Rädd hund

K

Kiowa_

Hej, det är så att jag skulle vilja ha lite tips.. SERIÖSA tips.
Har en schäfer hane på 7 månader, som alltid varit så otroligt mjuk.. Han är väldigt orolig vid möten, Med både människor och hundar. Kommer de för nära eller tittar honom i ögonen så är det "kört".. Då morrar han och skäller på dem, men inte förrns de precis gått förbi. han skulle alltså aldrig göra det när de står framför varandra.

När jag var på valpkurs med honom så sa kursledaren att vi skulle ta tag i honom och säga ifrån när han gör så, För att göra klart för honom att det inte är hans uppgift att se till att andra håller sig en bit ifrån honom, utan att det är vi som ska se till det.
Visst, då ger han sig, med ett oroligt gnällande tills han tillslut skakar på sig och går vidare helt oberörd.

Det jag nu undrar över är.. är det verkligen rätt sätt att ta tag i nackskinnet för att egentligen säga "du är ju knäpp som är rädd, ge dig me de där" :crazy:

Eller finns det nått bättre sätt??

Sv: Rädd hund

Hm.

Jag tror att det är väldigt sunt att "ta hand om situationen", och tala om för din hund att "jag löser det här, du behöver inte hantera situationen".

Min ungtupp kan vara lite kluven vid möten med människor, där går jag direkt in och bryter honom INNAN svansen och raggen åker upp i vädret och säger åt honom att hålla sig bakom mig om han inte vet hur han ska beteé sig.

Dock gör jag det på ett ganska lugnt sätt - ett litet pet på rumpan för att tala om att jag finns, och att jag grejjar det här och att han inte får ta hand om situationen sålänge han inte kan uppföra sig. Jag tror, med min hund iallafall, att det kan komma att utvecklas till ett ganska trist beteénde som han kanske kommer att utnyttja om jag inte talar om för honom vad som gäller. Det känns som om han skulle kunna bli ganska tuff och använda det här "osäkra" för att "skrämma bort folk", hoppas du hänger med på vad jag menar.

Hurvida du behöver/borde ta honom i nackskinnet kan jag inte svara på - men på min pojk har det gett väldiga skillnader att bara markera för honom med ett litet pet på rumpan, bara för att bryta honom och vända uppmärksamheten till mig istället. Kan han inte beté sig får han inte gå fram mot människor - that's it.

Ett jättebra svar!

Jag tror verkligen också att det är kanonviktigt att vara STABIL när man lever med rädda hundar.

(nu är inte min ungtupp RÄDD - men lite osäker på vissa människor och bara på ett par dagar har jag märkt jättestora resultat av att verkligen ta över och ta plats själv.)

Min hund kunde vara lite sån, (ibland kommer det fram fortfarande, men inte ofta.) Hon var inte på något sätt aggressiv, men uppspelt, förväntansfull + rätt harig, och det resulterade i en massa skällande "utfall" mot hundar, och att hon kunde springa fram till folk som ville hälsa, skällandes. Om hon fick komma fram sen, tex hund hon kände, så var det inga problem.

Vi trodde också först att det var osäkerhet och att det skulle gå bort, men sen fick vi hjälp, och det gick ut på att säga till. Oavsett anledningen till skallen och "utfallen" så var det inte en acceptabel metod från hundens sida. Hon slutade skälla på hundar där och den eftermiddagen.

Människor har i stort sett försvunnit iochmed att hon blev äldre, + att jag blivit mer konsekvent. Mest människor träffar hon på jobbet, och hör jag ett gruff så är det lugnt, men omedelbart "till hörnet" där hon får ligga. Det har funkat superbra!

I nuläget finns det ett fåtal människor hon blir uppspelt av, och nu när jag skriver det här blir jag sugen att träna möten med två av dem, på samma sätt som vi tränade hundmöten.

I en gammal tråd jag skrev fick jag ett sånt bra svar som jag haft mycket nytta av angående hantering av rädd hund. För mig var svaret mycket värdefullt så därför tycker jag det är värt att lyfta fram igen:
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=9303846&postcount=22
Min egen hund har blivit mycket mycket bättre sen jag skrev tråden.

Tack, för svaren allihop :bow::)
Mkt bra inlägg i länken, ska fortsätta som jag gör, men försöka va lite snabbare så han han inte hinner stressa upp sig helt innan..
Men är det fel att gå till platser där det är mkt hundar och människor, för att träna på detta? menar alltså inte att gå så nära som möjligt, utan att va lite i utkanten och bara stå och titta och försöka slappna av.. eller tar han det som att jag vill utsätta honom för fara då?

Om du själv känner dig trygg och hunden ser dig som sin trygghet är det helt rätt att konforntera o "provocera". Dock måste du vara säker ( och han också) att absolut INGET kommer/kan hända. Så att ni går därifrån med mer självförtroende.
Kanske träffar du nån som har en trygg stabil hund som kan hjälpa din hund över rädslan.

Jag skulle ta hunden och bara gå där o mingla, låtsas som att det regnar och inte berömma honom förrän han är HELT avslappnad, annars berömmer du ett destruktivt beteende ( osäkerhet bl a )

Lycka till med boffisen :D

Om du själv känner dig trygg och hunden ser dig som sin trygghet är det helt rätt att konforntera o "provocera". Dock måste du vara säker ( och han också) att absolut INGET kommer/kan hända. Så att ni går därifrån med mer självförtroende.
Kanske träffar du nån som har en trygg stabil hund som kan hjälpa din hund över rädslan.

Jag skulle ta hunden och bara gå där o mingla, låtsas som att det regnar och inte berömma honom förrän han är HELT avslappnad, annars berömmer du ett destruktivt beteende ( osäkerhet bl a )

Lycka till med boffisen :D

Nej, precis..
Men alltså han är bara rädd vid möten.. har en till hund, som är extremt glad i allt och alla (varandras mottsatser ja..) och det har alltid gått jätte bra.. samma sak med en dalmatin kompis han har, går jätte bra, det är bara det där när man ska gå förbi folk/hundar som han inte känner. Då kan han resa ragg och morra/skälla till lite. Och då stirrar folk honom i ögonen... :crazy: och då blir det ju lixom värre..

Spontant skulle jag sldrig bli arg på eller ta tag i en rädd hund. Tror att man bara förstärker rädslan eller så får hunden de mötande förknippad md obehag. Menar att hunden lär sig att matte blir arg varje gång man möter andra folk/hundar. Tror den tappar förtroendet istället för att man förstärker ledarskapet.

Se hellre till att hunden går bredvid dig. Du själv ska hamna mitt emellan hunden o den mötande. Ta det lugnt o bara gå eller försök få kontakt med din hund o ge en godis/muntligt beröm när ni passerat. Funkar inte detta så gå lite på sidan o låt hunden sitta stilla o bara titta när den andra passerar er.

Poängen är att få hunden att se de mötande mer positivt. Om inte annat för att matte är så kul o vill leka eller ge godis när man möter någon. Det är min filosofi, vet att det funkat på andra.

Lycka till hur du än gör, du känner vad som är bäst för din hund!

Vi trodde också först att det var osäkerhet och att det skulle gå bort, men sen fick vi hjälp, och det gick ut på att säga till. Oavsett anledningen till skallen och "utfallen" så var det inte en acceptabel metod från hundens sida. Hon slutade skälla på hundar där och den eftermiddagen.

Ja, precis sådär gör jag med valpen också. Det spelar liksom ingen roll VARFÖR han reser ragg och skäller, han får bara inte göra det. Det är inte helt borta än (han har bara varit skällig sen i helgen), men på väldigt god väg.

Idag fick jag dessutom en väldigt trevlig feedback; jag var och miljötränade på en inomhusutställning och varje gång någon hund kom fram till honom gick han och ställde sig på andra sidan om mig, så att jag hamnade emellan. Han flyttade sig inte för att han var rädd, men han är måttligt road av att andra hundar kör in näsan i rumpan på honom. Det blev jag jätteglad över och fick verkligen känslan av att han tycker att jag fixar situationen åt honom bra, och att han litar på mig! :love:

det är bara det där när man ska gå förbi folk/hundar som han inte känner. Då kan han resa ragg och morra/skälla till lite. Och då stirrar folk honom i ögonen... och då blir det ju lixom värre..

Det är då du ska kräva full uppmärksamhet från honom på DIG som ledare, så han inte KAN titta dom i ögonen eller att dom gör detsamma.

Spontant skulle jag sldrig bli arg på eller ta tag i en rädd hund. Tror att man bara förstärker rädslan eller så får hunden de mötande förknippad md obehag. !

Jag ser på det lite annorlunda. Nu är min inte hysteriskt rädd, så sådana hundar kan jag inte prata om. Vad jag korrigerar är det utåtagerande beteendet. Hon tvingas aldrig att hälsa eller möta nån/något hon inte vill. Dock får hon inte söka sig dit heller, skällandes. Det är skällandet jag korrigerar. Skulle hon kliva in bakom mig istället så skulle jag självklart inte korrigera rädslan/avvaktandet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
846
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 200
Senast: Milosari
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 292
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka