tänder och hovar. Och poängen med leken är att man ska kunna se vad hästen tycker är obehagligt och då måste den ha alla möjligheter att visa detta.

Det jag ska försöka beskriva nu kallar upphovsmannan för "Approach and Retreat", som är vad hela Lek 1 bygger på..

Välj en startpunkt på hästen, ta ett ställe som du VET att hästen tycker om att bli berörd på. Börja där, och använd båda händerna (valfritt) och stryk mjukt men fast bakåt på hästen från den punkten. Följ hårriktningen och var noga så att du inte missar en endaste kvadratcentimeter. Jobba rytmiskt och lugnt. Kommer du till en punkt där hästen visar obehag och kanske försöker gå iväg eller på annat sätt varnar dig så flyttar du snabbt tillbaka handen/händerna till en punkt där du fick röra, och jobba sen långsamt, centimeter för centimeter mot det obehagliga stället. Reagerar hästen; backa lite och fortsätt sen framåt. Efter en stund behöver du inte backa lite mycket för att hästen ska lugna sig, och du tar dig framåt lite åt gången.

Det kan ta en stund innan hästen släpper till helt, och känner du att det tar alldeles för lång tid så avsluta när du fått avancera ett par millimeter. Sen kan du fortsätta där du slutade nästa gång. Man måste inte ta allt på en gång, bara man slutar på plus.

När du jobbat runt hästen på det här sättet med händerna är det dags för andra saker du kan hitta. Borstarna är en bra och självklar sak, men kom ihåg att även då använda "Approach and Retreat" om hästen visar obehag. Sen kan du arbeta med sadeln på samma sätt; ta av schabraket och jobba med det först och gnugga över hela hästen. Sadeln kan vara lite knepig då det inte är världens lättaste pryl, men det går det med. Lägg sadeln fram på nacken på hästen och dra den hela vägen bakåt, dra den under magen o.s.v. Jobba med rep, plastpåsar, skramlande dunkar, saker hästen är rädd för (t.ex. vatten). Är hästen jätterädd för nåt så kanske du måste börja med att ha saken i fråga kanske 5 meter bort, men principen är densamma och allting går att träna med! Ju mer saker du använder, desto kortare tar varje ny sak, och du får en säkrare häst.

Ska du använda stora saker eller saker som låter mycket kan du ha hästen i en liten inhängnad, antingen lös eller i grimma och grimskaft, dels för att inte skrämma andra hästar i stallet samt för att hästen ska få större yta att röra sig på om den blir rädd. Hängna av ett hörn av hagen om du har ont om plats!

När man är klar med beröringen med t.ex. en plastpåse, kan man gå vidare med att vifta och väsnas lite med den. Repet kan man börja kasta på hästen (inte hårt förstås), skramlande dunkar kan man ha med sig när man är ute och går, packa in hästen i plast eller tyg eller rep o.s.v. Det enda som sätter stopp är din fantasi!

Vad ger då denna lek? Förtroende. Hur? Att du visar respekt för hästen genom att aldrig tvinga dig på honom utan visar att du respekterar att det är läskigt. Du visar att du vill jobba hästen igenom sitt obehag/sin rädsla istället för att tvinga honom acceptera det obehagliga, och det gör hästen lugnare och tryggare eftersom han vet att om något är läskigt - då kan han säga det till dig och han vet att han får hjälp med att komma över det. Han behöver aldrig känna stressen och obehaget det innebär att bli påtvingad saker utan vet att han får den tid han behöver - utan att för den sakens skull kunna "komma undan" närhelst något är lite obehagligt.

Givetvis förutsätter detta att hästen är frisk och inte skyr beröring, tränsning, sadling etc. p.g.a. skador eller sjukdom. Om en häst t.ex. är svår att tränsa bör man först och främst se över betslingen samt kolla tänderna, sedan börjar man jobba med att återställa förtroendet för människa och utrustning.

Tassetass svar är verkligen utförligt och där är ju massa roliga och bra tips :bow:

Det var vänskapsleken jag syftade på, fast jag kallar den inte så. Jag skulle dock vilja tillägga att det går att ha hästen i en grimma och ett lite längre rep, men inte hålla fast den. Om man vill det. Parelli skriver faktiskt just om det, att man med grimma och rep kan uppnå goda resultat ändå. Jag har väldigt svårt att tänka mig att du inte ganska snart får ta på din hästs huvud faktiskt.

När jag köpte den ena hästen var jag övertygad om att han fått stryk, eftersom han var så förfärligt huvudskygg, men förstod att det inte var så, när jag fått det förklarat för mig, som jag skrev i förra inlägget. Däremot var han ovan vid beröring.

Jag har genom åren upptäckt att en del araber är otroligt(!) rädda om sitt huvud under sina första levnadsår. Jag trodde att det berodde på att han var ovan vid hantering när jag köpte min första arab, men vet nu att det inte alls var på det viset. Har själv fött upp flera arabföl som hanteras mycket från sin första levnadsdag, men som ändå är otroligt rädda om sitt huvud - när ANDRA ska röra dem!

Jag tror att det är en fråga om tillit. Araberna är speciella med detta att de kräver av dig att du ska göra dig förtjänt av deras tillit. Kan du inte "bevisa" att du är värd att lita på? Då behöver du heller inte få någon respekt av din arab. Det är iaf så jag uppfattar att de fungerar. Om man inte är lyhörd för dessa signaler, utan "tvingar sig på" blir resultatet ofta en av dessa s.k. hispiga araber - som inte skulle behöva vara sådana. Arabiska Fullblod är en helt underbar ras, men de kräver tålamod, förståelse och snabb uppfattningsförmåga ;) av sina ägare. Det är inte alltid så lätt :cry: att leva upp till dessa underbara :love: varelsers :devil: :angel: :devil: förväntningar!

Har du bara tålamod och tid så kommer du att få "pilla" med nacke/öron till slut. Jag är säker på att lekar av de slag som beskrivs ovan kan hjälpa till att bygga upp hans förtroende för dig.
Lycka till!
/Anne

Tack för svaren!

Tror helt och fullt på vad du skriver Gimmick, att det är en fråga om
tillit och att araber är noga med vem som får göra vad med dem.
Man måste förtjäna det.

Det går redan mycket bättre, det var mest första dagarna som han
(med all min förståelse) ville ha sitt lilla huvud ifred. Jag var ju helt
ny för honom och han visste inte riktigt om han kunde lita på mig.

Nu får jag klia pannan och nacken, han är så fin, älskaaa :love:

det jag brukar gör med hästar som är rädda om huvudet är börja klappa den på halsen, dra handen längs halsen och ta bort den innan hon tar upp huvudet..för om du tar bort handen när huvudet flyger upp kommer hon också på att hon kan göra så för att få undan obehaget.. sen när det är okej att du gör det går du lite längre.. och ökar på det.. öronen kan man dra hela armen över fram och tillbaka, försök att hela tiden ta bort handen när hon har huvudet nere där du vill att hon sk ha det.

hehe :) jag känner igen det där. När andra ska börja klappa på min arab höjer han huvudet och har väääldigt koll på vad dom igentligen håller på med, det tog några gånger innan han uppskatta behandligen av akkupuntören som kommit till mig. Men jag har inga problem själv, och han är lugn. det är just bara det att han blir lite vaksam om människor han inte träffat ska komma upp för nära och kanske till och med röra honom (hemska tanke;) )

haha min 6 àriga arabhingst stoppar huvudet rakt i famnen pà den som kommer fram till hans box, tar ett rejàlt tag i jackan/tròjan pà vederbòrande fràmling och stàr sedan och suger pà jackan/tròjan och àr helnòjd.... om de sà drar honom i òronen sà blir han inte nervòs.....vadà stirriga araber ? :devil: :D

hehe :) ja dom är ju olika allihopa. Har ett till arabiskt fullblod hemma, han bryr sig inte så mycket vem det är som klappar honom, bara han blir klappad.. ;)

mitt treåriga arabsto är ganska ojämn med det där. ibland får man absolut inte ens röra huvudet och ibland är det jääääääääääätteskönt :smirk: om man kliar i öronen

jag har en arabhinst som är lika gammal som din, men han är tvärt om. han ÄLSKAR när man klappar honom i ansiktet, finns inget bättre, däremot är han väldigt knepig med bakbenen. Det går bra efter en stund, men det är alltid läskigt i början..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 066
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka